Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Traditionella recept förvanskade

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Var går gränsen mellan kreativitet i köket och renommésnyltning?

    En del recept på matklubben.se bär namn som förpliktar – Marengo, Rossini, Waleska mfl. I många recept med dessa namn på matklubben.se finns det råvaror som historiskt inte fanns att få tag i, eller inte var geografiskt tillgängliga, när/där rätten ursprungligen skapades.

    Ett exempel i raden är matlagningsgrädde, räkor och Sambal Oelek i kyckling Marengo. Det blir med största sannolikhet jättegott, men är det fortfarande kyckling Marengo?

    Eller har det blivit något som borde kunna fungera på egna meriter? I så fall borde det kanske ha ett eget namn, eller namnges annorlunda.

  • frucaos 31 augusti 2010

    Kyckling Marengo à la Johan, t.ex. Så får man med både ursprunget och den som gjort ändringarna ...

  • charlottat 31 augusti 2010

    jag kanske är petig, men jag tycker att en sådan speciell rätt med ett välkänt och inarbetat namn borde det egentligen inte kunna finnas mer än en handfull varianter av, och de bör rimligen vara snarlika. Sedan kan jag tycka att om man t.ex. bytt ut vispgrädde mot matlagningsgrädde (även om det tidsmässigt inte stämmer med upphovet) inte gör att det blir en annan rätt, utan borde få använda namnet ändå, om inte andra ingredienser gör att det blir en annan smak. Att sedan den skillnaden (gräddens fetthalt) är så liten att jag tycker det borde klassas som dubblett i det fallet, är en annan sak.

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Petig? Inte då.;)

    Inom EU finns tre olika skydd för produktnamn:

    * Skyddad ursprungsbeteckning (SUB): Produkten är producerad, bearbetad och beredd inom ett visst avgränsat geografiskt område med en för området karaktäristisk metod.

    * Skyddad geografisk beteckning (SGB): Produkten är knuten till området åtminstone genom att vara producerad eller bearbetad eller beredd där.

    * Garanterad traditionell specialitet (GTS): Inget krav på ursprung finns, men produkten ska anknyta till ett visst område genom en speciell sammansättning eller framställningsmetod associerad med det.

    Detta regelverk är tillämpligt på ALLA färdiglagade maträtters namn ( Förordning (EEG) nr 509/06 ), men ingen enskild tycks bry sig. Det är bara livsmedelsindustrin som håller hårt på detta, hårdast på sina kollegors efterlevnad. Det är upp till oss själva att "hålla rent i gången" och se till att det inte förvanskas vidare.

    Vem vill ha en kyckling Marengo baserad på fiskbullar?

  • boz1965 31 augusti 2010

    Hårdrar ni inte det litegrand nu? Visst kan man väl få göra sina egna varianter, sätta personlig prägel på rätten ifråga? Därmed inte sagt att den ska ändras bortom all igenkänning. Då håller jag isf med om att man också får sätta ett annat namn på rätten. Men precis som frucaos säger så kan man ju ge namnet ett litet tillägg om man har ändrat lite i receptet. Men det är ju bara min lilla åsikt. :)

  • martina63 31 augusti 2010

    Herre jisses, vilket dravel!

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Tack för att Du tar Dig tid att föra diskussionen framåt.

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 31 aug 2010
    Hårdrar ni inte det litegrand nu? Visst kan man väl få göra sina egna varianter, sätta personlig prägel på rätten ifråga? Därmed inte sagt att den ska ändras bortom all igenkänning. Då håller jag isf med om att man också får sätta ett annat namn på rätten. ...
    Var går gränsen? Att "ändras bortom all igenkänning" accepterar Du bevisligen inte, men matlagningsgrädde, räkor och Sambal Oelek i kyckling Marengo? Är det tillräckligt för att det ska bli "bortom all igenkänning"?

    Det är idag allmänt accepterat att tomater ( tillkom i början av förra seklet ) ingår i kyckling Marengo, trots att det inte fanns med i originalreceptet – så tomater är rimligtvis en så liten ändring att den ryms "inom ramen". Var går gränsen när det inte längre är kyckling Marengo?

    Rent principiellt sk-t-r jag högaktningsfullt totalt i vad matlagaren kallar sin maträtt _privat_, men när receptet laddas upp i offentligheten, så blir den just _offentlig_. Ges den då ett namn som förespeglar vissa egenskaper, i kraft av att det är lätt identifierbar maträtt med ett traditionellt namn, så är det vilseledande. Vaktar vi oss inte kommer det kulturhistoriska arvet i dessa maträtter att gå förlorat.

  • The_mama97mia 31 augusti 2010

    DU kan ha en poäng där.
    Om jag går på restaurang blir jag lurad om det inte är kalvfilé när det står filé Oscar etc...
    Lite inflation i namnen kanske man kan och får stå ut med på en receptsite som denna - men jag håller med i sak - lägger man till o drar ifrån för mycket så blir det en helt annan rätt.

  • boz1965 31 augusti 2010

    Värst vad du var aggressiv. Matlagningsgrädden accepterar jag eftersom jag själv har anledning att "jaga kalorier" och gärna vill ha en slankare variant. Även om jag kan hålla med om att räkor och sambal ju gör att det blir en helt annat maträtt så menar jag att man behöver inte gå därifrån till att bli fullfjädrad mat-taliban.

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Jag valde kyckling Marengo som exempel för att den inte serveras särskilt ofta på Trattoria Salmonella – kalvfilé Oscar däremot, är så sönder"förädlad", att jag för länge sedan slutat beställa den ute. Illa maskerat fläskkött, utan tillbehör – det är panerad fläskkotlett med Béarnaise i min ögon.

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 31 aug 2010
    Värst vad du var aggressiv. ...
    Vad får Dig att uppfatta mig som aggressiv? Det finns PM om Du vill "reda ut saker".

  • smeand 31 augusti 2010

    Jag håller med om att traditionella recept ska vara "som de var från början", annar får man hitta på nytt namn. Har faktiskt irriterat mig på saken när jag försökt söka på ett recept och det kommer upp massor med recept men det är jätte svårt att hitta det som jag egentligen sökte efter bland alla konstiga varianter. Sedan tycker jag inte man behöver skriva matlagningsgrädde eller lätt, light osv i recepten, det kan väl den som lagar bestämma själv vilken fetthalt man vill ha på produkten. Om det inte är så att fetthalten är viktig för resultatet förstås, som när det ska vara vispad grädde t.ex.

  • martina63 31 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 31 aug 2010

    Värst vad du var aggressiv. Matlagningsgrädden accepterar jag eftersom jag själv har anledning att "jaga kalorier" och gärna vill ha en slankare variant. Även om jag kan hålla med om att räkor och sambal ju gör att det blir en helt annat maträtt så menar jag att man behöver inte gå därifrån till att bli fullfjädrad mat-taliban.



    Yee-Haw!
    Svar på tal

  • boz1965 31 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 31 aug 2010

    Skrivet av boz1965 den 31 aug 2010
    Värst vad du var aggressiv. ...
    Vad får Dig att uppfatta mig som aggressiv? Det finns PM om Du vill "reda ut saker".


    Känner inget behov av att "reda ut saker" som du uttrycker det. Det var bara en reaktion på vissa uttryck du använde, som t.ex. "accepterar du bevisligen inte" och "sk-t-r jag högaktningsfullt totalt i", det låter ganska aggressivt i mina öron i alla fall. Därmed är "saken utredd" vad mig anbelangar. Ha en bra dag! :)

  • Dintan 31 augusti 2010

    Jag håller med i sak om att om man använder vedertagna namn på rätterna så ska dom också innehålla rätt saker. Annars kan man kalla den något annat, min version av eller något liknande.

    Tycker däremot att tonen i den här tråden är lätt syrlig, vilket jag tycker är helt onödigt.

  • smeand 31 augusti 2010

    Jag menade inte att vara syrlig, såg bara en tråd om något som jag tänkt lite på tidigare och passade då på att skriva min åsikt.

  • Dintan 31 augusti 2010

    Skrivet av smeand den 31 aug 2010

    Jag menade inte att vara syrlig, såg bara en tråd om något som jag tänkt lite på tidigare och passade då på att skriva min åsikt.


    Nu var det inte det DU skrivit som jag uppfattade som syrligt.

    Snarare upplever jag att fler och fler trådar känns obekväma här inne. Detta är en av dom.

  • vinciqator 31 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 31 aug 2010
    Känner inget behov av att "reda ut saker" som du uttrycker det. Det var bara en reaktion på vissa uttryck du använde, som t.ex. "accepterar du bevisligen inte" och "sk-t-r jag högaktningsfullt totalt i", det låter ganska aggressivt i mina öron i alla fall. Därmed är "saken utredd" vad mig anbelangar. Ha en bra dag! :)
    Då kanske vi kan enas om den enkla regeln; Låt bli att kalla mig "saker"?

    Att Dina åsikter inte överensstämmer med mina har jag inget emot – men att bli kallad "saker".

  • boz1965 31 augusti 2010

    Begriper inte vad jag har "kallat dig" förutom en aning aggressiv. Och jag tänker inte forska vidare i det för husfridens skull. Synd bara att du skulle reagera så starkt på mitt första inlägg som i min mening inte var det minsta provokativt eller stötande.

    Var det ordet "mat-taliban" du reagerade på i ett senare inlägg så menade jag det om folk i allmänhet, mig själv inkluderad emellanåt.

    Men vi lägger ner, som sagt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.