Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Telefonförsäljare!

  • Wombat04 27 juni 2008

    Håller helt med, det behövs skärpning på alla kanter. Det blir ju så mycket lättare om vi är trevliga och civiliserade mot varann.

  • MammaIrene 27 juni 2008

    Skrivet av Wombat04 den 27 jun 2008

    Som f d telefonförsäljare kan jag säga att det är fruktansvärt synd att den här personen betedde sig på det viset. Särskilt eftersom du var trevlig och vänlig. Det gör ju att folk får sin motvilja mot telefonförsäljare rejält påspädd.

    Men om ni bara visste vad jag fick höra av ohyfsat, ouppfostrat folk, som tror att bara för att de inte behöver se en i ögonen kan säga precis vad som helst till en. "Jävla parasit." "Nej, han är inte hemma, han JOBBAR faktiskt." "Att inte du tar och skaffar dig ett jobb." "Jag är faktiskt nixad, ni får inte lov att ringa till mig" (vilket är sant, men en nix-anmälan träder inte i kraft förrän efter ca 3 månader, då anmälan nått alla register, och dessutom måste den förnyas med jämna mellanrum för att fortfarande gälla). "Dra du åt helvete i stället för att ringa och störa folk." Telefonförsäljning var då mitt jobb, det jag gjorde för att tjäna pengar, och just då var det det enda jobb jag kunde få. Det kändes i hjärtat att höra folk säga "att du inte skaffar dig ett RIKTIGT jobb", fast med tiden lärde man sig att låta det rinna av sig.

    Jag menar, vad kostar det att uppträda vänligt? Heder åt er som åtminstone är vänliga när ni talar om att ni inte är intresserade. Jag var alltid trevlig, vänlig och uppträdde mycket civiliserat och blev ALDRIG sur när folk sa att de inte var intresserade utan tackade bara vänligt för mig och avslutade samtalet.


    Självklart skall man aldrig kalla någon för öknamn o svära o hålla på , det är ju sunt förnuft MEN.....
    Telefonförsäljare är faktiskt något jag inte tål (ursäkta Wombat) jag ser rött:@

    Jag vert inte hur många gånger jag suttit o ammat något av våra 3 barn o telefonen ringer, jag är dels nyfiken av mig o dels blir man rädd att det kan ha hänt något....så jag avbryter o går o svarar, bara för att mötas av en telefonförsäljare..:@
    De4t är ju faktiskt så att i sitt hem skall man kunna få vara ifred o inte störas av massa människor som vill sälja allt ifrån Kalle Anka till kalsonger, strumpor o abonemang....

    Vill jag ha någo går jag till affärer elelr söker på Internet eller tittar i reklam som kommer i brevlådan!
    Jag är anmäld till nix o det funkade bra i något år men nu är det igång i gen o jag blir vansinnig!!!

    Det brukar faktiskt bli så att jag säger nej tack jag är inte intresserad, ger de sig då så är allt frid o fröjd, men fortsätter de tjata så måste jag bli lite otrevlig o säga, jag sa ju nej, o se n lägger jag på eftersom jag då förstår att de inte vill fatta.....

  • festmaten 27 juni 2008

    Jag tycker NIX fungerar alldelesutmärkt, vi har inte några försäljare som ringer längre.
    Förstår inte varför så många retar sig på det när det är så lätt att få stopp på, det märks ju ganska tydligt att det är ett irritationsmoment!

  • Wombat04 27 juni 2008

    Du är i din fulla rätt att bli irriterad, MammaIrene. Vad jag vänder mig emot är att man blir otrevligt bemött, och det ska man givetvis inte bli på något håll. Nix-anmälan behöver som sagt förnyas, den varar inte för evigt, så ring du och kolla status på din Nix och hör om du behöver förnya den. (Y)

    PS. Jag blir också irriterad på telefonförsäljare som inte kan ta ett nej! :p

  • Smulpajen 27 juni 2008

    Det är väl ett provisionsbaserat jobb antar jag, därav deras envishet. Men det spelar ingen roll, man kan bli tokig. :@ Var finns etiken och intregriteten??

  • stinta 27 juni 2008

    Har själv nix nu och tycker att det fungerar ganska bra. Jag fick ett brev om att jag skulle ringa ett nummer för att "återaktivera" det efter 2 år,,,tror jag att det var,
    Men innan så var man drabbad mååååånga kvällar och helger av dessa försäljare. Efter många nej tack, jag är inte intresserad så till slut blev irritationen lite för mycket så svaret på många av deras frågor blev många gånger helt galna.
    En ringde och sökte min man och då sa jag :
    "Då får du söka!! Han har inte varit hem på flera dagar så hittar du honom så hör av dej"!
    En skulle skicka mej trosor "gratis" och när jag sa att jag inte var intresserad så frågade personen varför. Följande dialog utspann sig:
    - Ni har inte den storleken jag behöver.
    -Jaadåå, vi har ALLA storlekar.
    -Nä, det har ni inte.
    -Vi kan säkert ordna det. Vad har du för storlek då?
    - Jag väger 320 kilo och måste specialsy mina trosor. Har ni några på lager?
    Personen sa tack och hej

  • pia61 27 juni 2008

    Skrivet av stinta den 27 jun 2008

    Har själv nix nu och tycker att det fungerar ganska bra. Jag fick ett brev om att jag skulle ringa ett nummer för att "återaktivera" det efter 2 år,,,tror jag att det var,
    Men innan så var man drabbad mååååånga kvällar och helger av dessa försäljare. Efter många nej tack, jag är inte intresserad så till slut blev irritationen lite för mycket så svaret på många av deras frågor blev många gånger helt galna.
    En ringde och sökte min man och då sa jag :
    "Då får du söka!! Han har inte varit hem på flera dagar så hittar du honom så hör av dej"!
    En skulle skicka mej trosor "gratis" och när jag sa att jag inte var intresserad så frågade personen varför. Följande dialog utspann sig:
    - Ni har inte den storleken jag behöver.
    -Jaadåå, vi har ALLA storlekar.
    -Nä, det har ni inte.
    -Vi kan säkert ordna det. Vad har du för storlek då?
    - Jag väger 320 kilo och måste specialsy mina trosor. Har ni några på lager?
    Personen sa tack och hej


    Hahaha! Dom svaren var ju lysande... :D :p
    Jag har också nix, fungerar perfekt, förutom där man är kund som sagt. Marknadsundersökningar har jag inte ont av, kan tycka att det är riktigt roligt faktiskt.
    Hälsn Pia (Y)

  • Okänd 27 juni 2008

    Skrivet av lenajeanette den 27 jun 2008

    Jag säger vänligt men bestämt, NEJ TACK jag är inte intresserad. Har anmält mig till NIX och de flesta har slutat ringa. Fungerar det inte med att säga Nej Tack, så lägger jag bara på luren.:p

    Har varken tid eller lust att stå och höra på långa haranger av försäljnings argument trots att jag sagt nej tack en gång.

    Samma sak här.Man får helt enkelt lov att avbryta,och tacka nej och sen på med luren.Nix funkar jättebra,det är bara Telia och nån mer som har ringt efter det.
    De ringde oftast när man höll på med middagen,men nu är det slut med det,tack och lov.

  • LeeenaN 27 juni 2008

    Jag har själv NIX hemma men har nu upptäckt att de börjar använda mobinr istället. Där svarar man ju nästan alltid då det kan vara barnens skola eller dylikt som måste ha tag i en. Min mobil ringer inte så ofta så jag hoppar ju givetivs högt när den ringer och då blir man inte glad att bli avbruten mitt jobbet med av en som vill säjla sömlösa kalsonger till mig!!!!!

    Dock måste jag säga att de flesta är trevliga som ringer, men blir ibland lite påstridig när man inte är intresserad.

    Du vars mamma har någon som ringer hem för att kolla att reklamen kommit kan ju bara, som skrivits innan, säga till att snälla ring inte mig mer. Vi har någon som ringer till oss men det har vi godkänt. Tyvärr är det ju folk som tar på sig att dela ut reklam och sedan slänger istället för att göra jobbet och då är det ju slöseri med att betala deras lön. Dock är det väl slöseri med naturresurser att trycka reklam men det är en annan diskussion.

  • Kaneta 27 juni 2008

    Nix funkar för mig, får bara samtal där jag redan är kund.
    Jag har även "Nixat" mot direkt adresserad reklam. (Y)

  • matnjutaren 27 juni 2008

    Jag är kanske "partisk" men jag måste bara få säga detta. :)
    (Dottern min jobbar med, just detta, "HETT" debatterade ämne.:o)
    OM alla berörda tar allt med lite ro och ser det som det är: Ett ARBETE. :)
    Då tror jag att, ALLA; även försäljarna inkluderat, skulle både bemötas OCH bli bemötta med yrkesetik och vanligt "bondförnuft". :)
    Som, JAG; ser det, så finns det av "båda" sorter på båda håll. Och, vad jag vet :) så skulle ingen mått dåligt eller blivit irriterad av varandra om vi alla använt det. (Y)
    Finns ju människor som MÅSTE försörja sig så, och, å andra sidan finns det vi, som blir "tokiga" för att vi blir störda.
    OM vi, bara "möttes" på halva vägen så skulle allt varit lugnt.(L)
    Vi kunde sagt: "Tack men Nej tack å de kunde svarat, Okej men ha en trevlig måltid! :D"
    VARFÖR måste vi alltid göra allt så "svårt" i livet? När livet är så enkelt, OM man bara vill? :o(L)(Y)

  • matnjutaren 27 juni 2008

    Hoppas ingen tar illa opp...(L) menar bara väl...(L)

  • MammaIrene 27 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 27 jun 2008

    Jag är kanske "partisk" men jag måste bara få säga detta. :)
    (Dottern min jobbar med, just detta, "HETT" debatterade ämne.:o)
    OM alla berörda tar allt med lite ro och ser det som det är: Ett ARBETE. :)
    Då tror jag att, ALLA; även försäljarna inkluderat, skulle både bemötas OCH bli bemötta med yrkesetik och vanligt "bondförnuft". :)
    Som, JAG; ser det, så finns det av "båda" sorter på båda håll. Och, vad jag vet :) så skulle ingen mått dåligt eller blivit irriterad av varandra om vi alla använt det. (Y)
    Finns ju människor som MÅSTE försörja sig så, och, å andra sidan finns det vi, som blir "tokiga" för att vi blir störda.
    OM vi, bara "möttes" på halva vägen så skulle allt varit lugnt.(L)
    Vi kunde sagt: "Tack men Nej tack å de kunde svarat, Okej men ha en trevlig måltid! :D"
    VARFÖR måste vi alltid göra allt så "svårt" i livet? När livet är så enkelt, OM man bara vill? :o(L)(Y)


    Det är bara det att i bland är det svårare saker man blir avbruten i än en måltid, o den kan i sig också vara svår att bli avbruten i...
    Jag har en liten hoppetossa på 2 år som inte klarar ett avbrott utan är då sen uppe o studsar o vill inte sedan fortsätta=måltiden förstörd
    Jag kan också vara mitt i en läggning av henne, o får sedan börja om från början igen....

    Vad jag menar är att jag vill inte ha telefonsamtal hit till mig från andra än mina nära o kära, de som vill mig något vettigt, de andra kan faktiskt hålla sig borta!!!!!!!
    Jag vill inte att de ringer hit, även om de skulle råka vara trevliga någon gång....Jag vill inte bli onödigt störd!!!!

  • NewDown 27 juni 2008

    Skrivet av sonja55 den 27 jun 2008

    Jag har anmält mig till NIX då slipper man telefonförsäljare,det är så skönt att slippa, innan så ringde det hela tiden någon som ville sälja något. NIX är gratis Tel. dit är 020 -27 70 00


    Nu har jag också anmält mig till Nix, får se hur länge det dröjer innan man märker nån skillnad.

  • 27 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 27 jun 2008

    Jag är kanske "partisk" men jag måste bara få säga detta. :)
    (Dottern min jobbar med, just detta, "HETT" debatterade ämne.:o)
    OM alla berörda tar allt med lite ro och ser det som det är: Ett ARBETE. :)
    Då tror jag att, ALLA; även försäljarna inkluderat, skulle både bemötas OCH bli bemötta med yrkesetik och vanligt "bondförnuft". :)
    Som, JAG; ser det, så finns det av "båda" sorter på båda håll. Och, vad jag vet :) så skulle ingen mått dåligt eller blivit irriterad av varandra om vi alla använt det. (Y)
    Finns ju människor som MÅSTE försörja sig så, och, å andra sidan finns det vi, som blir "tokiga" för att vi blir störda.
    OM vi, bara "möttes" på halva vägen så skulle allt varit lugnt.(L)
    Vi kunde sagt: "Tack men Nej tack å de kunde svarat, Okej men ha en trevlig måltid! :D"
    VARFÖR måste vi alltid göra allt så "svårt" i livet? När livet är så enkelt, OM man bara vill? :o(L)(Y)

    jag vill inte var elak mot dej personligen, men, man kan inte försvara allt med att "jag gör bara mitt jobb". Det finns väldigt många yrken i världen som direkt skadar andra människor, typ yrkessoldater eller vapentillverkare. Telefonförsäljare är ju väldigt harmlöst jämfört med det, såklart, Men, man kan undvika att ta jobb som innebär att folk uppfattar det som om man tränger sej på in i deras hem och privatliv. Jag blir mer än jätteirriterad på telefonförsäljares "Hej Viviann, vi har en produkt för dig Viviann..." Som om dom kände en jätteväl, bara det att dom som känner mej aldrig någonsin säjer Viviann, utan Vivvan!
    Sök ett jobb med telefonenkäter istället t ex, det blir säkert mycket trevligare bemött. Eller som support/kundservicepersonal.
    Lika trist tycker jag att det är att om man på något sätt har mailkontakt med ett företag, tror de ofta det är fritt fram att sen skicka en massa reklammai. Jag brukar numera inleda mailen med att be dom respektera att jag inte vill ha reklam, fast det fungerar inte så jättebra.
    Ja, det var mina tankar i ett ämne som verkade engagera många.


  • 27 juni 2008

    Ops, blev fel, mitt svar till inlägget skulle ju stå under den gula rutan, inte i den, ursäkta!

  • matnjutaren 27 juni 2008

    Skrivet av MammaIrene den 27 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 27 jun 2008

    Jag är kanske "partisk" men jag måste bara få säga detta. :)
    (Dottern min jobbar med, just detta, "HETT" debatterade ämne.:o)
    OM alla berörda tar allt med lite ro och ser det som det är: Ett ARBETE. :)
    Då tror jag att, ALLA; även försäljarna inkluderat, skulle både bemötas OCH bli bemötta med yrkesetik och vanligt "bondförnuft". :)
    Som, JAG; ser det, så finns det av "båda" sorter på båda håll. Och, vad jag vet :) så skulle ingen mått dåligt eller blivit irriterad av varandra om vi alla använt det. (Y)
    Finns ju människor som MÅSTE försörja sig så, och, å andra sidan finns det vi, som blir "tokiga" för att vi blir störda.
    OM vi, bara "möttes" på halva vägen så skulle allt varit lugnt.(L)
    Vi kunde sagt: "Tack men Nej tack å de kunde svarat, Okej men ha en trevlig måltid! :D"
    VARFÖR måste vi alltid göra allt så "svårt" i livet? När livet är så enkelt, OM man bara vill? :o(L)(Y)


    Det är bara det att i bland är det svårare saker man blir avbruten i än en måltid, o den kan i sig också vara svår att bli avbruten i...
    Jag har en liten hoppetossa på 2 år som inte klarar ett avbrott utan är då sen uppe o studsar o vill inte sedan fortsätta=måltiden förstörd
    Jag kan också vara mitt i en läggning av henne, o får sedan börja om från början igen....

    Vad jag menar är att jag vill inte ha telefonsamtal hit till mig från andra än mina nära o kära, de som vill mig något vettigt, de andra kan faktiskt hålla sig borta!!!!!!!
    Jag vill inte att de ringer hit, även om de skulle råka vara trevliga någon gång....Jag vill inte bli onödigt störd!!!!

    Just det dilemmat, kan vara svårt att skydda sig emot. (N)Vet..:(
    Önskar att jag hade en lösning på det, men, tyvärr..:'( Förstår, precis, vad du menar med det annars. (L)

    Så, genast blev det ett helt annat problem, än att det är telefonförsäljarnas eller ditt fel. Det är opp till arbetsgivaren och oss, som privatpersoner att bli "fria" från dem. tyvärr...(N)

  • Smulpajen 27 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 27 jun 2008

    Jag är kanske "partisk" men jag måste bara få säga detta. :)
    (Dottern min jobbar med, just detta, "HETT" debatterade ämne.:o)
    OM alla berörda tar allt med lite ro och ser det som det är: Ett ARBETE. :)
    Då tror jag att, ALLA; även försäljarna inkluderat, skulle både bemötas OCH bli bemötta med yrkesetik och vanligt "bondförnuft". :)
    Som, JAG; ser det, så finns det av "båda" sorter på båda håll. Och, vad jag vet :) så skulle ingen mått dåligt eller blivit irriterad av varandra om vi alla använt det. (Y)
    Finns ju människor som MÅSTE försörja sig så, och, å andra sidan finns det vi, som blir "tokiga" för att vi blir störda.
    OM vi, bara "möttes" på halva vägen så skulle allt varit lugnt.(L)
    Vi kunde sagt: "Tack men Nej tack å de kunde svarat, Okej men ha en trevlig måltid! :D"
    VARFÖR måste vi alltid göra allt så "svårt" i livet? När livet är så enkelt, OM man bara vill? :o(L)(Y)



    Hej Matnjutaren!
    Det är klart alla förstår att människor måste ha jobb. Självklart. Vad jag retar mig på är väl egentligen inte själva personen som ringer utan fenomentet som sådant, att det förekommer. Det är ju så privat att ringa hem till någon, och jag tycker inte man ska tvinga sig på genom att ringa privatnummer som man inte personligen har lämnat ut. Om man kunde utforma jobben för dessa människor på något annat sätt vore ju önskvärt. Kanske forma om det så man riktade in sig på företag istället? Eller någon annan lösning som jag inte har något svar på så här i hastigheten.

  • Wombat04 27 juni 2008

    Ni har alla mer än en poäng i vad ni skriver. Men ibland är det tyvärr inte bara att "ta ett annat jobb" än som telefonförsäljare. Vad gör man när man p g a sjukskrivningar, dålig ekonomi o s v inte har råd att gå kurser och utbildningar som man är i förtvivlat behov av och därför inte kan konkurrera med andra om "andra jobb"? Om man får välja mellan total katastrof och ett telesäljarjobb tror jag valet är ganska enkelt, om man som jag inte ens har hälsan och orken att ta ett vanligt städjobb.

    Bara en annan aspekt i sammanhanget. :)

  • Amika 27 juni 2008

    Jag har också jobbat som telefonförsäljare, men jag kan ju säga att det spelar ingen roll vad den potentiella kunden svarade med eller inte så var jag alltid artig och trevlig. Det är ett serviceinriktat yrke och det är min uppgift som säljare att vara trevlig. Säger kunden något elakt eller otrevligt så ber man bara om ursäkt, önskar dem en trevlig fortsatt dag och ringer upp nästa istället.
    Det finns inga ursäkter för att bete sig som ett svin när man pratar med en potentiell kund.
    Men det är ju min åsikt. :)

    Själv har jag skyddat nummer, funkar bäst av allt. ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.