Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på kokböcker!

  • jennycecilia 28 mars 2010

    Hej alla matglada!

    Jag och min man har upptäckt glädjen att laga en god middag tillsammans på fredags- eller lördagskvällen.
    Har använt 3:e upplagan av "Fredagsgourmet" flitigt (som jag kan rekommendera varmt).
    Har nu planer på att införskaffa en ny kokbok och tar gärna emot era tips.

    Tack på förhand!

  • Mistys 28 mars 2010

    Jag har slutat använda kokböcker. Använder bara MK istället. Här finns det man behöver. Jag går alltid in på " sist provat recept" och hämtar tips. Där får man ju liksom rätten provsmakad, bedömd och klar :D

  • The_mama97mia 28 mars 2010

    Jag har flera hyllmeter med kokböcker, men när jag letar recept är det här eller övrigt på nätet...
    Kan inte rekommendera ngn.

  • boz1965 28 mars 2010

    Loppisar och antikvariat är riktiga guldgruvor för sånt.

  • FruAst 28 mars 2010

    Jag älskar kokböcker!

    Lagar mest mat på fri hand men tycker att det är bra att ha några kokböcker att slå upp i om jag behöver. "Vår kokbok" och "Bonniers kokbok" använder jag mest. "Vår bakbok" är en bra bok till bakning. Det som är bra med kokböcker är att för det mesta är receptena lätta att jobba efter om man är nybörjare. Har sett en del exempel att så inte är fallet om man söker på nätet, gäller tyvärr både MK och andra sajter. Lycka till och ha kul i köket!{curl-lip}

  • siggemums 28 mars 2010

    Även om man hittar mycket på nätet på nätet så vill jag ha kokböcker också. En stöttepelare i köket är Bonniers kokbok där man hittar allt från vardagsmat till festmat.

    Leif Mannerströms Husmanskonst är också en favorit hos mig men den kanske är lite mer söndagsmiddag än vad du vill ha?

  • jimboz 28 mars 2010

    Jag har Bonniers stora och lilla kokbok och en del Asiatiska. Rekommenderas varmt, alltså Bonniers.Täckning för det mesta...Internet står för den större delen idag men jag tittar ändå efter gamla RIKTIGA recept som inte förvanskats av andra i dom som finns i köksskåpet.

  • Bumbis 28 mars 2010

    Jag har alla fredagsgourmetböckerna och även dom andra av Allt om Mat. Dom ger bra inspiration och allt är jättegott. Jag hittar mycket recept här på MK men tycker ändå att det är lättast att bläddra i en bok. Kan verkligen rekomendera alla därifrån.

  • bernit 28 mars 2010

    Älskar kokböcker men använder dem som kvällslektyr och som inspiration, vad du skall köpa för kokbok beror lite på er smak men är ni fisk- o skaldjursälskare som jag så finner ni mycket inspiraion i Leif mannerströms bok "Skaldjur"{bashful}

  • Tillberga 29 mars 2010

    Mat för Liv och Lust är våran "husgud" bra mat för alla

  • Gnurf 29 mars 2010

    Även för mig är kokböcker, vinböcker, vinreseguider och mattidningar/vintidningar kvällslektyr. Sen sover jag på saken och låter det undermedvetna bearbeta de glättiga bilderna. Någon vecka senare får jag uppslag till nya rätter inom crosscooking. Jag har bytt porrpreferenser med åldern helt enkelt...>:D

  • hanstom 29 mars 2010

    Per Mobergs kokbok är lagningsbara,fina bilder och lite
    kändisskap för dom som så önskar,dessutom billig nu!

  • MissS 29 mars 2010

    Hejsan!

    Jag har en hel del kokböcker i hyllan, men tyvärr använder jag dem mer som bildböcker just nu:).

    Här om dagen köpte jag en fin bok på bokrean, den heter Kok konsten skriven av Anne Willian.
    Det är bara några små recept i den men den innehåller en massa info om allvärldens råvaror och många tips på hur man kan tillaga dem. Allt från mat till bakning.
    Lite som en matuppslagsbok:).

  • NicolinaZ 29 mars 2010

    Jag älskar kokböcker! Både att bara sitta och bläddra i och låta sig inspireras av, men också att kolla upp proportioner till såser, avredningar och annat krångel ;-)
    Förutom baskokböcker som Vår kokbok och Bonniers stora är jag mycket förtjust i Anna Bergenströms olika kokböcker, från Annas mat och vidare. Både estetiska och praktiska! Och en av Jamie Olivers böcker är ju inte heller fel. Men allra gladast blev jag när min pappa förra veckan gav mig min farmors gamla trotjänare i trasiga röda band: Il talismano della felicitá (=lyckans talisman) från år 1959! Härligt!

  • jimboz 29 mars 2010

    Landet brunsås(schyffert) sa en kul sak...Kokböcker är som porr man tittar gärna men det är få som blir stjärnor..

  • martina63 29 mars 2010

    :)Bästa bas-kokboken tycker jag är Bonniers stora kokbok, som jag använder som uppslagsbok när man inte kommer ihåg vilken inner temperatur steken ska ha eller hur länge gäddan ska ugnsbakas tex. Övriga bra och enkla kokböcker har Anna Bergenstam gjort, där många recept mer är som en skiss om hur man kan göra, det inspirerar till egna experiment!

  • idea_ 29 mars 2010

    Är dålig på att följa recept när jag lagar mat, när jag bakar följer jag ofta recept men när jag lagar mat ser jag dem mer som inspiration, min matlagningsfillosofi är snarare att se vad jag har hemma och fundera på vad som går ihop smakmässigt... :) Men jag tycker det är kul att bläddra i kok och bakböcker för inspiration (håller med gnurfen om att det är en form av porr :D när man dregglar över vackra färgbilder och längtar efter att prova de olika saker man hittar, eller att göra en egeninspirerad version). Men en trotjänare som åker fram ibland när man behöver hjälp med proportioner eller ingredienser som är ovana, det är vår kokbok, en gammal vän som jag vuxit upp med, men mitt exemplar är inte lika slitet som det mamma hade med en massa anteckningar :DD

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.