Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Våra vilda växter som godis!!!

  • amoz 19 april 2010

    När jag var barn så kommer jag ihåg att vi åt mycket av det som växer vilt, som godis.
    Det var tex nyutslagna boklöv, vanliga syrablad och även harsyra, en blomma som vi kallade gökärt, syrenblommor, hasselnötter innan de var färdiga. Dessutom plockade vi de vita blommorna på nässlorna och sög ut "honungen" från och färska grässtrå som vi drog upp från marken och tuggade på änden.

    Är det någon annan som har gjort så här eller som har fler alternativ?

  • The_mama97mia 19 april 2010

    Gökärt - käringtand? känner jag igen.
    Harsyra såklart, en delikatess nu i MIchelinköken.
    Syrenblommor och lavendel...

    Glöm inte att plocka de första späda maskrosbladen, inte till godis precis men gott i salladen...

  • The_mama97mia 20 april 2010

    ... och späda granskott!

  • bakamonkeyprincess 20 april 2010

    Oj, vilken intressant tråd!
    Hur använde man lavendel- och syrenblommor som godis? Bara tugga det som det är?

    Som liten har jag nog bara hållt mig till att tugga harsyra och granskott och suga nektar ur klöverblommor.

  • sikaal 20 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 19 apr 2010

    Gökärt - käringtand? känner jag igen.


    Gökärt - kommer på våren, från lila till rosa
    Käringtand - senare och gul till orange

    Jag har ätit mycket Gökärt, men inte Käringtand.

  • sikaal 20 april 2010

    Jag har tuggat på många grässtrån, trots förbud! {silly} Man kunde tydlingen få Rödsot av dem. Det kanske är sant, för jag vet att man vaccinerar suggor, som får gå ute och böka, för just Rödsot.

  • Okänd 20 april 2010

    Skrivet av sikaal den 20 apr 2010

    Jag har tuggat på många grässtrån, trots förbud! {silly} Man kunde tydlingen få Rödsot av dem. Det kanske är sant, för jag vet att man vaccinerar suggor, som får gå ute och böka, för just Rödsot.


    Vad är rödsot?

  • The_mama97mia 20 april 2010

    rödsot - låter som ringrost? *fniss* nej förlåt mig

  • The_mama97mia 20 april 2010

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/shigellainfektion/

  • sikaal 20 april 2010

    Skrivet av danniella den 20 apr 2010

    Skrivet av sikaal den 20 apr 2010

    Jag har tuggat på många grässtrån, trots förbud! {silly} Man kunde tydlingen få Rödsot av dem. Det kanske är sant, för jag vet att man vaccinerar suggor, som får gå ute och böka, för just Rödsot.


    Vad är rödsot?


    Förlåt, jag har varit nerkopplad! :(
    Ja, det är Dysenteri. Det är tydligen en jordbakterie, (sa man förr).

  • Schnitt 20 april 2010

    Skrivet av amoz den 19 apr 2010

    Dessutom plockade vi de vita blommorna på nässlorna och sög ut "honungen" från


    ÅH! Den var så god!!

    Vi åt även frökapslarna på ett visst träd. Vet inte vad det heter, men det är små lövtunna gröna skivor med ett frö i mitten. Smakar potatis!

    Harsyra såklart, fläderbär, tjocka grässtrån att tugga på!

  • 123Linnea 20 april 2010

    Harsyra, förstås och så vita klöver blommor som man sög på. Försökte mig också på kåda - men minns inte det som någon hit!

  • amoz 20 april 2010

    Skrivet av sikaal den 20 apr 2010

    Jag har tuggat på många grässtrån, trots förbud! {silly} Man kunde tydlingen få Rödsot av dem. Det kanske är sant, för jag vet att man vaccinerar suggor, som får gå ute och böka, för just Rödsot.


    Ja du, tur man inte vetat riskerna med allt man tuggat i sig, men tydligen har det inte varit så farligt ändå för jag vet mig inte blivit sjuk av det och ingen annan heller.

  • amoz 20 april 2010

    Skrivet av bakamonkeyprincess den 20 apr 2010

    Oj, vilken intressant tråd!
    Hur använde man lavendel- och syrenblommor som godis? Bara tugga det som det är?

    Som liten har jag nog bara hållt mig till att tugga harsyra och granskott och suga nektar ur klöverblommor.


    Lavendel minns jag inte att jag åt, men syrenblommorna tuggade man på helt enkelt.

  • amoz 20 april 2010

    Skrivet av Schnitt den 20 apr 2010

    Skrivet av amoz den 19 apr 2010

    Dessutom plockade vi de vita blommorna på nässlorna och sög ut "honungen" från


    ÅH! Den var så god!!

    Vi åt även frökapslarna på ett visst träd. Vet inte vad det heter, men det är små lövtunna gröna skivor med ett frö i mitten. Smakar potatis!

    Harsyra såklart, fläderbär, tjocka grässtrån att tugga på!



    Kan det vara "näsorna" på lönnen du menar tro?

  • Gnurf 20 april 2010

    Sånt där höll vi oxå på med...men jag fattade liksom aldrig vitsen. Där gick de omkring å gnagde på klöver och grodblad...herrejösses...det gick ju liksom inte att jämföra med sega råttor eller webes gelehallon...8-|

  • amoz 20 april 2010

    Skrivet av Gnurf den 20 apr 2010

    Sånt där höll vi oxå på med...men jag fattade liksom aldrig vitsen. Där gick de omkring å gnagde på klöver och grodblad...herrejösses...det gick ju liksom inte att jämföra med sega råttor eller webes gelehallon...8-|


    Men du vet att en annan var inte "bortskämd" med vanligt godis så då fick naturens duga bra.:p

  • safir74 20 april 2010

    Stensöta åt jag jämnt som barn

  • safir74 20 april 2010

    Och blad från taggiga buskar (ingen aning om namn) röda eller gröna blad som man drog av försiktigt för att inte sticka sig. Syrlig smak..

  • Erajscha 20 april 2010

    Gullviva.. där kunde man suga ur en liten söt kula...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.