Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är det konstigaste som ni har ätit

  • celice 16 januari 2008

    (Y) Mycket konstigt har man ätit när man har varit utomlands. Men hemma hos en kompis, blev vi bjuden på en rätt, som vi skulle gissa vad det var. Köttet var ljust som kyckling, så nog trodde vi att det var fågel av något slag. Men helt fel, det visade sig var krokodil.......... mycket gott.
    Något annat som jag har ätit från Svenska faunan är bäver, var en delikatess.

  • anluk 16 januari 2008

    Måste ju vara sniglar. Helt ok så länge man inte tänkte på vad det var man åt....

  • Amika 16 januari 2008

    Skrivet av celice den 16 jan 2008

    (Y) Mycket konstigt har man ätit när man har varit utomlands. Men hemma hos en kompis, blev vi bjuden på en rätt, som vi skulle gissa vad det var. Köttet var ljust som kyckling, så nog trodde vi att det var fågel av något slag. Men helt fel, det visade sig var krokodil.......... mycket gott.
    Något annat som jag har ätit från Svenska faunan är bäver, var en delikatess.


    Jisses vad läskigt... Bäver är ju en gnagare! *Skrattar*

    Konstigaste jag ätit var nog sur haj på island. Fruktansvärt äckligt... Ha ha ha! Sen serverade de sallad med strösocker på till maten. :D det var ju inte heller någon kulinarisk hit direkt.

  • farmoringer 16 januari 2008

    Jag har ätit val men vet inte om det är så konstigt egentligen...Gott smakade det i alla fall..

  • Okänd 17 januari 2008

    Skrivet av Amika den 16 jan 2008

    Skrivet av celice den 16 jan 2008

    (Y) Mycket konstigt har man ätit när man har varit utomlands. Men hemma hos en kompis, blev vi bjuden på en rätt, som vi skulle gissa vad det var. Köttet var ljust som kyckling, så nog trodde vi att det var fågel av något slag. Men helt fel, det visade sig var krokodil.......... mycket gott.
    Något annat som jag har ätit från Svenska faunan är bäver, var en delikatess.


    Jisses vad läskigt... Bäver är ju en gnagare! *Skrattar*

    Konstigaste jag ätit var nog sur haj på island. Fruktansvärt äckligt... Ha ha ha! Sen serverade de sallad med strösocker på till maten. :D det var ju inte heller någon kulinarisk hit direkt.


    Jag undrar bara vem som retat upp hajen? :D

  • 17 januari 2008

    Struts räknas väl inte som originellt nuförtiden? Men jag tyckte iallafall inte att rökt struts var någon höjdare.
    Långhalsar har jag ätit på en medelhavsö. En riktig delikatess på en fyrstjärnig fiskkrog. Såg ut som en elefantlem om ni ursäktar, och när man skar i den rann det ut en orange vätska. Vad det smakade? Saltvatten!
    Sköldpadda avstod jag från vid ett annat tillfälle. Några släktingar till en bekant halade extatiska upp denna delikatess på bordet. Men då jag hade för mig att de är utrotningshotade så ville jag väl "markera", så jag kan inte säga hur det smakade. Men förmodligen är det som med det mesta, när man själv inte är uppvuxen med en exklusiv maträtt har man ju missat allt det där runt omkring (ungefär som Kalle Anka på julafton för en icke-svensk), så då är det nog många gånger inte så speciellt.

  • hanseric 17 januari 2008

    Har en burk hemma med sardinyngel. Det ser ut som...ja, yngel, rätt äckligt faktiskt. Men de smakar som en tapenade ungefär. Rätt effektfullt men många gillar inte att få mask på mackan.

  • bernit 17 januari 2008

    Vet inte om man kan säga det är konstig mat men jag hade förmånen att vistas tillsammans med en infödd i Singapore i 4 dagar och efter mycket övertalning besökte vi en lokal krog där han fick beställa av den lokala maten.
    Vi åt fem rätter och alla fem var super-goda. Restaurangen var "ett hål i väggen" och klätt med kakel, alltså inget man som västerlänning går in på i normala fall.
    Alla rätterna var identifierade trodde jag till jag efteråt fick veta att kycklingrätten inte var kyckling utan skogsorm tillrättad wookad och med mycket färska grönsaker. Det var väldigt gott.

  • Amika 17 januari 2008

    Skrivet av zahr den 17 jan 2008

    Skrivet av Amika den 16 jan 2008

    Skrivet av celice den 16 jan 2008

    (Y) Mycket konstigt har man ätit när man har varit utomlands. Men hemma hos en kompis, blev vi bjuden på en rätt, som vi skulle gissa vad det var. Köttet var ljust som kyckling, så nog trodde vi att det var fågel av något slag. Men helt fel, det visade sig var krokodil.......... mycket gott.
    Något annat som jag har ätit från Svenska faunan är bäver, var en delikatess.


    Jisses vad läskigt... Bäver är ju en gnagare! *Skrattar*

    Konstigaste jag ätit var nog sur haj på island. Fruktansvärt äckligt... Ha ha ha! Sen serverade de sallad med strösocker på till maten. :D det var ju inte heller någon kulinarisk hit direkt.


    Jag undrar bara vem som retat upp hajen? :D



    Ha ha ha ha ha!!! :D:D:D

  • hansdotter 17 januari 2008

    Det konstigaste måste vara sniglar...

    Min mormor däremot tyckte om kanderade humlor och kanderade myror!!! Det var tydligen en delikatess som de serverade på fester som hon å morfar var på under 40-50 talet! Mormor brukade säga att det var både gott och krispigt!!!

  • 18 januari 2008

    Skrivet av zahr den 17 jan 2008

    Skrivet av Amika den 16 jan 2008

    Skrivet av celice den 16 jan 2008

    (Y) Mycket konstigt har man ätit när man har varit utomlands. Men hemma hos en kompis, blev vi bjuden på en rätt, som vi skulle gissa vad det var. Köttet var ljust som kyckling, så nog trodde vi att det var fågel av något slag. Men helt fel, det visade sig var krokodil.......... mycket gott.
    Något annat som jag har ätit från Svenska faunan är bäver, var en delikatess.


    Jisses vad läskigt... Bäver är ju en gnagare! *Skrattar*

    Konstigaste jag ätit var nog sur haj på island. Fruktansvärt äckligt... Ha ha ha! Sen serverade de sallad med strösocker på till maten. :D det var ju inte heller någon kulinarisk hit direkt.


    Jag undrar bara vem som retat upp hajen? :D
    (Y):D

  • styvan 18 januari 2008

    Bläckfisk...segt som...ja just det!!:D

  • anluk 18 januari 2008

    Skrivet av styvan den 18 jan 2008

    Bläckfisk...segt som...ja just det!!:D


    Friterad bläckfisk är gott tycker jag, där ser man smaken är som...

  • Linlock 30 november 2009

    Torkad bläckfisk. Det serverades som natt-tugg hos en vietnamesisk vän till mig. Den var som en liten bläckfisk som såg överkörd ut och var förskräckligt seg men smaken var ok, lite salt och fiskig. Fast annan bläckfisk jag ätit är mycket godare och inte segt alls om den är tillagad rätt.

    Roligt tråd(Y) Är det ingen annan som ätit något konstigt?

  • Linlock 30 november 2009

    Hos ovanstående väninnna åt jag också helt nyligen några yttepyttesmå hela fiskar, inte mer än en-två cm långa och ett par millimeter tjocka. De var inlagda i någon stark marinad och smaka utmärkt! Tyvärr var det ingen i sällskapet osm visste vad de hette på svenska.

  • Skogis59 4 december 2009

    I Thailand i våras(H) (februari) blev jag serverad något som damen i matståndet på nattmarknaden påstod vara Chicken snake......?! Ok, tänkte jag, är det orm så är det ok.. Men si, det va inte det alls, det var hönsfötter:'( *gulp* Behöver jag säga att jag pillade undan fötterna o åt resten som va jättegott?

  • jimboz 4 december 2009

    Jag såg på Outsiders för en tid senast..En äldre man som hämtade upp trafikskadade djur och mumsade på hemma...Det finns ett benmyntat uttryck när det gäller smaker som man inte riktigt kan lägga namn på..
    It taste like Chicken :)

  • Mistys 5 december 2009

    Skrivet av Linlock den 30 nov 2009

    Hos ovanstående väninnna åt jag också helt nyligen några yttepyttesmå hela fiskar, inte mer än en-två cm långa och ett par millimeter tjocka. De var inlagda i någon stark marinad och smaka utmärkt! Tyvärr var det ingen i sällskapet osm visste vad de hette på svenska.
    Låter som små inlagda nejonögon. Inte säker men vet att de serveras inlagda. Som fullvuxna ser de ut som en daggmask i form och storlek.

  • chrisq 5 december 2009

    (Y) konstigt vet jag inte om det är men har ätit grillad zebra o gud vad gott det var :p

  • Mistys 5 december 2009

    Tittade på tv i torsdags. " De sju dödsynderna" På tv 4 fakta. Handlade om frosseri. Var det någon som såg ? Där var en kille vars mål var att äta mat som var levande. Det var nog det vidrigaste jag sett. Han började med ett befruktat ägg med ett levande embryo :( Sen blev det levande hummer. Man hade huggit av bakkroppen sen åt man av innehållet allt medan hummern viftade förtvivlat med klorna. Sen blev det levande räkor i vitt vin. Sprattlandes. Sen till vad han ansåg vara höjdpunkten, levande bläckfisk. Han slet av benen som fortfarande ringlade när han tog en tugga. Skulle visst vara livsfarligt då han kunde bli strypt inifrån. Synd att han inte blev det kan jag känna. Var för j...gt :'(
    Sen försökte resterna av bläckfisken smita över bordet medan han tuggade. Vet att man i Japan också serverar levande fisk som äts så att hjärtat fortfarande ska slå när man ätit klart. Skäms att vara människa :@:@:@

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.