Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vem ångkokar?

  • millasmamma 14 april 2009

    När jag flyttade hemifrån så fick jag ett ångkokningsset och det använder jag nästan dagligen. Ångkokar alltid potatis och grönsaker.
    På så sätt behåller man smaken och kokar inte isönder maten.
    Bland mina vänner är det ingen annan som ångkokar. Nu till min fråga: Det är väl inte bara jag?????

  • popik 14 april 2009

    Nja, jag vet inte men jag har aldrig ångkokat något.(L)

  • [email protected] 14 april 2009

    Skrivet av millasmamma den 14 apr 2009

    När jag flyttade hemifrån så fick jag ett ångkokningsset och det använder jag nästan dagligen. Ångkokar alltid potatis och grönsaker.
    På så sätt behåller man smaken och kokar inte isönder maten.
    Bland mina vänner är det ingen annan som ångkokar. Nu till min fråga: Det är väl inte bara jag?????

  • gimmiahug 14 april 2009

    Jag ångkokar jämt och ständigt! När jag har många pannor på spisen (eller bara vill spara på disken) ångar jag grönsakerna i en ånginsats ovanpå någon av de andra kastrullerna som är igång. Praktiskt! Dessutom tycker jag grönisarna smakar bättre ångkokta?

  • frucaos 15 april 2009

    Jag hör till dem som skulle vilja ångkoka, men som liksom aldrig kommer igång... Hur länge ska man ånga? Lika länge som man kokar? Ångkokt brocolli som serveras på restauranger är ju så underbar ... skulle vilja servera lika god själv.
    (Tryckkokar ibland, men det är inte lönt med brocollin - det går alldeles för fort, man hinner inte få upp trycket innan den är överkokt ...)

  • Zimie 15 april 2009

    Jag har alltid ångkokat potatis och andra grönsaker. Med fördel kan allt kokas tillsammans också eftersom de inte tar smak av varandra. Det går nästan fortare än på vanligt vis för vattnet kokar snabbt upp när det är så lite som behövs och ångan är ju hetare än vatten. Smaken är bättre och färgen (därvid näringen också).
    Bra för att spara energi och ta vara på näringen. Man kan även baka bröd i ångan, på asiatiskt vis.
    Zimie

  • gimmiahug 15 april 2009

    Skrivet av frucaos den 15 apr 2009

    Jag hör till dem som skulle vilja ångkoka, men som liksom aldrig kommer igång... Hur länge ska man ånga? Lika länge som man kokar? Ångkokt brocolli som serveras på restauranger är ju så underbar ... skulle vilja servera lika god själv.
    (Tryckkokar ibland, men det är inte lönt med brocollin - det går alldeles för fort, man hinner inte få upp trycket innan den är överkokt ...)

    Alltså broccoli hör ju till en av de grönsaker som blir bäst ångkokta tycker jag, inte minst för att man slipper riskera att den samlar vatten i buketten! :) Den går fort att ånga, räkna med en minut eller två mindre än när du kokar!

  • monfo 15 april 2009

    Jag fick alltid ångkokt potatis i skolan och den var inte god, men jag kan tänka mig att grönsaker är godare, men tyvärr tillhör jag en av dem som har svårt att komma över vissa saker som skolköket serverade..... (det fanns naturligtvis god rätter också men mattanterna som stod bakom och tvingade oss att äta upp allt gjorde inte minnet så ljust).

  • poffa 15 april 2009

    Jag ångkokar. Det blir så mycket godare.

    Fast det gäller att inte överkoka. som allting annat.

  • frucaos 15 april 2009

    Jag ska definitiv göra ett försök med ångkokning.
    Håller med om skolmaten - vissa saker vill man inte ens smaka, fast det är snart 30 år sen ....
    Skolköket är alltså effektivare än magsjukan - för den avsmaken brukar ju gå över på några månader! (Det fanns god mat i skolköket också - men jag får erkänna att jag var rätt kräsen på den tiden).

  • millasmamma 15 april 2009

    Roligt att se att jag inte är ensam om att ångkoka mina grönsaker.
    Smaken går inte att jämnföra med det som blivit kokt i vatten.
    Viktigt är att inte koka för länge för det skall finnas tuggmotstånd i det man ångkokar.

  • kockenamatoren 15 april 2009

    Skrivet av frucaos den 15 apr 2009

    Jag hör till dem som skulle vilja ångkoka, men som liksom aldrig kommer igång... Hur länge ska man ånga? Lika länge som man kokar? Ångkokt brocolli som serveras på restauranger är ju så underbar ... skulle vilja servera lika god själv.
    (Tryckkokar ibland, men det är inte lönt med brocollin - det går alldeles för fort, man hinner inte få upp trycket innan den är överkokt ...)


    Köp försk brockoli, hacka upp, ha i brocoli när vattnet kokar... Koka exakt 3 minuter, slå av hälften av vattnet, fyll upp med kallt vatten. Låt stå och efterdra i ytterligare 2-3 minuter... SLÅ AV I DURKSLAG. I med en klick smör i kastrullen, fräs vitlök i, ha i brocolibitarna, rör om salta och peppra (inte nödvändigt) Lovar att du får god brocoli ...

  • cheba 17 april 2009

    Japp, jag ångkokar! Potatis, fisk och grönsaker, jag använder en "couscoussier", en kastrull som man ångkokar couscous i. Den är perfekt!

  • Betty-boop69 18 april 2009

    Hej du.
    Jag ångkokar alltid potatis och grönsaker. Jätte praktiskt att koka upp vattnet medans man skalar potatisen tycker jag, så går det ju jättefort sen.Vi älskar potatis i vår familj och då gärna King E , Kokar aldrig sönder med ånga. (Y)(Y)

  • gunillabeard 19 april 2009

    Jag ångkokar grönsaker exempelvis broccoli och blomkål. Jag blev av med mina ånginsatser (jag hade tidigare både metall- och bambu-insatser) i en orkan (sånt händer när man bor i USA). Nuförtiden fusk-ångar :p jag genom att bara ha 1-2 centimeter vatten i botten på en kastrull och locket på så större delen av grönsakerna inte rör vattnet utan bara berörs av ångan. Det är mest praktiskt med ett glaslock så ser man på färgen när grönsakerna är färdiga. Det går jättefort och smakar bättre an kokta grönsaker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.