Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Våra vilda växter som godis!!!

  • popik 21 april 2010

    Skrivet av Schnitt den 20 apr 2010

    Skrivet av amoz den 19 apr 2010

    Dessutom plockade vi de vita blommorna på nässlorna och sög ut "honungen" från


    ÅH! Den var så god!!

    Vi åt även frökapslarna på ett visst träd. Vet inte vad det heter, men det är små lövtunna gröna skivor med ett frö i mitten. Smakar potatis!

    Harsyra såklart, fläderbär, tjocka grässtrån att tugga på!




    Jag vet vad du menar, det är frökapslarna på alm.

  • Schnitt 21 april 2010

    Skrivet av amoz den 20 apr 2010




    Kan det vara "näsorna" på lönnen du menar tro?

    Nej, inte näsorna ^^ De delade man och satte på son egna näsa!
    Det är ett vanligt svenskt träd, men namnet slipt my mind ^^ De hänger nästan i klasar, jättemånga är dem.

  • Schnitt 21 april 2010




    Jag vet vad du menar, det är frökapslarna på alm. - Popik

    JA! tack ^^

  • margitkallgren 21 april 2010

    Här i dalarna tuggade vi grankåda so rann från stammarna. När man tuggat en stund blev det precis som tuggummi . Margit

  • lollol 21 april 2010

    Vi åt för det mesta salta blad, som smakade något liknande rabarber, och granskott. Sen hade man ju en skog full med blåbär, hallon, hjortron och vilda vinbär, så man gick aldrig utan något sött. Minns att blåbärsskörden var så stor ett år att jag rev av hela buskar och gick omkring och tuggade i mig direkt från kvisten! Det var tider det (:

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.