Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tonårsbarn

  • veronicagunnarsson 11 mars 2008

    mina tonårs killar klagar jämt på att maten är äcklig, finns det någon där ute som har samma problem, eller någon som kan ge tips hur man får dem att äta? Gärna lite tips på vad för mat som kanske kan gå hem hos tonåringarna!

  • tina62 11 mars 2008

    Låt tonåringen vara med att bestämma middagar och att laga den.

  • Tillberga 11 mars 2008

    låt alla i familjen önska sej 5 maträtter
    sen är det bara att varva så är alla nöjda en dag i alla fall (L)
    och tonåringar kan ju laga maten själva någon dag i veckan

  • enAnnan 11 mars 2008

    Låt tonåringen laga maten!
    ;)

    Vara med och bestämma och hjälpa till i alla fall.
    Fråga vad han/de skulle vilja äta istället och be om ett recept ni kan laga tillsammans.

    Annars går väl det hem som de har fått vänja sig vid att äta.
    All mat förhoppningsvis.

    Sen hör det ju till att gnälla ibland oxå...

    I mitt hus behöver man inte äta om man inte tycker om.
    Men man säger f*n inte att maten är äcklig heller...
    Kanske är jag hård vad det gäller mat,
    men det har funkat i alla år.

    Tacos/wraps/pajer/köttfärs
    är väl sånt jag kan tänka mig.
    Men om de gnäller på all mat är det väl dags att ta gnället ur dem
    ;)
    och helt enkelt lära dem att äta det som serveras

    Lycka Till

  • Lange 11 mars 2008

    Svält brukar vara ett bra sätt att få tyst på alla åldrar!
    Fniss, riktigt så drastiskt är det inte men jag har plockat undan tallriken någon gång för varje barn. Sitter man och säger att det är äckligt eller liknande har man inte gjort sig förtjänt av mat och får vänta till nästa mål serveras.
    Jag brukar säga att jag har fem barn, det största har skägg så jag vet att det biter även på den som är 40.
    Vi är äckligt bortskämda och tar mat för givet. Hur många i världen kan göra det?

  • Lotten_J 12 mars 2008

    Skrivet av Lange den 12 mar 2008

    Svält brukar vara ett bra sätt att få tyst på alla åldrar!
    Fniss, riktigt så drastiskt är det inte men jag har plockat undan tallriken någon gång för varje barn. Sitter man och säger att det är äckligt eller liknande har man inte gjort sig förtjänt av mat och får vänta till nästa mål serveras.
    Jag brukar säga att jag har fem barn, det största har skägg så jag vet att det biter även på den som är 40.
    Vi är äckligt bortskämda och tar mat för givet. Hur många i världen kan göra det?


    Mkt bra svar, som att jag skulle skrivit det själv. Jag undrar då, om tonåringen får bestämma maten som många skriver som förslag, blir det inte så att då blir det alltid den mat just tonåringen vill ha (typ då kanske bara hamburgare) och så klagar han/hon i alla fall på den mat de andra tillagar eftersom det inte passar.....vet inte om det är så, bara en tanke.......vad tror ni andra?? Har nämligen "plastbarn" som klagar mellan varven

  • Amber 12 mars 2008

    Jag håller med Lange där...det har jag oxå gjort här.

    Sen så e jag själv uppväxt med att man ska smaka på allt innan man säger att det är äckligt.
    Man kan inte tycka om allt .

    Men jag serverar inte olika rätter för att det ska gagna barnen jämnt.
    Då får man allt gå hungrig.
    Men här har de blivit duktiga på att äta det mesta faktiskt så de bekymren har vi inte så ofta längre.

  • Tillberga 12 mars 2008

    vist kan de bli "gnäll" även om dom får vara med och bestämma
    och att det bara skulle bli hamburgare vill jag inte hålla med om

    ta fram mattidningar-kokböcker-eller sätt dom framför datorn och matklubben.se
    samla hela familjen och gör en lista på minst en vecka (vi gör den för 8 v)
    alla måste komma med minst en maträtt / vecka
    och sen måste man hjälpa till vid grytorna minst en gång/ vecka

  • anluk 12 mars 2008

    Det är svårt det där, men jag gör ALDRIG något annat till mina barn iallafall. De får äta det som finns...... Visst allt passar inte men de brukar ta lite iallafall.

  • Lotten_J 12 mars 2008

    Skrivet av anluk den 12 mar 2008

    Det är svårt det där, men jag gör ALDRIG något annat till mina barn iallafall. De får äta det som finns...... Visst allt passar inte men de brukar ta lite iallafall.


    Kloka ord (Y)

  • Lotten_J 12 mars 2008

    Skrivet av Tillberga den 12 mar 2008

    vist kan de bli "gnäll" även om dom får vara med och bestämma
    och att det bara skulle bli hamburgare vill jag inte hålla med om

    ta fram mattidningar-kokböcker-eller sätt dom framför datorn och matklubben.se
    samla hela familjen och gör en lista på minst en vecka (vi gör den för 8 v)
    alla måste komma med minst en maträtt / vecka
    och sen måste man hjälpa till vid grytorna minst en gång/ vecka



    Självklart menar jag inte att det bara blir hamburgare, jag tog bara ett exempel som de flesta tonåringar gillar samt att de gärna väljer mat som går snabbt att tillaga vilket kanske leder till att det inte alltid blir så "nyttig" mat, det var så jag menade.. Kan du ge förslag då på maträtter som dina barn hjälper till med? Hur gamla barn har du? Alltid intressant med nya tips o råd (Y).

  • Tillberga 12 mars 2008

    nu är mina barn stora och har egna tonårsbarn

    jag har alltid haft barnen med i köket sen dom var små och skar banan med bordskniv
    eller skalade morötter

    mina barnbarn gillar oxå att laga mat och dom kan ju göra de mästa 10-11-17-21

    de tar bara lite längre tid men de blir godare och roligare i köket

  • Lena 12 mars 2008

    Har aldrig haft något problem med mina tonårs barn(L)

  • Lotten_J 12 mars 2008

    Skrivet av Tillberga den 12 mar 2008

    nu är mina barn stora och har egna tonårsbarn

    jag har alltid haft barnen med i köket sen dom var små och skar banan med bordskniv
    eller skalade morötter

    mina barnbarn gillar oxå att laga mat och dom kan ju göra de mästa 10-11-17-21

    de tar bara lite längre tid men de blir godare och roligare i köket


    Jag har ju också lärt mina barn att laga mat, har själv stora barn nu men ser ju titt som tätt att det finns oerhört många som bara inte ids eller vill laga mat, det är föööör trååååkigt och då blir det genast mkt svårare....är för mkt curlande numera tror jag, ser detta hela tiden i min omgivning......

  • enAnnan 12 mars 2008

    Det är ju därför det är så viktigt att de får vara med i köket!
    Att man som förälder inser att även maten hör till uppfostran.
    Något man hjälper till med i en familj och något man lär sig.

    Det funkar ju inte att köpa hamburgare o köttbullar och servera med påssås i 15 år och tro att de själva ska kunna koka eller uppskatta bönor, dillkött eller laxpudding (bara exempel)
    Eller att de ska gilla det de aldrig fått smaka på.

    I mitt tycke är många lata angående mat
    ;) precis som Lotten skriver,
    men tonåringanra och barnen får ju dessa idéer nånstans ifrån oxå..

  • isalivia 12 mars 2008

    Vi har just börjat med att tolvåringen har en matlagsningdag i veckan och sextonåringen har en. De ska i första hand utgå från råvaror som finns hemma men behöver de komplettera, har vi en burk med några hundralappar i så att de kan gå och handla. Igår fick vi kokt torsk med äggsås när sextonåringen lagade mat. Tolvåringen har inte bestämt än vad hon ska göra i morgon.

    Generellt sett, så gnäller mina barn mindre på maten när de själva hjälper till.

  • Lotten_J 12 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 12 mar 2008

    Det är ju därför det är så viktigt att de får vara med i köket!
    Att man som förälder inser att även maten hör till uppfostran.
    Något man hjälper till med i en familj och något man lär sig.

    Det funkar ju inte att köpa hamburgare o köttbullar och servera med påssås i 15 år och tro att de själva ska kunna koka eller uppskatta bönor, dillkött eller laxpudding (bara exempel)
    Eller att de ska gilla det de aldrig fått smaka på.

    I mitt tycke är många lata angående mat
    ;) precis som Lotten skriver,
    men tonåringanra och barnen får ju dessa idéer nånstans ifrån oxå..



    Precis vad jag tycker (Y)

  • guacamole 12 mars 2008

    Skrivet av Lange den 12 mar 2008

    Svält brukar vara ett bra sätt att få tyst på alla åldrar!
    Fniss, riktigt så drastiskt är det inte men jag har plockat undan tallriken någon gång för varje barn. Sitter man och säger att det är äckligt eller liknande har man inte gjort sig förtjänt av mat och får vänta till nästa mål serveras.
    Jag brukar säga att jag har fem barn, det största har skägg så jag vet att det biter även på den som är 40.
    Vi är äckligt bortskämda och tar mat för givet. Hur många i världen kan göra det?

    Jattebra sagt!
    Att inte tycka om en viss mat ar en sak men att gnalla och saga att maten ar acklig ar ohyffs! Respektlost mot den som agnat sin tid till att laga till och servera maten. Och handlar det om tonaringar sa ar de stora nog att kunna vara lite konstruktiva i situationen - tex sluta gnalla och ge forslag pa vad som skulle vara godare, hjalpa till vid matlagningen/planeringen.

  • tulipan 12 mars 2008

    Här gör man som så. Här äts det eller så är man utan. Duger det inte ja då får man vara hungrig. Men då blir det inget annat småätandes heller utan man får lugnt vara hungrig tills nästa måltid.
    Kan låtas grymt men så är det. Finns många i världen som ingen mat får.
    Men iofs.. vi har nog fyra nöjda barn vi för dom äter som hästar alla fyra och äter allt man bjuder på coh man får jämt höra att det är så himla gott här. Alltid när dom kommer hem från sina andra respektive föräldrar så mumsas det febrilt och man får höra hur mycket dom längtat efter min mat här hemma. Och sånt är juh alltid skoj :-)

  • Dorisrecept 12 mars 2008

    Här är det lite si och så med maten faktiskt:'( Dom klagar sällan på maten men man har ju lärt sig vad dom tycker om och inte tycker om, så lite bortskämda är dom nog ändå. Tycker det är lite svårt att tvinga någon (vuxen eller barn) att äta något som dom inte tycker om, för inte ställer jag mig och lagar mat som jag inte tycker om. Nu äter jag det mesta och det gör faktiskt mina barn också. Men ibland blir det faktiskt 2 olika rätter men det beror mest på att dottern är glutenintollerant och inte kan äta all mat. Om jag ger ett exempel så hatar jag fiskbullar men mina barn älskar det, när tror ni dom får äta det? Jo när dom är hemma själva och ska göra middagen själv:) Dotterns pojkvän hatar makaroner och får kväljningar av det, självklart kokar jag både makaroner och spagetti då (själv äter jag hellre spagetti än makaroner(H)) Min sambo äter inte svamp eller fil- yogurth produkter inte sätter jag det i maten då fast jag tycker om det själv.

    Självklart gillar man olika maträtter olika mycket och nog får dom äta sånt dom inte tycker om så mycket och inte klagar dom för det men lite tycker jag man måste kompromissa:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.