Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför ändras 0,5 till gammaldags ½?

  • boz1965 19 mars 2011

    Skrivet av amoz den 19 mar 2011

    Kollade i en alldeles nytryckt kokbock på hur de skrivit ut mängden och fann att det står ½ och ¾ på alla recept. Så var det med det ålderdomliga!!!!


    +1 (Y)

    PS!
    MK: Jag saknar en "gilla-knapp" på inläggen här ;)
    DS!

  • Bruxelles 19 mars 2011

    Det där är bara... ...dumt. = Bra kommentar :-)
    -Stoppa ett finger i soppan ;-)

  • Bruxelles 19 mars 2011

    Vänta lite igen (5min. kanske... ;-)
    Matklubben handar (i min mening) om god mat...
    Strunt i databasen!!!
    Janne

  • sju 19 mars 2011

    Tyvärr får vi ju inga smaskiga recept om databasen ballar ur så tekniken är tyvärr en realitet vi alltid måste räkna med.

  • Bruxelles 19 mars 2011

    Jag fortsätter påstå att detta handlar om mat - inte datori...

  • Rumpkullan 19 mars 2011

    Skrivet av boz1965 den 19 mar 2011

    Då föreslår jag att du anmäler ditt intresse att bli godkännare, så kan du påverka inifrån, det är mycket bättre än att starta trådar där du ondgör dig över godkännarna och de regler och riktlinjer vi har att följa. Mejladressen är [email protected].


    OJ!
    Det var inte nådigt vad du blev kinkig för att man ställde en fråga!
    Jag förstår inte logiken bakom att hålla fast vid ett ålderdomligt system som många andra överger och då har jag "ondgjort" mej över granskarna?
    Blev det ett tramp på din maktkänsla som granskare?

    Du hade förövrigt kunnat svara i ditt första inlägg att det var matklubbens regler istället för att gå i försvarsställning.
    Jag är fortfarande ny här rent inläggsmässigt och receptmässigt och har inte koll på alla era oskrivna forumregler och formregler.

    Det märks rätt tydligt att här som på många andra forum så finns det en grupp översittare som ser det som sin rättighet att sätta nya på plats.
    Jag lägger ner det här nu.
    Jag kommer inte svara mer i den här tråden eftersom jag fått svar på det jag frågade om och inte har intresse av att bli uppläxad för att jag inte förstår att granskarna alltid har rätt.

  • boz1965 19 mars 2011

    Skrivet av Bruxelles den 19 mar 2011

    Vänta lite igen (5min. kanske... ;-)
    Matklubben handar (i min mening) om god mat...
    Strunt i databasen!!!
    Janne


    Visst handlar MK om god mat, det har du helt rätt i. (Y)

    Men precis som att umgås i matens tecken, såväl kring lunchbordet på jobb som på en finare middag, så är det ju inte maten som står för hela upplevelsen. Runt matbordet diskuteras inte bara mat, utan även så mycket annat. Så enligt min enkla mening passar det mesta att diskutera här - även teknik.

    Databasen går dessvärre inte strunta i eftersom den är ryggraden, för att inte säga hjärtat, i Matklubben. Funkar inte databasen så stannar MK. Så enkelt är det.

    Recepten ligger i en databas. Likaså alla inlägg i forumen, det här inlägget också. Alla artiklar, alla bilder, allt. Det du ser på din skärm är bara en sammanställning av en pytteliten del i databasen. Det kan kanske kännas lite "Matrix" om det hela när man beskriver det på det viset, men det är så det ser ut. :)

    ------------
    Edit: ändrat en formulering.

  • Marksten 19 mars 2011

    Men hur är det med alla gamla recept!!!! Jag hittar recept med "en burk" osv. Hur f..an gick dom igenom?

  • idea_ 19 mars 2011

    Inte för att jag sitter bland den grupp som jobbar med receptgranskning, men som jag har förstått det så är mallen något som skapades för ett par år sedan för att underlätta och göra allt efter ett mönster för att (som Boz säger det) databasen inte ska "balla ur". Före dess att mallen fanns så fanns MK och alla trevliga människor som skickade in recept. Dessa gammla recept skrevs alltså innan mallen fanns, något som folket på MK jobbar med att ränsa igenom och ändra i den mån de kan. Detta arbete tar tid då recepten är många och de som gör arbetet är få. Så du Marksten, jag och andra som får njuta av MK utan att göra jobbet får vänta tålmodigt :) Fortsatt trevlig helg på er.

  • boz1965 19 mars 2011

    Skrivet av Bruxelles den 19 mar 2011

    ...Stoppa ett finger i soppan ;-)


    Nej, då bränner man sig juh... :D

  • Bruxelles 20 mars 2011

    En halv liter mjölk , två och en halv deciliter mjöl...

    Låter mycket enkelt att förstå :-)

  • boz1965 20 mars 2011

    Skrivet av Bruxelles den 20 mar 2011

    En halv liter mjölk , två och en halv deciliter mjöl...

    Låter mycket enkelt att förstå :-)


    Men snälla... Nu börjar du bli tröttsam.

  • Marre73 21 mars 2011

    Skrivet av idea_ den 19 mar 2011

    Inte för att jag sitter bland den grupp som jobbar med receptgranskning, men som jag har förstått det så är mallen något som skapades för ett par år sedan för att underlätta och göra allt efter ett mönster för att (som Boz säger det) databasen inte ska "balla ur". Före dess att mallen fanns så fanns MK och alla trevliga människor som skickade in recept. Dessa gammla recept skrevs alltså innan mallen fanns, något som folket på MK jobbar med att ränsa igenom och ändra i den mån de kan. Detta arbete tar tid då recepten är många och de som gör arbetet är få. Så du Marksten, jag och andra som får njuta av MK utan att göra jobbet får vänta tålmodigt :) Fortsatt trevlig helg på er.

    Bra skrivet och tack för det inlägget!

  • Lunchdax 22 mars 2011

    Om man läser i tidningar, kokböcker & på vanliga forum (där vanliga, glada amatörer finns!) så publiceras nya recept hela tiden med ½, det är snarare standard. Att påstå att det är gammaldags, och att ungdomar inte skulle förstå - det tycker jag är att dels missat fakta och att undervärdera unga. Jag är övertygad om att alla som vet vad en dl är också vet vad en ½ dl är.

    Och varför man nu inte skulle godkänna 0,5 är väl helt enklet för att vissa skriver 0,5, andra 0.5 och ytterligare andra 0 ,5. Detta har jag sett, och det gör, som flera påpekat, att datorn på MK inte kan "förstå" vad det är som menas. Och ärligt talat, hur jobbigt är det egentligen att skriva ½ istället för 0,5, eller att ändra ifall receptet inte blir godkänt? Det är också enklast och snabbast för godkännarna att följa reglerna strikt istället för att behöva fundera över "är detta kaaanske okej" - de har så det räcker ändå tycker jag!

  • jamli 22 mars 2011

    Vilken diskussion.
    ½=0.5 hallå bråkundervisning
    ½ lättare för databasen kör på det.
    Sitter med en databas hela dagarna och den är inte fullt riktigt flexibel jmf med min mänskliga "databas"

  • boz1965 22 mars 2011

    Skrivet av Lunchdax den 22 mar 2011

    Om man läser i tidningar, kokböcker & på vanliga forum (där vanliga, glada amatörer finns!) så publiceras nya recept hela tiden med ½, det är snarare standard. Att påstå att det är gammaldags, och att ungdomar inte skulle förstå - det tycker jag är att dels missat fakta och att undervärdera unga. Jag är övertygad om att alla som vet vad en dl är också vet vad en ½ dl är.

    Och varför man nu inte skulle godkänna 0,5 är väl helt enklet för att vissa skriver 0,5, andra 0.5 och ytterligare andra 0 ,5. Detta har jag sett, och det gör, som flera påpekat, att datorn på MK inte kan "förstå" vad det är som menas. Och ärligt talat, hur jobbigt är det egentligen att skriva ½ istället för 0,5, eller att ändra ifall receptet inte blir godkänt? Det är också enklast och snabbast för godkännarna att följa reglerna strikt istället för att behöva fundera över "är detta kaaanske okej" - de har så det räcker ändå tycker jag!


    Tack! :)

    Ska väl också förtydliga lite:

    Normalt skickar vi inte tillbaka recept för ändring/rättelse för man har skrivit 0,5 istället för ½. Eller ens för att det är ett par stavfel eller andra småfel. Vi hjälper till och rättar det själva. Är det däremot andra fel _också_ i receptet som tar lite längre tid i anspråk att rätta till eller om receptet är oklart skrivet, saknar mått mm. så kommer även detta lilla fel med på ett hörn. Så enda gången receptskrivaren märker av att h*n har gjort "fel" med halvtecknet är som sagt om det också finns andra fel. För varje ½-tecken som skickas tillbaka har vi rättat minst ett tiotal utan att nån öht har lagt märke till det.

    Så om trådstartaren känner sig orättvis behandlad på grund av detta är det för att receptet hon fått underkänt också har haft andra och större fel.

  • ploriloink 22 mars 2011

    Jag trodde att Matklubben var till för glada amatörer, inte bara branschfolk som gått restaurangskola?
    Många ungdomar (tex) har inte koll på ½ eftersom det _är_ ett gammalmodigt sätt att skriva oavsett om det används inom matlagningen eller inte.
    Det finns mycket man gjorde förr som förändras och att använda ett ålderdomligt skrivsätt är ett sån sak som många slutat med.
    Ta en titt i Coop Mersmaks recept tex, de följer utvecklingen och skriver 0,5 på modernt sätt.

    Jag är en ungdom (16) och jag tycker det är tydligare med ½ än med 0,5. Vissa saker ändras men jag tycker att i ett recept kan man ju inte skriva 0,5. Det skulle ju bara kännas dumt vissa saker skall man helt enkelt inte ändra. :D
    Kocka flitigt! :D :P :D

  • Tant_Anita 22 mars 2011

    Skrivet av ploriloink den 22 mar 2011

    ...vissa saker skall man helt enkelt inte ändra...


    Tycker jag också. "Don't fix it if it's not broken" - laga inte det som inte är trasigt.

  • daniely 28 mars 2011

    Oj, här har ni skrivit en massa ser jag! :)

    Anledningen till att vi använder oss av ½ osv är för att det är så man skriver mått i recept, dessutom säger man en halv deciliter mjöl och inte noll komma fem deciliter mjöl. Det är samma sak på tex ica.se/hemmetsjournal.se/coop.se m.fl receptsiter. Så vet man inte vad 1½ dl mjöl står för så är det nog dags att man tar reda på det.

    I nya versionen av Matklubben (som dock dröjjer ett tag till) kommer .25, .5, .75 automatiskt bytas ut mot motsvarande bråktecken så godkännarna kommer inte ha något med detta att göra.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • boz1965 28 mars 2011

    Daniel: (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.