Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

寿司、鮨、鮓 Sushi

  • anluk 23 januari 2008

    Här har ni en riktig SUSHIÄLSKARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tyvärr har vi ingen sushirestaurang här i L-by men Ica har ju i kyldisken som väl inte är den bästa. När jag är i GTBG så går vi alltid på Sushi-ställe!!!! MMMMMMMM kan prata mig salig för denna underbara maträtt:p

  • Amber 23 januari 2008

    Njae vet inte det jag men man ska ju inte säga ngt om man ej smakat...visst jag äter ju sill dock inte gravad lax.

    Ju mer jag tänker på sushi så får det mig bestämt att säga nej...varför vet jag ej...men rått? ja sill å lax e ju oxå rått...men sushi...näe...

  • Gia1 23 januari 2008

    Vad betyder "sushi" ?
    Wasabi är hur gott som helst!!!...i dryckesväg(Y)

  • wildlife 23 januari 2008

    Ordet sushi kommer från en böjning adjektivet 酸い (sui) vilket betyder sur. Det japanska uttalet är [sɯɕi] (ɯ ligger närmare svenskt u än svenskt o, ɕ är det svenska tje-ljudet).

    Citat från Wikipedia....

  • wildlife 23 januari 2008

    För den som vill läsa mer om sushi kan ni kolla den här länken:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sushi

  • imse 23 januari 2008

    Jag tycker att sushi är både gott att äta och kul att laga till. Det tar en stund men det är det verkligen värt.



    http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/11/sushi-pa-vegetariskt-ostron/

  • farmoringer 23 januari 2008

    Har aldris smakat sushi men jag har aldrig backat för att smaka på nåt så blev jag bjuden skulle jag äta det......

  • Mammamu 23 januari 2008

    Jag älskar sushi(Y) Har en kompis som bjuder mig på det. Har dock aldrig kommit mig för att tillreda det själv!

  • MatAnders 23 januari 2008

    Det är riktigt gott och man blir så där skönt mätt inte som efter en pizza då man bara vill gå och lägga sig typ....

  • sophie_hu 23 januari 2008

    jag gillar sushi men ibland kan man bli lite trött på de. men det finns ju massor av olika sorter.

  • Amika 23 januari 2008

    Jag har provat sushi, det är verkligen en helt annan smakkombination mot vad man är van vid här i sverige. :) Smakade ganska friskt. Lite salt av soyan. en mina smaklökar var inte helt förtjust i det. :) Jag håller mig till röktlax i fortsättningen. :)

  • elisabethbergman 23 januari 2008

    Jag tycker att sushi är jättegott, brukar köpa 9 bitars meny med några olika sorter.
    Om ni är i Göteborg tycker jag att ni ska prova restaurangen Super sushi på Drottninggatan, det är en liten omtyckt restaurang & take away(Y)

  • ThomasP 23 januari 2008

    Här kommer fyra tips som är värt att tänka på vid ditt besök på en sushirestaurang:

    1. Häll inte upp för mycket soja. Det räcker med att fylla en tredjedel av skålens storlek. Tänk på att soja är en smakförstärkare och inte en ankdamm för sushibiten att bada i.

    2. Doppa aldrig riset i sojan! Det är fisken som ska doppas, inte riset. Man häller heller inte soja i risskålet när man exempelvis beställer shirashi. Dock doppar man fisken i soja när man äter sashimi.

    3. Doppa aldrig heller din sushi om den är garnerad eller bearbetad på något sätt. Ett bra exempel är ål som ofta redan har garnerats med t.ex. teriyakisås.

    4. Har du svårt att äta med pinnar? Lägg ner dem och testa fingrarna istället. Det är så sushi egentligen ska ätas. Tänk på att tvätta fingrarna först!

  • styvan 24 januari 2008

    Jag tycker sushi smakar bra, ni som inte gillar rå mat äter ni inte sill och gravad lax??:p

  • tina62 24 januari 2008

    (N)det inget för mig

  • anluk 24 januari 2008

    Skrivet av elisabethbergman den 23 jan 2008

    Jag tycker att sushi är jättegott, brukar köpa 9 bitars meny med några olika sorter.
    Om ni är i Göteborg tycker jag att ni ska prova restaurangen Super sushi på Drottninggatan, det är en liten omtyckt restaurang & take away(Y)



    Det stället är det vi alltid äter sushi på i GTBG! Verkligen super sushi om man så säger!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.