Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varor med kort datum och nedsatt pris

  • The_mama97mia 6 maj 2011

    Jag tror att vi kan ha snuddat vid detta ämne i andra trådar, men idag fick jag en tankeställare som jag vill dela.

    Jag skäms inte för att titta i "pensionärslådan" - i de flesta affärer har man en liten hylla eller korg eller nåt med varor med kort datum och nedsatt pris.

    Det ser olika ut på olika affärer - både vad gäller utformning, placering och framför allt hur mkt priset blir nedsatt och hur kort ett kort datum är.

    Idag på mitt COOP fanns entrecote (svensk) i skivor, som var nedsatt till 100:-/kg.
    Köttet såg helt OK ut men jag blev plötsligt snål, datumet gick ut som idag. Jag köpte ingen entrecote, men väl färsk fläskkarré benfri i bit, som jag älskar att grilla. Den kostade bara 29.90/kg.

    Sen fanns det känsligare varor som nötfärs och blandfärs som verkligen inte var billigt tyckte jag.

    Så min tanke blev - hur billigt måste det vara för att jag ska köpa kort datum? Hur tänker du?
    Jag undrar om inte svinnet - det som affärerna kastar - vore mycket mindre om man satte ned priserna rejält!

  • The_mama97mia 6 maj 2011

    Fyller på själv med en kommentar -. mitt ICA har i lågprislådan märkning med 50% nedsatt pris, de kör så överlag på varorna med kort datum.
    Det tycker jag är rätt juste - då kan jag bedöma själv som konsument om halva priset är OK.

    COOP och för den delen NETTO sätter mest en ny prislapp på bara och sen får man liksom gissa vad det kostade egentligen...

  • 123Linnea 6 maj 2011

    Jag ser nästan aldrig sådana korgar på ica där jag handlar. Dessutom plockar jag alltid brödet längst in för att i stället få så färskt som möjligt...

  • boz1965 6 maj 2011

    Jag handlar gärna till nedsatt pris och kort datum med några små undantag: jag köper inte färs eller fisk med kort datum på grund av deras känsliga natur.

  • Mistys 6 maj 2011

    På "min" Willys butik sätts alltid varor ner med en lapp 50% på ordinarie pris. Varorna sätts alltid ner 2 dagar innan utgångsdatum och ligger kvar till den dagen dom går ut, fast då är dom oftast borta sen länge. Jag rotar alltid runt i lådan när jag är inne i butiken. Handlar ofta både färs, korv, lövbiff, kotlett, stek fläsk mm. Har aldrig råkat ut för dålig eller illaluktande vara. Sååååå nöjd med mina "fynd" ;)
    Gillar....... :)

    Har sett att ICA tagit fram en ny lapp där det står ungefär 50% tänk på miljön , det är inget fel på varan, eller liknande.
    Allt för att få folk att ta tillvara varor som annars får slängas!

  • sju 6 maj 2011

    Jag köper ofta kort datum på ICA här bredvid där det då blir halva priset, i alla fall om jag har möjlighet att laga till maten inom kort. Willys har också bra priser på kort datum. Student som jag är tar jag gärna chansen att spara lite, och jag har aldrig kommit hem med någonting som varit märkt med kort datum och som varit dåligt.

  • sikaal 6 maj 2011

    Skrivet av mama97mia den 6 maj 2011

    Så min tanke blev - hur billigt måste det vara för att jag ska köpa kort datum? Hur tänker du?
    Jag undrar om inte svinnet - det som affärerna kastar - vore mycket mindre om man satte ned priserna rejält!



    Jag tycker att det bör vara 50 % (eller mer), då är det helt OK att köpa. De butiker jag handlar i har sällan nedsatt ordentligt, men jag tycker att det borde vara bättre att få lite betalt än att kasta, för både miljön och ekonomins skull.

  • maxxess 6 maj 2011

    Förr tog jag alltid mejeriprodukter längst in i hyllan med längst datum. Nu gör jag alltid en bedömning ifall jag hinner förbruka innan bäst före och köper gärna med kortare datum just för att jag tänker på att det är så onödigt att det kastas.

    Helt kött och korv köper jag ibland på kort datum, det finns marginal om handlaren har kallt i kylarna och lagar jag inte direkt åker det in i frysen. Något jag kanske oftare tänker på är hur bra kyla det är i diskarna, dåliga kyldiskar är jag mer allergisk mot än en dag hit eller dit på datumet..

  • wildlife 6 maj 2011

    Skrivet av maxxess den 6 maj 2011

    Förr tog jag alltid mejeriprodukter längst in i hyllan med längst datum. Nu gör jag alltid en bedömning ifall jag hinner förbruka innan bäst före och köper gärna med kortare datum just för att jag tänker på att det är så onödigt att det kastas.

    Helt kött och korv köper jag ibland på kort datum, det finns marginal om handlaren har kallt i kylarna och lagar jag inte direkt åker det in i frysen. Något jag kanske oftare tänker på är hur bra kyla det är i diskarna, dåliga kyldiskar är jag mer allergisk mot än en dag hit eller dit på datumet..


    (Y)
    Helt rätt tänk tycker jag... jag brukar också handla så med tanke på att om inte butikerna behöver slänga så mycket så kan man (förhoppningsvis) hålla priserna nere... :-)

  • irrevirre 6 maj 2011

    Jag ser aldrig kort datum varor ...... Antingen ser jag inte dem eller finns de inte {question}

  • estrid1 7 maj 2011

    Tycker det häder allt som oftast att man hittar varor med kort/utgånget datum när man handlar.Allså sådana som inte är nedsatta.För det mesta struntar man nog i det och tar en vara som står bakom med bättre datum.Butikerna skulle kanske ha någon slags brevlåda eller telefonnummer som man som kund kunde medela sig.Ser man ingen personal så kan man ju inte säga till....

  • The_mama97mia 7 maj 2011

    Precis, som många säger ovan - jag vill ha bästa datum om jag ska betala fullpris, men jag menar att jag köper gärna varor med kort datum om jag tycker att det blir tillräckligt billigt=prisvärt.
    Annars kan det vara - då får dom väl kasta maten.

    Och särskilt färs o kyckling - där är jag mer försiktig,

    Men my point is - affären kan visst bli av med varor om de bara sänker priset rejält.

  • majamia 7 maj 2011

    Jag har handlar gärna på kort datum och 50%
    Det finns ofta på willys, coop och ica som jag handlar på.
    Bröd vill jag dock alltid ha färskt!
    Det är bara bäst före datum inte sista förbrukningsdag.
    Kött fryser jag in direkt.
    Toppen med lite fynd!

  • The_mama97mia 7 maj 2011

    Lidl brukar ha rödmärkt med 30% nedsatt pris, men inte alltid lätt att räkna ut hurpass prisvärt det blir då heller, om inte originalpriset är utsatt.

    Håller med om att bröd vill man ha färskt, så färskt som möjligt. Annars bakar jag ju gärna själv.

  • Molgan 7 maj 2011

    Skrivet av majamia den 7 maj 2011

    Jag har handlar gärna på kort datum och 50%
    Det finns ofta på willys, coop och ica som jag handlar på.
    Bröd vill jag dock alltid ha färskt!
    Det är bara bäst före datum inte sista förbrukningsdag.
    Kött fryser jag in direkt.
    Toppen med lite fynd!




    Vi gör samma sak som du. Man kan ju också kika på varan hur t.ex köttet ser ut.

  • erba 7 maj 2011

    Både på Coop, Ica och Lidl finns det nedsatta varor som jag brukar köpa. 30% är för lite nedsatt ibland tycker jag, men 50% är OK. Finns det mycket av en vara som är billig fryser jag den genast.
    Jag köper aldrig bröd med kort datum.

  • sju 7 maj 2011

    Jag håller med er andra här i tråden, bröd måste vara pinfärskt.

  • helenepe 8 maj 2011

    Jag brukar köpa saker med kort datum och nedsatt pris. Men vet att butiker slänger en hel del istället för att rea ut dem.

    Rear butiken ut för mycket saker så "förstör" de ju marknaden för produkterna som säljs till fullpris. Likaså gör producenterna, får de inte ut produkterna till butik i tid så slängs en hel del istället för att reas ut.

    Man brukar diskutera hur mycket mat man som konsument slänger, men hur mycket mat har inte redan slängts i tidigare led? Antagligen ännu mer...

  • wiklund73 8 maj 2011

    Jag brukar ofta köpa saker som det är kort datum på och nedsatt pris. Ofta på Lidl och Willys.
    Kan bli irriterad när jag varit på Ica Maxi och handlat kött och glömt att titta på datumet i affären och tittar först när jag kommer hem och upptäcker att det går ut samma dag eller dagen efter och har fått betala fullt pris på köttet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.