Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD ÄTER NI I PÅSK ???

  • 7201 30 mars 2011

    Vad kommer ni att äta/servera i PÅSK ???
    Har ni Påskbuffe, Påsktallrik och vad äter/lagar ni???
    Jag kommer att ställa iordning ett Påskbord fyllt med massor av god mat.
    Kommer bl.a att finnas 2 olika sillsallader,ägghalvor med kaviargrädde,laxmousse med romsås,revbensspjäll,
    krustader med champinjonsås, finsk kålrotslåda,gravad lax,
    räk/avocadosallad rökt skinka med mimosasallad, mm.
    Skulle gärna vilja testa ngt nytt så jag vill gärna höra vad ni kommer tillaga....{eat}(L){eat}

  • 7201 30 mars 2011

    Här kommer recept som jag har inlagda här på MK.
    Som Tips....
    Ägg med kaviargrädde
    Räk- och avokadosallad
    Pepparsås med cognac
    (L){eat}

  • sju 30 mars 2011

    Jag brukar göra en buffé, hur stor den blir beror på hur många vi är som firar. I år kanske det bara blir jag och sambon och då blir det inte lika omfattande och traditionsstyrt. Har inte bestämt mig riktigt än för vad det blir men de här sakerna brukar uppskattas och är heta kandidater tillsammans med fyllda ägghalvor, något gott kallskuret och lite olika sallader:

    Gravlaxmatjes
    Laxrullar med sting

  • safir74 30 mars 2011

    Ingen buffé eller "julmatsstuk" blir det här. Kommer att tillaga lamm i någon form, potatisgratäng och rödvinssås till skulle jag tro. Sen har sonen önskat att få pannacotta till efterätt. Kan hända att vi kommer att grilla . Har inget bestämt ännu..

  • Cilla71a 30 mars 2011

    På påskafton blir det påskbuffé med sillinläggningar, kokt ägg, janssons frestelse, lax, köttbullar & prinskorvar. Påskbakelse till efterrätt (rulltårta med hallonsylt & den toppas med grädde & skivad persika)

    Sen blir det nog lammstek dagen efter med ugnsrostade grönsaker & tzatziki.

  • The_mama97mia 30 mars 2011

    Påsk är ingen stor högtid för oss, blir väl på sin höjd lite äggrätter, lax, Jansson. Annars blir det förhoppningsvis mest grillat!

  • DoctorWho 30 mars 2011

    Påskbuffe; Jansson + potatisgratäng med purjolök (inte alla gillar Jansson), en liten griljerad skinka, revben, några köttbullar, kokta ägg, omelett med stuvning, grönsallad, sill till pappa, lite blandat smörgåspålägg (rökt korv, sylta + dyl). Alltså ett julbord, fast med mindre mängd av allt.

  • Annie28 30 mars 2011

    På påsk äter vi en jättestor buffe med släkten :) då finns i stort sett allt som hör till på bordet å lite nya varianter tillkommer år från år... har inte bestämt exakt vad jag ska laga i år, det är ju lite tid kvar ännu. Ska iaf göra påskskinkan i ugnen å sen griljera den likadant som på julen...

  • Cassiopeya 30 mars 2011

    Oj vad tidigt vi är ute med detta ;) Har ingen aning om vad som händer i matväg på påsk än! Tror själva påskmiddagen äts någon annanstans...hoppas då att det blir lax i någon form, ägghalvor brukar det också bli. Jansson och sill hoppas jag helst :$

  • svengelsk 30 mars 2011

    Fisk på långfredagen och troligen lamm på påskdagen. Brukar baka hot cross buns också. Vill helst vara utomhus så mycket som möjligt, inte i köket.

  • Buspippi 30 mars 2011

    Vi ska ner till mina föräldrar den här påsken så det blir nog påskbord men exakt vad det kommer innehålla vet jag inte.

  • kristin1979 30 mars 2011

    Vi äter alltid mammas inlagda sill, gravad lax med hovmästarsås, ägghalvor med räkor, pressylta med rödbetssallad.
    Till huvudrätt brukar det bli något kallmarinerat kött och potatisgratäng.
    Påsktårtan blir hemmagjord prinsesstårta.

  • 7201 31 mars 2011

    PUFF (L)

  • sikaal 5 april 2011

    Nu för tiden brukar det inte vara så mycket påskmat, det brukar vara husvagnen som gäller, ;) dock inte i år.
    Jag har redan köpt matjesill som jag skall göra Fransk löksill på, det lär bli Prinsens senapsill också, annars får vi ta det som det kommer. Förr åt vi alltid lutfisk på långfredag, vi får se hur det blir i år.
    Hoppas på bra väder så grillen kommer igång!!

  • Mistys 5 april 2011

    I år blir det lyxmat:)
    Har min måg från London här som lovat laga en tre rätters lyxmiddag. Han är kock och har bla jobbat på restauranger där han fått stjärnor i olika guider bla Guide Micheline ( stavas det så?) Så det ska bli sååååå spännande å se vad det bjuds på. Skönt att slippa i år å bara få sätta sig vid dukat bord (Y)

  • The_mama97mia 5 april 2011

    @Misty09, åh vad underbart!
    VI hoppas att du klämmer honom på hur mkt recept som helst och delar med dig av tips här!

  • bubbelfia 5 april 2011

    Vi brukar oftast träfffas ett ganska stort kompis-gäng varav hälften har barn och då blir det oftast knytis-buffé. Enklast så. {beauty}

    Det enda som egentligen är "obligatoriskt" påskigt för mig är att jag kräver att få måla ägg! Min sambo påstår att man borde gett upp det för länge sen när man nått en ålder av 30+, men... Det är tradition och jag älskar det :)

  • lillawe 5 april 2011

    Vi tillbringar vår Påsk i husvagnen, utan barn och barnbarn (suck),
    så det blir lite inlagd sill, matjessillröra, ägg, en helgskinka, med en gratäng.. jansson.. en liten älgstek, ja så orkar vi förmodligen inte att äta mera.. :z

  • Annie28 6 april 2011

    Åh vad jag längtar till denna härliga högtid nu! en av mina storfavoriter absolut :) Håller tummarna för solsken å värme när vi ska runt med alla påskbrev... Förresten, hur gör ni i andra städer? här delar barnen ut påskbrev utklädda till påskkärringar å gubbar! mycket godis blir det :) eftersom vi bor ute på landet så brukar alla barnen och föräldrarna träffas vid nån av våra bygdegårdar under förmiddagen och där byter barnen påskbrev och sen fikar vi på medhavd fika och njuter medans alla barn leker å för posera för fotografering :) kul att ha för framtiden hur dom klätt ut sig år från år...
    Sen blir det stor påskmiddag i mamma och pappas kök med tjocka släkten! åh vad jag längtar nu!!!
    Har iaf. bestämt att min del av påskbuffen i år blir att grilla kyckling och göra två kalla såser och ägghalvor och omelett med kantarellstuvning och räkstuvning och sen blir det nog en liten potatisgratäng oxå för dom som inte gillar janssons. Resten tar mamma och min syster och min faster och delar upp mellan sig :) brukar bli supergött! men vi brukar ju vara mellan 15-20 pers så det går åt en del mat...

  • Lionadh 6 april 2011

    Skrivet av 7201 den 30 mar 2011

    Hejsan! Ny här men ville svara dig!

    På påsken serverar jag alltid lammstek med örttäcke, potatisgratäng, broccoli/gröna bönor/ brüsselkål och en myntagelé. Min man är brittisk så vi bakar Hot Cross Buns och äter med marmelad på påskafton. Gott!

    Ett mindre smörgåsbord med främst sill och lax blir det också.

    Glad Påsk! Lionadh

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.