Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetefri redning

  • Gathenhielm 13 juli 2013

    Vi har en veteallergisk person i vårt hushåll och jag söker ersättning till vetemjölet för redningar mm. Vem har erfarenheter av detta?

  • boz1965 13 juli 2013

    Jag jobbar som kock på en förskola och jag använder alltid Maizena (ren Maizena, inte deras färdiga såsredningar) och toppreder med. Passar både vegetarianer/veganer och glutenallergiker. Bara att blanda ut med lite kall vätska och toppreda. Till skillnad mot potatismjöl så tål majsstärkelse att koka utan att bli till "tapetklister".

  • Nenabirk 16 juli 2013

    Hej!
    Har du provat guarkärnmjöl? Finns att köpa på Maxi och på nätet. Guarkärnmjöl reder både varmt och kallt och det går åt ca 1 krm per dl vätska för såskonsistens, det tjocknar när det får stå några minuter. Man måste dock mixa med mixerstav för att undvika klumpar. Observera att personer som är allergiska mot sojabönor kan reagera på guarkärnmjöl.

  • Shoutoutloud 17 juli 2013

    maizena är bra,jag brukar bara strö lite lite ovanpå i slutet och koka ihop.det går fort och man behöver lite bara.godare än att reda med vetemjöl eftersom det inte smakar något.

  • WiolaH 18 juli 2013

    Är själv allergiker och har använt Maizena i alla tider, lätt att handskas med (toppredning) och ger ingen smak som vetemjölsredningar ofta gör. Men det ska vara riktig Maizena alltså ren majsstärkelse INTE det nu så populära Maisenaredning, som innehåller bl.a. just vetemjöl, om man är allergiker. Majsstärkelsen är oxå mycket snällare mot magen om man skulle råka ha sådana problem......

  • MalinWesterlund85 18 juli 2013

    Majsmjöl kan väl funka? :)

  • Zelium 18 juli 2013

    Helt klart Maizena...

  • aattaa 18 juli 2013

    maizenaredning innehåller inte vetemjöl!

  • boz1965 19 juli 2013

    Skrivet av MalinWesterlund85 den 18 jul 2013

    Majsmjöl kan väl funka? :)


    Nope! Funkar inte, det skall vara majsstärkelse.

  • Sudden63 22 juli 2013

    Maizena är alltid bra att använda om det är någon som är glutenintolerant.
    Det är majsstärkelse och fritt från gluten

    Fia


    Skrivet av Gathenhielm den 13 jul 2013

    Vi har en veteallergisk person i vårt hushåll och jag söker ersättning till vetemjölet för redningar mm. Vem har erfarenheter av detta?

  • Matkick 31 juli 2013

    Jag tål varken vete eller majs/majsstärkelse speciellt bra. Jag använder arrowrot - som är naturligt och glutenfritt. Finns att köpa i de flesta matbutiker och står oftast på kryddhyllan. :)

  • Lisa0720 2 augusti 2013

    Jag använder arrowroot till redningar. Viktigt att det blandas ut i KALLT vatten och endast kokas upp. Till bakning använder jag bovete och mandelmjöl.
    Det blir goda små plättar av bovete + vatten och lite smält smör.
    Lycka till

  • Veranne 2 september 2013

    Om smaken passar ihop med de andra ingredienserna brukar jag ibland reda av såser och grytor med antingen rostade sesamfrön, kokosflingor, malda nötter eller mandlar. Det blir ju inte riktigt samma konsistens som med mjöl eller majsstärkelse men är väldigt gott som omväxling :)

  • callemero 4 september 2013

    Titta i hyllan i din livsmedelsbutik, där finns
    olika redningar för glutenallergiker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.