Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tomater och gurka

  • maudblomqvist 3 september 2009

    Är det någon som kan tala om för mig hur jag kan spara alla mina tomater? Både röda och gröna. :)
    Undrar samtidigt om någon vet om man kan spara inlagd slanggurka en längre tid eller måste den ätas på en gång?

  • maudblomqvist 3 september 2009

    Skrivet av maudblomqvist den 3 sep 2009

    Är det någon som kan tala om för mig hur jag kan spara alla mina tomater? Både röda och gröna. :)
    Undrar samtidigt om någon vet om man kan spara inlagd slanggurka en längre tid eller måste den ätas på en gång?

  • kattgnag 3 september 2009

    Tomater:
    De röda skulle jag tillåta mig att frossa i - de passar ju till i princip ALLT!:)
    De gröna skulle jag dels göra en inläggning på och ha som tillbehör till middagar, dels lägga i fönstret och låta mogna.
    Vet ju inte hur mycket du har.

  • The_mama97mia 3 september 2009

    Tomater kan du nog spara på olika sätt, ugnstorka bl a.
    Gurkan - kolla in färsksaltning av gurka - sååååååååå gott, Jag köper o levererar till andra utanför Ög från Brinks gurka i Kimstad, Sveriges , nej världens godaste färsksaltade gurka, nu på sommaren är det den vita gurkan...

  • The_mama97mia 3 september 2009

    eller förlåt du frågade om att spara inlagd slanggurka? Hur har du lagt in den?

  • Erajscha 4 september 2009

    När är det kört för tomaterna? När vet man att det är dags att plocka av de som inte mognade för att sylta dem?

  • Annlis 4 september 2009

    :D Det går jättebra att frysa röda tomater, hacka dem i bitar och frys in. Används i grytor, köttfärs, paj mm. De gröna kan kan man göra inläggninar på. (Y)

  • Roggan 4 september 2009

    Vill man att gröna tomater ska mogna snabbt, kan man när man plockat dem lägga dem i en påse tillsammans med ett äpple. Äpplet avger etylengas som gör att tomaterna mognar snabbt.

  • maudblomqvist 4 september 2009

    Skrivet av mama97mia den 3 sep 2009

    eller förlåt du frågade om att spara inlagd slanggurka? Hur har du lagt in den?

  • maudblomqvist 4 september 2009

    Skrivet av mama97mia den 3 sep 2009

    eller förlåt du frågade om att spara inlagd slanggurka? Hur har du lagt in den?
    [/quo

    Har inte gjort nåt åt gurkan ännu. (annat än ätit) Den hänger kvar på stockarna

  • maudblomqvist 4 september 2009

    Skrivet av Annlis den 4 sep 2009

    :D Det går jättebra att frysa röda tomater, hacka dem i bitar och frys in. Används i grytor, köttfärs, paj mm. De gröna kan kan man göra inläggninar på. (Y)


    Tack, det lät jättebra. :D

  • The_mama97mia 4 september 2009

    ok, tänker slanggurka - göra "Pressgurka" det är gott, men är också färskvara liksom, eller har jag skrivit detta innan här? *eh*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.