Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad serverar ni på midsommarafton?

  • amoz 24 juni 2010

    Har förstått att det blivit mer och mer vanligt att grilla på midsommarafton, men vi kör med traditionell midsommarmat. Det blir matjesill, nypotatis, gräddfil, gräslök.kokta ägghalvor och knäckebröd. Senare blir det jordgubbar med gräddmjölk.
    Hur gör ni?

  • FruAst 24 juni 2010

    Alltså, vanlig inlagd sill är mycket godare än matjesdito. Vi kör silllunch och sen grillar vi på kvällen. Jag har förberätt matjestårta i portionsformar för oss vuxna som man kan ta medan vi står runt grillen och minglar. (Så kan man dricka snaps till den, när bilkörandet är klart) Jordgubbstårta blir det till efterrätt.

  • jimboz 24 juni 2010

    För mig blir det Rostbiff, potatissallad och sill o potatis....

  • Amika 25 juni 2010

    Här blir det trerätters middag i trevligt sällskap. :)

    Förrätt:
    Heta räkrullar och feferoniknyten.

    Varmrätt:
    pinjenötsbiffar med fetaoströra och grillade rotsaker.

    Efterrätt:
    Pinocciotårta med lemoncurd, hallon och jordgubbar.

    Glad midsommar alla!

  • Bumbis 25 juni 2010

    Vi börjar med sill till lunch, korv och köttbullar till barnen. Sedan iväg för lite dans och lotter. Väl hemma igen jordgubbar och glass/grädde. Framåt kvällen tänds grillen för lite kött.

  • MammaModesty 25 juni 2010

    Denna midsommar afton blir det sill lunch med färskpotatis ... sen till kvällen blir det rådjurssadel och "tjälknöl" , ugnsrostad färskpotatis o tratkantarellsås...

    Ha en trevlig och matig midsommar... =)

  • kekke46 25 juni 2010

    Här brukar vi börja med sill och färskpotatis till lunchen. senare är vi bortbjuden på Midsommar fest.

  • snuosm 25 juni 2010

    Grannarna bjuder på lunch och i kväll ska vi grilla. Jag gör sauce Diable till. Jag tror inte vi får tag i bra färskpotatis, så det blir nog klyftpotatis.

  • Lenkan 25 juni 2010

    Vad är sill lunch?
    Är det detsamma som sillunch? Eller sill till lunchen?

  • TTJ 25 juni 2010

    Här äter vi sill, färskpotatis, nubbesallad, VB-ostpaj med romröra, lax och gott ljusugnsbröd. Till efterrätt blir det såklart jordgubbar med vitchokladsås och vaniljglass. {eat}


    Glad midsommar till er alla!;)

  • lena4 25 juni 2010

    Hos oss är det sillfrukost med en nubbe och öl som gäller.

    Sen blir det grillad fläskfilè och potatissallad på kvällen.

  • amoz 25 juni 2010

    Tänk ändå så olika midsommarvanor vi ha i detta land. Undrar just om det blivit så nu på senare tid, eller har det alltid varit så?
    För om man tänker på t ex julen så är det väl inte så stora skillnader i vad man servera på julbordet som det tycks vara på just midsommar???

  • charlottat 28 juni 2010

    på midsommarafton, precis som alla andra dagar, måste man ju äta två gånger (ja, förutom frukost, fika och nåt mellanmål {eat}) och hos oss är lunchen en buffé som bygger på sill och färsk potatis. I år hade vi ruccolasill, örtsill, asiatisk sill, svartvinbärssill och saffranssill. Dessutom nubberöra och äggtårta. För de som inte gillar sill fanns dessutom picnicbog och prinskorv. Förstås gräddfil och gräslök samt räkomelett, örtbaguetter, två sorters hemlagad färskost, knäckebröd.

    efterrätten måste förstå innehålla färska jordgubbar, i år ackompanjerade av vit chokladcheesecake och smulade lakrits- och chokladmaränger.

    senare på kvällen grillning där alla fått ta med sig eget att lägga på grillen, vilket innebar en salig blandning av olika kött och korvar plus majskolvar, nektariner, halloumiost.. Till det kokt färskpotatis, tsatsiki och en ajvarsås samt blandad sallad.

    lika lyckat och gott som alltid! :D

  • The_mama97mia 28 juni 2010

    De senaste åren har vi ätit surströmming på midsommar...

  • barabbas 28 juni 2010

    Här grillade vi älgfilee nypotatis och två sallader med olika såser ,mycket gott till kaffet bl.a. en god .Cheesecake med choklad

  • minegen 28 juni 2010

    När jag träffade min sambo efter att hon hade varit på en Greklandsbåtluff och kom hem dagen före midsommarafton bjöd jag henne till midsommaraftonensmiddag på surströmming och snaps på porsbrännvin vilket var mycket uppskattat efter all grekmat.

  • Marre73 15 juli 2010

    Vi brukar ha knytkalas där alla tar med det man gillar bäst, det brukar bli: matjessillsallad, inlagd sill, räkhalvor med garnering, inlagd strömming, färskpotatis, Lax i ugn(förberedd dagen före) med god sås till, marängtårta med jordgubbar(Y)

  • Hannixen 16 juli 2010

    Skrivet av Lenkan den 25 jun 2010

    Vad är sill lunch?
    Är det detsamma som sillunch? Eller sill till lunchen?


    Förstår du på allvar inte vad personen menar? Eller är det bara ett sätt att försöka göra dig rolig på någon annans bekostnad? Om du är 26 år och inte förstår så tror jag du behöver hjälp för att lära sig bättre svenska, du kanske kan kontakta din gamla högstadieskola och be om tips på bra arbetsböcker i svenska? Om du försöker göra dig rolig så tycker jag du misslyckas och faktsikt bara är taskig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.