Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utegrillen

  • evaldo 10 mars 2008

    Vad lägegr du helst på grillen och vilken sorts grill förderar du, kol, gasol eller elgrill?:D(Y)

  • Fiona 10 mars 2008

    kolgrill ska det vara... Vad jag helst lägger på den? Hmmm en blandning av allt!
    Nej då, men det beror helt på vad jag är sugen på.
    Rejäla köttskivor är underbart att grilla, likaså kycklingfilé eller marinerad korv... Allt beror på vad man ska ha det till, när på dygnet och i vilket sällskap!

  • JennyV 10 mars 2008

    Jag fördrar oxå kol. Och grillar verkligen (nästan) allt. Korvspett, karré, entrecote, kycklingfilè, grönsakspett...... Men vad jag inte tycker så mycket om är lamm. det vill jag inte grilla.

  • enAnnan 10 mars 2008

    Jag föredrar kol för aromens skull,
    men gasol för enkelhetens skull att kunna kontrollera temp själv
    ;)

    Sen gillar vi att grilla allt!
    Blir mycket grillat under sommarhalvåret.
    Inte så förtjust i karré bara...

    Kyckling, lamm, köttfärs, lax, rostas, filé, majskolvar, zucchini o potatis

    Det jag och grabbarna grillade mest förra året var just
    köttfärsspett (kryddade med spiskummin, chili och vitlök, penslade med lite chiliolja)
    Bredvid på grillen låg majskolvar och spett med zucchini, halloumi o champinjoner.
    Tztaziki till.

    Riktigt mumsigt

  • ikah 10 mars 2008

    Kolgrill här med(Y)

    Har helst en rejäl köttbit på grillen och sen blir det grönsaker.
    Något som är gott är älgkött:p

  • The_mama97mia 10 mars 2008

    Kolgrill. Weber såklart. *S*

    Som jag skrev i annan tråd så gillar jag filosofin att göra allt färdigt på en o samma eldstad. Potatis bakas samtidigt i folie. Fläskkött o kyckling tycker jag är väldigt tacksamt att marinera o grilla. Lax är underbart men gärna i foliepaket.
    Grillade grönsaker av olika slag, skivad squash är härligt.
    Något jag är dålig på - ska öva! - är grillspett. Har svårt att få till det med vändningar o så tror jag.

  • delikat 10 mars 2008

    Vi grillar på kol från öppen eld, för vi har byggt ett "grill-/lusthus" på gården. Allra helst grillar vi älgfilé, men en flammad laxbit är inte heller så dumt.

  • enAnnan 10 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 10 mar 2008

    Kolgrill. Weber såklart. *S*

    Som jag skrev i annan tråd så gillar jag filosofin att göra allt färdigt på en o samma eldstad. Potatis bakas samtidigt i folie. Fläskkött o kyckling tycker jag är väldigt tacksamt att marinera o grilla. Lax är underbart men gärna i foliepaket.
    Grillade grönsaker av olika slag, skivad squash är härligt.
    Något jag är dålig på - ska öva! - är grillspett. Har svårt att få till det med vändningar o så tror jag.



    Jag gör olika grillspett.
    Tycker att det blir lite svårt att ha kött o grönt på samma - mycket tar ju olika tid.

    Så hos oss när vi gör grillspett blir det oftast ett med potatis/halloumi. Ett med grönsaker och ett med dagens kött/fisk.
    Tre spett var på tallriken
    :)

  • anluk 10 mars 2008

    Kolgrill. Älskar cevapcici, grillspett, pilgrimsmusslor. Men ibland kan det vara gott med en vanlig hederlig korv med bröd.

  • farmoringer 10 mars 2008

    Här är det kolgrill.Vi grillar lamm, älg och fläskkött för det mesta. Ibland kan det bli fisk. Men oftast fisk i folie som vi lägger på glöden efter den riktiga elden. Ha i lite potatis i samma paket så blir det jättegott...

  • evaldo 11 mars 2008

    Lamm gillar jag inte heller att lägga på grillen.
    Blev avskräckt i lumpen på Gotland, då vi fick upllstuvning ( stora ulltussar fanns med ) en gång i veckan.(N)

  • Lena 11 mars 2008

    Det ska vara kol grill. på den lägger jag karre som marinerat i vitlök sen kvällen innan kanon med gratäng till.

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    *Skrattar* vad härligt att vi alla är lite olika, men hittills verkar röster väga över för kolgrill och slutsats är att marinaden är ALLT. *L*
    Detta med att experimentera med marinader och tider för marinering är ngt jag vill fortsätta prata om o önskar att vi kan dela med oss av, det är ju inga direkt recept - utan mer förvärvad kunskap.....

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    Molgan, vad grillar du helst då???
    /Mia

  • bernit 11 mars 2008

    Har både weber- och gasolgrill.
    Gasolgrillenåker på när vi är många eller om man t.ex. vill göra en Paella (i långpanna) medan gästerna tar drinken.
    Jag har två grillfavoriter jag lägger på grillen - entrcote och fjärsingfilé.
    Håller med mama97mia att helst vill jag göra allt samtidigt på grillen.

    /BÅ :p

  • monel 18 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 10 mar 2008

    Jag föredrar kol för aromens skull,
    men gasol för enkelhetens skull att kunna kontrollera temp själv
    ;)

    Sen gillar vi att grilla allt!
    Blir mycket grillat under sommarhalvåret.
    Inte så förtjust i karré bara...

    Kyckling, lamm, köttfärs, lax, rostas, filé, majskolvar, zucchini o potatis

    Det jag och grabbarna grillade mest förra året var just
    köttfärsspett (kryddade med spiskummin, chili och vitlök, penslade med lite chiliolja)
    Bredvid på grillen låg majskolvar och spett med zucchini, halloumi o champinjoner.
    Tztaziki till.

    Riktigt mumsigt


    Samma här. Inget går upp mot smaken på kolgrillat om det är riktigt gjort och inte smakar tändvätska alltså ;-) men resultatet på gasolgrillen blir bättre.

    Förra året grillades mest hel kyckling, hel fläskfilé och kotletter.

    Jösses vad jag blev sugen på grillat nu. Hoppas snön är borta snart!

  • Lovis 18 mars 2008

    Ja, jag blev oxå sugen. Känner riktigt grilldoften.
    Älskar att grilla, men alla i familjen är inte så förtjust i det som jag.
    Kolgrill är det bästa, i mitt tycke. Men är sugen på en gasolgrill för den är det bara att sätta på.
    Allt har sina för och nackdelar.
    Här grillas det mesta, men nu går det inte med massa snö här i Olsfors.
    Fast det var en kock som sa i tv en gång att han grillar även på vintern.
    Något att tänka på grill entusiaster.

  • Ketronya 18 mars 2008

    Kolgrill och jag grillar helst spett med marinerat kött på och bananer med choklad i folie :)

  • bejofr 18 mars 2008

    kolgrill med elektrisk tändare både för miljöns skull och för att inget ska smaka tändvätska. lax är gott men tyvärr är min familj med i korvklubben. om man fixar tio korvar tar man siver men mer än 20 då är det guld som gäller. annars brukar vi göra grillade bananer till efterrätt med lite choklad och glass.

  • Kicki8 18 mars 2008

    Kolgrill här också(Y) Grillar kött korv gränsaker mm.
    Alla som skriver om att ni grillar älg hur marinerar ni den? Vilken del ?
    Har bara ett recept från "Grilla vilt" hoppas på fler

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.