Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sveriges nationalrätt?

  • Okänd 22 april 2009

    Däremot verkar det vara helt klart med våra landskapsrätter!

    http://susning.nu/Landskapsr%E4tter

  • popik 22 april 2009

    Hur är det med den gamla rätten sillbullar med korintsås är inte det typisk svensk rätt?

  • boz1965 22 april 2009

    Skrivet av Bohnke-Oslo den 19 okt 2008

    Jag måste beklaga,men bara ett land har liknande rätt som
    Potatis fläsk och løksås.
    En typisk rätt som går hem (utom hos mammaMIA)
    hos alla gammal som små och supergott
    I norge heter det Flesk me duppe(bechamelsås utan løk)

    Var stolta Svenskar før denna Nationalrätt!!


    Stekt fläsk mä lögadoppa heter det på skånska. :p

  • boz1965 22 april 2009

    Skrivet av mama97mia den 19 okt 2008

    Surströmmingen såklart....

    *ler*


    Fy 17!
    Rutten fisk...

  • Okänd 22 april 2009

    Skrivet av boz1965 den 22 apr 2009

    Skrivet av mama97mia den 19 okt 2008

    Surströmmingen såklart....

    *ler*


    Fy 17!
    Rutten fisk...


    Typiskt svenskt, javisst, nationalrätt, nej!
    Gott?
    Guddomligt!

  • boz1965 22 april 2009

    Skojade med farsan när jag var i sisådär 10-årsåldern och lade en surströmming innanför gallret till ett av luftutblåsen vid förarplatsen i bilen. :p Det var nog ingen bra idé när man ser på det så här i efterhand. Det tog veckor innan stanken gick bort. Och jag blev av med veckopengen i två veckor. :(

  • __tralala 16 juni 2009

    Skrivet av boz1965 den 17 okt 2008

    Sveriges nationalrätt måste väl ända vara "mammas köttbullar". Så mycket som alla rosar sin mammas goda köttbullar.

    Har du nån annan tanke om det?


    Svergies Nationalrätt är faktisk Skogssvampsfyllda viltrullader i cidersås med rotfrukter och varma lingon, det är uppkollat och klart.. så nu behöver ingen bekymra sig mer om det.

  • __tralala 16 juni 2009

    Sveriges nationalrätt är faktisk Skogssvampsfyllda viltrullader i cidersås med rotfrukter och varma lingon, så nu behöver ingen mer undra över det. jag har gjort efterforskningar och hittat det nu:D

  • boz1965 16 juni 2009

    Skrivet av Bohnke-Oslo den 19 okt 2008

    Jag måste beklaga,men bara ett land har liknande rätt som
    Potatis fläsk och løksås.
    En typisk rätt som går hem (utom hos mammaMIA)
    hos alla gammal som små och supergott
    I norge heter det Flesk me duppe(bechamelsås utan løk)

    Var stolta Svenskar før denna Nationalrätt!!


    I så fall har ju danskarna sitt "Stegte flæsk med persillesovs" som ju kan sägas vara en variant på samma tema.

  • boz1965 16 juni 2009

    Skrivet av segerwitch den 19 okt 2008

    :o Skulle det kunna vara Kalops??:o


    Mja, kalopsen kommer ursprungligen från engelska flottan där man tillagade torkat och/eller saltat kött på ungefär samma sätt ombord på fartygen under långseglingar när det inte fanns färskt kött att tillgå. Eftersom torkat kött mister en hel del av sin smak så kryddade man med lagerblad, lök och kryddpeppar (allspice). Det var faktiskt den svenska kokbokens moder, Cajsa Warg, som introducerade kalopsen i Sverige. Hon hade flera olika recept på kalops i sin kokbok.

    Kolla här: http://hem.passagen.se/boz/ klicka på "kötträtter" i menyn.

  • Okänd 16 juni 2009

    Det är bara att konstatera, Sverige har ingen egen officiellt erkänd nationalrätt!
    Tråkigt, eller hur?
    Låt oss göra en insats här på MK!
    Kan inte MK gå ut med ett upprop om att skapa, eller att utse, Sveriges nationalrätt? En gång för alla!
    Sillbullar och mammas köttbullar göre sig icke besvär i detta sammanhang.
    Nej, fram för ostkakan, den äkta Småländska ostkakan, man äter den överallt i Sverige.
    Så ostkaka med sylt och vispgrädde får bli mitt förslag.
    Länge leve ostkakan!

  • redd 16 juni 2009

    Blodpudding med lingonsylt borde ju kunna vara en kandidat?
    Wikipedia:
    "Blodpudding is popular in Sweden, and there are variants such as blodkorv (blood sausage), blodplättar (blood pancakes) and blodpalt. There is also a soup made from blood, called svartsoppa (black soup). One traditional way of serving blood pudding in Sweden is with bacon, cabbage, and lingonberry jam."

    Sallad till blodpudding? är det någon som känner till den traditionen eller är det helt enkelt ett fel?


    Eller kanske den klassiska ostmackan? (med HYVLAD ost givetvis ;)

    Efter att ha kollat upp det närmare var det en norbagge som uppfan osthyveln så ostmackan går nog bort, eller vad säger ni?

  • Lenkan 16 juni 2009

    Cabbage betyder väl kål och inte sallad? Alltså strimlad vitkål tror jag det syftas på

  • The_mama97mia 16 juni 2009

    jomen visst, cabbage är vitkål o inget annat. Sallad heter Lettuce.

    Svår nöt att knäcka detta, men jag försöker tänka som så att det jag absolut inte får ngn annanstans än i Sverige, o då kommer surströmmingen, följd av vanlig sill, ost o snaps, och Jansson.

    Tidigare i tråden talades det om hur mkt sött vi har i vår mat-tradition - undrar om inte förklaringen står att finna i olika sorters sätt att försöka konservera ? Fast socker måste ju har varit rätt dyrt? Förr i tiden, mamma, när du o Dinosaurierna fanns...... (Albin då 4 år).

  • boz1965 16 juni 2009

    Forskade lite i ämnet och kom fram till att det faktiskt FINNS en officiell, svensk nationalrätt skapad av Verner Vögeli 1997: Fläskrullader fyllda med Västerbottenost. Rätten utsågs till officiell nationalrätt den 6 juni 1997, på Restaurangernas dag i Kungsträdgården, Stockholm. Se: http://www.goestanorden.se/pdf/brev8.pdf

    Meeen... Jag tror i alla fall att jag håller på morsans oslagbara "tjydabollar" med gräddsås och kokt potatis. Klar tvåa är, i mitt tycke, Janssons - den perfekta nattamaten.

  • Okänd 16 juni 2009

    Skrivet av boz1965 den 16 jun 2009

    Forskade lite i ämnet och kom fram till att det faktiskt FINNS en officiell, svensk nationalrätt skapad av Verner Vögeli 1997: Fläskrullader fyllda med Västerbottenost. Rätten utsågs till officiell nationalrätt den 6 juni 1997, på Restaurangernas dag i Kungsträdgården, Stockholm. Se: http://www.goestanorden.se/pdf/brev8.pdf

    Meeen... Jag tror i alla fall att jag håller på morsans oslagbara "tjydabollar" med gräddsås och kokt potatis. Klar tvåa är, i mitt tycke, Janssons - den perfekta nattamaten.


    Vem var domare i den tävlingen?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.