Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tunnbrödsblöta

  • imse 10 november 2007

    Det var länge sedan jag åt tunnbrödsblöta. Vore kul att få hör a hur ni gör ute i landet? Jag åt den när jag var liten i Norrbotten. Då gjorde man så här det var vitt tunnbröd uppvärmd i mjölk. Till detta skar man en rejäl bit falukorv. En smörklick la man under blötan också. Vilket häftigt matminne!(L)

  • Aspholme 10 november 2007

    Ja, då vi äter den ofta. Vi har buljong som vi blötlägger tunnbrödet i och så en klick smör ovanpå detta. Avnjutes med ,korv, Skinka, kassler, kalvsylta.(Y)

  • irrevirre 10 november 2007

    Roligt det här med lokala rätter och specialiter.
    Själv från småland och har aldrig hört talas om tunnbrödsblöta.
    Min mormor brukade göra något som hette bönegröt (böngröt på rikssvenska)
    Det var ett potatismos, men det var grönt eftersom det även var mosade bondbönor i.
    Jättegott, men ingen som jag nämt det till här i Malmö har någonsin hört talas om det.
    Någon annan som ätit det?
    Eller något annat lokalt och ovanligt?

  • Lena 11 november 2007

    Det vi äter här kallas bryta då bryter man tunnbröd och häller på mjölk och sylt:p

  • Aspholme 11 november 2007

    Klimpvälling! Man gör klimp enl. köttsoppa receptet som jag har bland receptena eller ngn. annans recept på klimp. Sedan så sjuder man det i mjölk. Ätes med tunnbrödmacka eller mjukkaka.

  • imse 11 november 2007

    Hej IrreVirre
    Kan du vara snäll och skriva ner receptet och spara i din kokbok så vi andra kan ta del av detta.
    Jag har odlat bondbönor i somras och det är så spännande när man kan få tag på sån här gammelmat.
    Jag antar att de ska vara färska bondbönorna när man mosar ner dem i potatisen.
    Tack på förhand/I

  • imse 11 november 2007

    Skrivet av Lena den 11 nov 2007

    Det vi äter här kallas bryta då bryter man tunnbröd och häller på mjölk och sylt:p


    Hej Lena!
    Hos min mormor åt vi också detta så kallade vi det bryta eller smolanedi./I

  • 11 november 2007

    Skrivet av Lena den 11 nov 2007

    Det vi äter här kallas bryta då bryter man tunnbröd och häller på mjölk och sylt:p


    Och det är så gott!! Är själv uppvuxen utanför Junsele och där var det ett vanligt mellanmål!

  • Lena 11 november 2007

    mmm det är ju så himla gott

  • Lena 11 november 2007

    mmm det är ju så himla gott

  • evaldo 11 november 2007

    Verkar gott, och sen vill jag säga att det är kul med lite lokala maträtter.

  • ThomasP 11 november 2007

    Kärt barn har många namn Dopp i gryta, blöta är väl samma rätt skulle jag tro men en del använder skinkspad o andra använder mjölk??// Thomas

  • evaldo 11 november 2007

    Dopp i kopp finns också

  • irrevirre 11 november 2007

    Skrivet av imse den 11 nov 2007

    Hej IrreVirre
    Kan du vara snäll och skriva ner receptet och spara i din kokbok så vi andra kan ta del av detta.
    Jag har odlat bondbönor i somras och det är så spännande när man kan få tag på sån här gammelmat.
    Jag antar att de ska vara färska bondbönorna när man mosar ner dem i potatisen.
    Tack på förhand/I


    Hej Imse,
    Jag skall försöka på ett ungefär, men det fanns inget recept precis utan det var väl att höfta till .... så kanske jag inte skall skriva det i kokboken men HÄR kommer det i alla fall:

    Potatis och knappt lika mycket färska bondbönor kokas mjuka tillsammans. Mosa med potatisstöt och tillsätt mjölk och smält smör till lagom konsistens. Vispa ordentligt slätt med elvisp och smaka av med salt, vitpeppar och ev. lite socker , precis som när man gör ett vanligt potatismos.
    Jag minns att falukorv var gott till, men du kanske kan komma på något annat. Det blir lite häftigt med grönt mos:-)

    Glada hälsningar från IrreVirre

  • Lena 11 november 2007

    Men dopp i gryta är ju julrätt med vörtlimpa och skink spa

  • imse 11 november 2007

    Skrivet av evaldo den 11 nov 2007

    Dopp i kopp finns också


    Hej Evaldo!
    Ja och det finns väl inget så gott som att få göra dopp i kopp på säsongens första "perer". Smaskens.
    Hur gör du din?:D

  • Birgith 11 november 2007

    Vi har just avnjutit middag med "Blöte" dvs tunnbröd som blötes i älgbuljong samt kokt älgkött, kokta rötter (kålrötter o morötter) dessutom en smörklick. Till julen blir det julskinka till. Det här äter vi i norra Ångermanland. Jättegott

  • monkan1 11 november 2007

    När vi äter Blöta gör vi så här: Koka köttben.Sila sedan buljongen o lägg i tunnbröd.Till detta en smörklick(äkta smör förstås) o köttet man kokt. Supergott!

  • ThomasP 11 november 2007

    Skrivet av Lena den 11 nov 2007

    Men dopp i gryta är ju julrätt med vörtlimpa och skink spa


    Många använder tunnbröd också//Thomas

  • evaldo 11 november 2007

    Skrivet av Lena den 11 nov 2007

    Men dopp i gryta är ju julrätt med vörtlimpa och skink spa

    Det är ingen dopp-i-grytan utan något annat jag menar som kallas dopp - i - kopp.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.