Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tryckkokare

  • verablad 12 januari 2008

    Det lär ju vara både nyttigt och energisnålt att laga mat i tryckkokare, så jag köpte en visserligen begagnad men fullt funktionell apparat. Problemet nu är att jag inte kan hitta några recept på hur man lagar mat i den Är det måhända någon som kan tipsa mig om vart jag kan hitta bra recept för tryckkokning?

  • Hjotrongull 12 januari 2008

    Ingen aning faktiskt:'( Men när jag var barn hade min mamma en sån som hon använde jättemycket när hon lagade mat. Vet att hon kokade potatis och grönsaker i den och att det gick väldigt fort. Vet faktiskt inte om hon har den kvar...

  • 12 januari 2008

    Skrivet av verablad den 12 jan 2008

    Det lär ju vara både nyttigt och energisnålt att laga mat i tryckkokare, så jag köpte en visserligen begagnad men fullt funktionell apparat. Problemet nu är att jag inte kan hitta några recept på hur man lagar mat i den Är det måhända någon som kan tipsa mig om vart jag kan hitta bra recept för tryckkokning?


    testa här, kanske kan vara något:
    http://www.hittarecept.se/recept/tryckkokare
    http://recept.nu/17.115/1.35465/andreas_hedlund/alggryta_med_svamp_och_jordartskocka_i_tryckkokare;jsessionid=ecbIxkc_2C_3Ld1sY99Br
    http://www.frapp.se/default.aspx

  • verablad 13 januari 2008

    Tack för hjälpen Nelirotger ! Nu har jag hittat några recept och något av dem ska jag väl våga pröva för att börja mitt nya energisnåla liv.

  • 13 mars 2008

    Vilken storlek på tryckkokare rekommenderar ni som är vana att man bör köpa i första hand?

  • Skipper 14 mars 2009

    Det finns dåligt med böcker med tryckkokarrecept.

    Nu har Anna Skipper som är Sveriges främsta förespråkare för matlagning med tryckkokare gett ut en ny kokbok. I boken hittar du massor med goda recept.

    Du kan hitta boken i bokhandeln eller på SkipperSmart.se. Du kan även få ett smakprov ur boken på smakprov.se där du kan bläddra lite i boken.

  • Tryckkokning 9 april 2009

    Skrivet av Hellepelle den 13 mar 2008

    Vilken storlek på tryckkokare rekommenderar ni som är vana att man bör köpa i första hand?


    Hej Hellepelle,

    Jag köpte en tryckkokare på 4,5liter men märkte snabbt att den är lite för liten. Har därför kompletterat med en på 6,5 liter vilket jag anser är en bra kompromiss storlek och kapacitet. Rekommenderar också att du skaffar en "perforerad insats"

    Såg att det även efterfrågats recept för tryckkokare, kolla in www.tryckkokning.se. Ska även skriva lite mer information om tryckkokare och även rekommenderad storlek och så vidare på www.tryckkokning.se/tryckkokare.

    Avslutningsvis tar jag gärna emot tips på bra recept, ja egentligen all information som rör tryckkokare. Det finns inte så mycket att tillgå inom området tyvärr. Detta kan vi ändra på!

    /Fredrik på Tryckkokning.se

  • Skipper 10 april 2009

    Den bästa bok om tryckkokare jag har sett är "Mat med tryck" av Anna Skipper.

    Det finns även en del utländsk litteratur men den är ganska tråkig och utan inspirerande bilder. Anna Skippers recept är välsmakande och nyttiga. Boken innehåller även fakta om vad en tryckkokare är och hur den fungerar.

    Anna Skippers "Mat med tryck" rekommenderas till alla som har en tryckkokare. Jag köpte min bok på skippersmart.se. Du kan även bläddra lite i boken på smakprov.se.

  • Okänd 10 april 2009

    Vi har ingen tryckkokare, tycker att råvarorna har så pass hög kvalitet i dag att det inte behövs en tryckkokare. Men under ett år på 80-talet var jag i Libyen, där hade vi inte kunnat vara utan en tryckkokare! Segt kött, vad det nu var för sort, gick inte att få mört i vanlig gryta i alla fall, blev hur bra som helst i vår ovärdeliga tryckkokare.
    Men visst kan det vara ett alternativ för många.
    Jag fortsätter att skapa mina maträtter utan tryckkokare!
    GLAD PÅSK!

  • poffa 10 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 apr 2009

    Vi har ingen tryckkokare, tycker att råvarorna har så pass hög kvalitet i dag att det inte behövs en tryckkokare. Men under ett år på 80-talet var jag i Libyen, där hade vi inte kunnat vara utan en tryckkokare! Segt kött, vad det nu var för sort, gick inte att få mört i vanlig gryta i alla fall, blev hur bra som helst i vår ovärdeliga tryckkokare.
    Men visst kan det vara ett alternativ för många.
    Jag fortsätter att skapa mina maträtter utan tryckkokare!
    GLAD PÅSK!


    Instämmer, själv lägger jag hällre mina pengar på annat.
    Ett tips om man vill spara energi och få bättre kvalitet på matlagningen är: Att använda "ångkokare", vilket har använts bra många år i Asien. Besöker man en importaffär så kan man hitta dom i bambu eller metall för några tjugor.
    Hittade en bild på nätet: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok/wp-content/uploads/2008/09/angkokare.jpg

  • Okänd 10 april 2009

    Skrivet av poffa den 10 apr 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 apr 2009

    Vi har ingen tryckkokare, tycker att råvarorna har så pass hög kvalitet i dag att det inte behövs en tryckkokare. Men under ett år på 80-talet var jag i Libyen, där hade vi inte kunnat vara utan en tryckkokare! Segt kött, vad det nu var för sort, gick inte att få mört i vanlig gryta i alla fall, blev hur bra som helst i vår ovärdeliga tryckkokare.
    Men visst kan det vara ett alternativ för många.
    Jag fortsätter att skapa mina maträtter utan tryckkokare!
    GLAD PÅSK!


    Instämmer, själv lägger jag hällre mina pengar på annat.
    Ett tips om man vill spara energi och få bättre kvalitet på matlagningen är: Att använda "ångkokare", vilket har använts bra många år i Asien. Besöker man en importaffär så kan man hitta dom i bambu eller metall för några tjugor.
    Hittade en bild på nätet: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok/wp-content/uploads/2008/09/angkokare.jpg



    Helt enkelt kanonbra metod!
    Och vilken mat det blir!!
    Fram för det enkla.

  • poffa 10 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 apr 2009

    Skrivet av poffa den 10 apr 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 10 apr 2009

    Vi har ingen tryckkokare, tycker att råvarorna har så pass hög kvalitet i dag att det inte behövs en tryckkokare. Men under ett år på 80-talet var jag i Libyen, där hade vi inte kunnat vara utan en tryckkokare! Segt kött, vad det nu var för sort, gick inte att få mört i vanlig gryta i alla fall, blev hur bra som helst i vår ovärdeliga tryckkokare.
    Men visst kan det vara ett alternativ för många.
    Jag fortsätter att skapa mina maträtter utan tryckkokare!
    GLAD PÅSK!


    Instämmer, själv lägger jag hällre mina pengar på annat.
    Ett tips om man vill spara energi och få bättre kvalitet på matlagningen är: Att använda "ångkokare", vilket har använts bra många år i Asien. Besöker man en importaffär så kan man hitta dom i bambu eller metall för några tjugor.
    Hittade en bild på nätet: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok/wp-content/uploads/2008/09/angkokare.jpg



    Helt enkelt kanonbra metod!
    Och vilken mat det blir!!
    Fram för det enkla.


    Jäpp.
    En av dom mest vanliga argumentet för att använda tryckkokare är att det är så nyttigt då koktiden reduceras, vilket bevarar vitaminer.

    Men det finns två kända faktorer som förstör vitaminer. Och det är värme och den tid som vitaminer utsätts för värme. (Och även oxidation).



    Så vad händer då i en tryckkokare?

    För att kompensera tiden måste du tillaga livsmedlet i en högre temperatur.

    Och höga temperaturer är inget som vitaminerna gillar.

  • Tryckkokning 16 april 2009

    Hej Poffa,

    Det stämmer att vissa vitaminer förstörs av värme, C-vitamin är ett exempel på en sådan. Det blir dock inte rätt att rent generellt säga att alla vitaminer är känsliga för värme. Exempelvis ökar upptaget caretenoider när man äter kokt morot istället för rå, samma gäller för upptaget av lycopene i ketchup/tomatsås i jämförelse med färska otillredda tomater. Lycopene är också en karetenoid vilket skulle kunna innebära att karetenoider inte förstörs av värme.

    När det gäller vitaminer som förstörs är det svårt att filosofera om 7-8 minuter i 119 grader är bättre eller sämre än 25 minuter i 96 grader.

    Tryckkokaren besparar mig mycket tid samt levererar god mat. Tidigare blev det mer mat ute och den maten innehåller ju mestadels kraftigt processat fett, salt och smakämnen samt smakförstärkare. Något som för övrigt kinesiska restauranger är kända för. Glutamatförgiftning kallas även Chinese Restaurant Syndrome.

    Fredrik på http://www.tryckkokning.se och http://www.kostsidan.se

  • Majkan 17 april 2009

    Hej!
    Ja, jag är en tryckkokarefan!
    Fick min första 1972 och den har varit oumbärlig under årens lopp. Har gjort storkok med både bruna bönor och ärtsoppa som reducerat tillagningstiden enormt. Förutom allt annat jag använt den till.

    Jag har alltid sagt att de tre viktigaste "hjälpmedlen" i mitt liv har varit tryckkokaren, hushållsassistenten och symaskinen. Allt inskaffades -73 och det är bara tryckkokaren som blivit utbytt. Den höll fram till 2002 då jag tappade den i golvet och locket blev snett.

    Om man funderar på att skaffa en tycker jag att det är modell större som gäller. Min yngste son som är kock använder också tryckkokare.
    Ja, jag hoppas jag inspirerat fler att köpa tryckkokare! Vad det gälle recept fick jag ett litet häfte med till första tryckkokaren, det har jag kvar fortfarande, för där står ungefärliga koktider också på de olika råvarorna.
    Lycka till!
    Marika

  • gunillabeard 19 april 2009

    Jag är också stor fan av tryckkokare. (Y) Vi införskaffade nyligen vår första och har använt den mycket mer än vi förväntade oss. :o Vi har tillagat kött-, ris-, potatis, och bön-rätter. Framför allt blev vi frälsta när vi insåg hur snabbt man kan laga bönor. Det krävs ingen planering, ingen blötläggning. Därför äter vi oftare bönor. Hälsosamt, snabblagat och energisnålt på samma gång! :p :D

  • Tryckkokning 19 april 2009

    Skrivet av gunillabeard den 19 apr 2009

    Framför allt blev vi frälsta när vi insåg hur snabbt man kan laga bönor. Det krävs ingen planering, ingen blötläggning. Därför äter vi oftare bönor. Hälsosamt, snabblagat och energisnålt på samma gång! :p :D


    Hej Gunilla,

    Bönor utan blötläggning? Spricker inte bönorna lätt då? Har du lust att dela med dig av lite koktider för icke blötlagda bönor?

    Fredrik på http://www.tryckkokning.se

  • dePaul 22 april 2009

    Förstår inte det där med speciella recept. Allt som man kan koka i en vanlig gryta kan man också koka i en tryckkokare. Likaså kan man börja med att fräsa maten först för att sedan brässera den färdig.

    En tryckkokare funkar också utmärkt som ångkokare. Det gäller dock att lyfta materialet från botten så att den inte har direktkontakt. Enklast är att lägga in t ex grövre morotsstavar, annars finns det insatser både i rostfritt och bambu.

    Min kokare är av märket Aeternum. Den är tillverkad i Italien i rostfritt stål. Det är en av de mindre modellerna på ca 4 liter men eftersom jag är ensam i hushållet så funkar den ypperligt. Min favoriträtt i tryckkokare är fläslägg. I stället för de vanliga 2,5 h så tar det inte mer än kanske 50 minuter att få det färdigt.

    ~Paul~

  • Glitterfia 17 november 2009

    Kan tipsa om att det nu finns en kokbok för tryckkokare.

    Tryckkoka maten, smakrikt på minuten.
    Författare Anna-Britta Ståhl och Viveca Annell
    Ica bokförlag. (http://www.icabokforlag.se)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.