Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Stulet" recept

  • Okänd 27 december 2010

    Skrivet av netaave den 27 dec 2010

    Skrivet av danniella den 27 dec 2010

    Om jag vore som du skulle jag försöka lägga in det igen !!
    Trägen vinner.
    Om du har tur är ju receptet borttaget från den som "stal" det. Då finns ju inget exakt lika.


    Såg nu att det finns hos mig igen efter att ha varit borttaget men tydligen ska det korrigeras, men jag har inget att korrigera :D


    Jag skulle kunna tänka mig att du ska ta bort texten under ingredienser som inte hör dit! Tex julköttbullar och otroligt goda och sätta det ovanför.

  • sandraf908 27 december 2010

    Skrivet av netaave den 26 dec 2010

    Min dotter och jag roade oss med att komponera ett eget köttbullsrecept till julen för två år sedan, vi har sen "modifierat" det lite, ökat på kryddor och så.
    Förra julen lade jag ut det som "Netas julköttbullar" på en sight som heter Dansbandsdax.
    I år lade jag ut det här men fick till min förvåning inte det godkänt p.g.a. dublett, hur kan någon kommit på exakt samma sak som vi? Ja så gick tankarna till jag såg vem som lagt ut dom, det var en som också är med på Dansbandsdax.
    Det hade kanske ändå varit ok för mig om dom varit utlagda som just "Netas" men icke, den här personen har kopierat dom därifrån och lagt ut dom här som sina egna.
    Vad tycker ni om det? Jag tycker inte om det, tycker inte man gör så utan att fråga om det är ok och tar inte själv åt sig äran för ett recept som någon annan komponerat.

  • sandraf908 27 december 2010

    Skrivet av netaave den 26 dec 2010
    se det som en komplemang,men det är förjäkligt att byta namn o ta åt sej äran.(N)
    Min dotter och jag roade oss med att komponera ett eget köttbullsrecept till julen för två år sedan, vi har sen "modifierat" det lite, ökat på kryddor och så.
    Förra julen lade jag ut det som "Netas julköttbullar" på en sight som heter Dansbandsdax.
    I år lade jag ut det här men fick till min förvåning inte det godkänt p.g.a. dublett, hur kan någon kommit på exakt samma sak som vi? Ja så gick tankarna till jag såg vem som lagt ut dom, det var en som också är med på Dansbandsdax.
    Det hade kanske ändå varit ok för mig om dom varit utlagda som just "Netas" men icke, den här personen har kopierat dom därifrån och lagt ut dom här som sina egna.
    Vad tycker ni om det? Jag tycker inte om det, tycker inte man gör så utan att fråga om det är ok och tar inte själv åt sig äran för ett recept som någon annan komponerat.

  • MosterA 27 december 2010

    Ha ha ha, vad har man på en matklubb att göra, vars största syfte är att delge varandra sina recept, om man inte kan acceptera hur recepten behandlas efteråt. Behåll dem då!
    Sandlådevarning!
    :DD :DD :DD

  • MosterA 27 december 2010

    Ska det måsta skapas regler om "källan" till recepten också nu, bara för att någon inte ska dra upp i näsan. Man utbyter väl recept lite hur som helst både i och utanför matklubben, utan att man skänker en tanke på vem som egentligen skapade receptet.

    Jag döper ibland recepten efter den jag fått det av, för då vet jag också hur det smakade. Vem som skapat receptet? Vaddå, spela roll?

  • Tingeling13 27 december 2010

    Ogillar, riktigt dålig stil tycker jag.

  • Marksten 27 december 2010

    Handen på hjärtat..... hur många har egentligen skapat helt nya recept? Man utgår från befintliga recept men man gör om dom lite. Så gör jag ialla fall . Så mycket kryddor och basvaror finns det inte. Här på MK har vi nästan 80 000 recept. Skulle alla vara unika?

    Glöm det. Vår receptläsare borde ha koll på detta. Två lika och en åker ut.

  • estrid1 27 december 2010

    Som jag skrev innan, så hade jag och en annan person för ett antal årsedan kommit på "samma" recept samtidigt... Med samma deg som vi "lånat" från ett recept på panpizza.Nu ca 10 år senare då man blivit lite äldre och "klokare" så inser man att det igentligen inte var så konstigt.Hittar samma recept här på matklubben,men då har man bytt ut hälften av vetemjölet mot graham och lagt till lite salt....

  • Mistys 27 december 2010

    Jag har ett recept jag döpt till Carinas räkgryta. Fått det av min vän Carina. Vem hon fått det av vet jag inte. Vem är upphovsmannen? Vad heter receptet egentligen? Vet inte ! Jag döpte det till Carina räkgryta för att komma ihåg vilken rätt det är. Har jag gjort fel mot upphovsmannen då??

  • Neta52 27 december 2010

    Om jag lägger in ett recept använder jag samma namn som det som står i receptet, men har jag det på en lapp och jag inte minns varifrån jag fått det, kallar jag det för vad det är, t ex laxlåda, trattakantarellsoppa, etc. Har jag fått det av en person, skulle jag döpa receptet precis som Misty09, dvs personens namn samt vad det är.
    Sedan undrar jag över det här med poängen - lägger man in recept för att få poäng? I så fall har jag missuppfattat det. Jag lägger in recept som jag tycker är goda, för att andra ska kunna få prova dem också.

  • fiddili 27 december 2010

    Skrivet av Neta52 den 27 dec 2010

    Om jag lägger in ett recept använder jag samma namn som det som står i receptet, men har jag det på en lapp och jag inte minns varifrån jag fått det, kallar jag det för vad det är, t ex laxlåda, trattakantarellsoppa, etc. Har jag fått det av en person, skulle jag döpa receptet precis som Misty09, dvs personens namn samt vad det är.
    Sedan undrar jag över det här med poängen - lägger man in recept för att få poäng? I så fall har jag missuppfattat det. Jag lägger in recept som jag tycker är goda, för att andra ska kunna få prova dem också.


    Amen!

  • siggemums 27 december 2010

    Om det står Neta, Amoz, Carinas eller Barbros köttbullar är ju fullkomligt ointressant för de flesta av oss eftersom vi ändå inte känner någon av er.

    Jag förstår att det var snopet att se ditt recept med någon annans namn men grinigt måste jag säga att det inte räckte med att Amoz försökte rätta till det hela.

  • estrid1 27 december 2010

    Håller fullständigt med föregående talare.Fö.söker jag på köttbullar tycker jag att det är trevligare om det står något prefix före köttbullar som tex. Carinas, mammas etc. Då kommer man ex. ihåg att carinas var med dom och dom kryddorna...

  • peak72 28 december 2010

    Jag brukar ibland få recept av vänner men tyvärr har jag en dålig vana att lägga till och ta bort . ska jag fortfarande skriva namnet på receptet och skriva vad jag har lagt till?
    alla gör misstag spela roll om ett recept. t o m när ni har pratat med varandra behöver man kanske inte hänga ut en person. spola ner det i toalett stolen och gå vidare , det är för tusan snart ett nytt år:)
    Så gott nytt år på er alla där ute:)

  • lazzekock 28 december 2010

    Sen är det ju så åxå att hjulet redan är uppfunnet,precis som med musik,alla ackord blandas i en salig röra igen o igen o igen..därav kan det ju bli såhära ibland.

  • maxxess 30 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 27 dec 2010
    det kanske är så att informationen som anges i rutan "Källa" bara är rent arbetsmaterial för godkännarna och inte visas i receptet. Hursonhelst så kan jag garantera att JAG iaf inte plockar bort sådan info.


    Mina källhänvisningar stod i beskrivningen, speciellt ett recept minns jag (från Buffée som jag inte gillade så värst själv, men kanske andra). Där redigerades referensen bort.

    Bilder är jag noga med att de är egna allihop.

    Nu när vi läst att recept inte normalt faller under upphovsrätten så kommer jag att börja skriva in källa igen när det är aktuellt :)

  • MimosaSallad 30 december 2010

    Jag är också ny på denna sajt och jag delger er recept som vi knåpat på hemma och vill dela med mig av till andra matglada människor. Egenhändigt tagna bilder kommer...
    Om sedan ni kära vänner tar receptet, tillagar och tycker om resultatet och sedan modifierar, för det är så vi människor fungerar, det är väl helt underbart. Ibland har man inte alla ingredienser hemma och det är då nya varianter föds.
    Jag lever med en glad och matlagande matglad man och hans inspiration i köket lägger jag upp här som en hyllning till honom. Att någon sedan vill ladda ner och tar det som "sitt" det är höjden av ynnest. Jag tror det är så man ska se det; vara glad över att någon tycker om receptet och vill ha det och sprida det vidare.
    Mat är gott och det ska sprida glädje, det heter ju att delad glädje är dubbel glädje.
    Ta hand om er och sprid mer glädje

  • Tingeling13 5 januari 2011

    Ja det är förståss en komplicerad fråga.
    Först tänkte jag, det är dåligt (fattade det som att trådstartaren delat med sig av ett egenkomponerat recept) att någon sedan kopierar det och döper om det till sitt eget , vilket är riktigt illa.

    Själv har jag lagt in ett recept mer original- titel Fru van den Bos äppelcheescake men jag har ju gjort om det en del pga allergi. Då är det ju egentligen inte Fru van den Bos recept längre.
    Så har jag då gjort fel, skulle jag döp det till Fru van den Bos med modifikation {dont-know};)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.