Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

VAD ÄTER NI I PÅSK ???

  • skum 6 april 2011

    Jag har bara bestämt att vi ska måla ägg och att efterrätten blir Norsk Iskaka.

    Det blir en lite speciell påsk i år. Vi åker till Öland till en lånad sommarstuga för att mormor och morfar ska få träffa barnbarnen. Men på själva påskafton är de bortbjudna på fest, så då ska jag och barnen fira själva. Tänkte gå på lite påskjippo, Stora Äggröran i Runsten, på dagen och äta gott som barnen gillar på em. Får se vad det blir mer.

    Några tips på enkel mat att tillaga när man inte vet vilken köksutrustning man har tillgång till?

  • Cassiopeya 6 april 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 apr 2011

    I år blir det lyxmat:)
    Har min måg från London här som lovat laga en tre rätters lyxmiddag. Han är kock och har bla jobbat på restauranger där han fått stjärnor i olika guider bla Guide Micheline ( stavas det så?) Så det ska bli sååååå spännande å se vad det bjuds på. Skönt att slippa i år å bara få sätta sig vid dukat bord (Y)


    Wow! Det låter...är inte utan att man blir lite avis ;) Håller med mama97mia, då får dela med dig sen! :)

  • Cassiopeya 6 april 2011

    Skrivet av bubbelfia den 5 apr 2011

    Vi brukar oftast träfffas ett ganska stort kompis-gäng varav hälften har barn och då blir det oftast knytis-buffé. Enklast så. {beauty}

    Det enda som egentligen är "obligatoriskt" påskigt för mig är att jag kräver att få måla ägg! Min sambo påstår att man borde gett upp det för länge sen när man nått en ålder av 30+, men... Det är tradition och jag älskar det :)


    Hihi det är ett måste för mig med! Ingen påsk utan målade ägg. Ska göra lila ägg i år med hjälp av rödbetor, ska bli spännande \o/

  • Cassiopeya 6 april 2011

    Skrivet av Annie28 den 6 apr 2011

    Åh vad jag längtar till denna härliga högtid nu! en av mina storfavoriter absolut :) Håller tummarna för solsken å värme när vi ska runt med alla påskbrev... Förresten, hur gör ni i andra städer? här delar barnen ut påskbrev utklädda till påskkärringar å gubbar! mycket godis blir det :) eftersom vi bor ute på landet så brukar alla barnen och föräldrarna träffas vid nån av våra bygdegårdar under förmiddagen och där byter barnen påskbrev och sen fikar vi på medhavd fika och njuter medans alla barn leker å för posera för fotografering :) kul att ha för framtiden hur dom klätt ut sig år från år...
    Sen blir det stor påskmiddag i mamma och pappas kök med tjocka släkten! åh vad jag längtar nu!!!
    Har iaf. bestämt att min del av påskbuffen i år blir att grilla kyckling och göra två kalla såser och ägghalvor och omelett med kantarellstuvning och räkstuvning och sen blir det nog en liten potatisgratäng oxå för dom som inte gillar janssons. Resten tar mamma och min syster och min faster och delar upp mellan sig :) brukar bli supergött! men vi brukar ju vara mellan 15-20 pers så det går åt en del mat...


    Låter som ett riktigt härligt påskfirande! (L)

  • Cassiopeya 6 april 2011

    På påsk kommer det serveras en härlig buffé för familjen. Fisk kommer vara temat, inkokt lax med kall romsås, räkpaj, olika sillinläggningar, ägghalvor, kokt potatis...och så köttbullar och prinskorv till de som önskar :) En härlig grönsallad är ett måste!

    Efterrätt blir nog en smarrig gräddtårta i påskiga färger som jag bakar :P

  • Kajsalottan 6 april 2011

    Ja, om du vill ha tips så tycker jag att en "påskig" smörgåstårta med ägg, räkor och lax är ett smart drag. Mindre svett vid ugnen, snyggt upplägg och mer mat om man är flera personer ;)

  • Katten-Katten 6 april 2011

    Det blir färgade ägg hela helgen. Jag tror jag nappar på tipset om smörgåstårta till påskafton,
    vi blir nog bara 2-3 personer då. På påskdagen kommer släkten hem till oss och vi blir ca 10 vuxna och 7 barn. Menyn är:

    Hemgravad lax och färgade ägg
    Flygande Jakob
    Citronglass med limoncello till de vuxna och chokladhare till barnen.

  • elleave 6 april 2011

    Gravlaxröra med dijon

    Den här är ett måste i påsk :)

  • Annie28 6 april 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 6 apr 2011

    På påsk kommer det serveras en härlig buffé för familjen. Fisk kommer vara temat, inkokt lax med kall romsås, räkpaj, olika sillinläggningar, ägghalvor, kokt potatis...och så köttbullar och prinskorv till de som önskar :) En härlig grönsallad är ett måste!

    Efterrätt blir nog en smarrig gräddtårta i påskiga färger som jag bakar :P


    Åh vilken bra idè med en påsktårta! kanske jag oxå skulle göra... åh va gott det lät med räkpaj på påskbordet, kan hända att jag utvidgar mina planer och gör en sån oxå :) jag har ett bra recept på en kall räkpaj som jag inte sett här på mk så det kanske man skulle lägga in!

  • irrevirre 7 april 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 apr 2011

    I år blir det lyxmat:)
    Har min måg från London här som lovat laga en tre rätters lyxmiddag. Han är kock och har bla jobbat på restauranger där han fått stjärnor i olika guider bla Guide Micheline ( stavas det så?) Så det ska bli sååååå spännande å se vad det bjuds på. Skönt att slippa i år å bara få sätta sig vid dukat bord (Y)
    .

    Avundsjuk, jag 'e så aaaavundsjuk {wilt}

    Oj det låter fantastiskt Misty!
    Vill veta vad det serverades sedan.

  • lena4 7 april 2011

    På långfredagen kommer alla barn och barnbarn hem och då blir det påskbord . Likt ett julbord , men ej lutfisk och gröt.
    Resten av helgen hoppas jag att bli bortbjuden.
    Annars blir det grillen får jag hoppas.

  • hasbri 7 april 2011

    Vi brukar dela upp påsken. Så även i år .
    Tidigare år har gubben och jag haft liten påskbuffe tillsammans hemma men i år blir vi nog ute i naturen med husvagnen. På påskdagen brukar dottern bjuda på större 3-rätterspåskmiddag I år blir det Påsk Brunch har hon meddelat. Få se hur det blir. Annorlunda men rolig ide. På vår buffe finns alltid en sillröra baserad på finskuren matjesill och purjolök, hackat ägg tillsammans med lite svensk senap, vitvinsvinäger och en nypa socker blandad i gräddfil eller turkisk yoghurt. Receptet är gammalt och säkert är det många som känner igen det.
    Glad Påsk!{eat}

  • bubbelfia 7 april 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 6 apr 2011

    Skrivet av bubbelfia den 5 apr 2011

    Vi brukar oftast träfffas ett ganska stort kompis-gäng varav hälften har barn och då blir det oftast knytis-buffé. Enklast så. {beauty}

    Det enda som egentligen är "obligatoriskt" påskigt för mig är att jag kräver att få måla ägg! Min sambo påstår att man borde gett upp det för länge sen när man nått en ålder av 30+, men... Det är tradition och jag älskar det :)


    Hihi det är ett måste för mig med! Ingen påsk utan målade ägg. Ska göra lila ägg i år med hjälp av rödbetor, ska bli spännande o/


    Olika teer funkar oxå att färga med. Eller lite gurkmeja i vatten. Gamla lökskal ska visst oxå funka, men det har jag inte testat :)

    Däremot vill jag tipsa om ett kul påsk-äggs-färgnings-projekt som blir rätt snyggt (tyckte jag själv iaf)... Hoppas jag inte hamnar alltför "off topic" nu, men det har ju med påskande att göra... Lägg en fjäder eller liten kvist av valfri växt eller linda garn glest runtom (eller vad annat du kan komma på att du vill göra mönster av) mot ägget . Knyt in det hela i en nylonstrumpa och lägg ner allt i färgbadet och voilá! Ett coolt mönstrat ägg :)

    Jag hittar bara en av mina bilder från förra årets äggfärgningsprojekt på nätet, men tror att effekten framgår... ;)

    http://i45.photobucket.com/albums/f100/Bubbelfia/Gladpsk.jpg

  • Gnurf 8 april 2011

    Ägg!??? {snowman}

  • evaldo 8 april 2011

    Det blir i stort sätt lika som till julen. Jansson, räkomelett, sill, ägg helgskinka, och lite till kanske.

  • annamariasmat 8 april 2011

    Jag har provlagat två olika sorters sill inför påsken. En krämig variant med vispad creme fraiche, dill, purjo, rödlök och pyttelite chilisås och så i med skivad 5-minuters-sill. Det andra är en Asiatisk sill med lime, nejlika, chili och lök.
    Annars blir det mycket fisk eftersom vi firar påsken på Västkusten på en ö.

  • miabok 9 april 2011

    Snyggt med fjäderägget!

  • norsma 9 april 2011

    Glöm inte ugnsomeletten med räkstuvning på ;){laugh}

  • ica86 9 april 2011

    i påsk blir det vanlig mat jag hatar påsk och julmaden så äckligt.. med sill o päror

  • mialund 9 april 2011

    Hej!
    Vad är Hot Cruns Buns? Låter spännande. Skicka gärna med ett recept.

    Glad påsk önskar Mia

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.