Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vetefri redning

  • Gathenhielm 13 juli 2013

    Vi har en veteallergisk person i vårt hushåll och jag söker ersättning till vetemjölet för redningar mm. Vem har erfarenheter av detta?

  • boz1965 13 juli 2013

    Jag jobbar som kock på en förskola och jag använder alltid Maizena (ren Maizena, inte deras färdiga såsredningar) och toppreder med. Passar både vegetarianer/veganer och glutenallergiker. Bara att blanda ut med lite kall vätska och toppreda. Till skillnad mot potatismjöl så tål majsstärkelse att koka utan att bli till "tapetklister".

  • Nenabirk 16 juli 2013

    Hej!
    Har du provat guarkärnmjöl? Finns att köpa på Maxi och på nätet. Guarkärnmjöl reder både varmt och kallt och det går åt ca 1 krm per dl vätska för såskonsistens, det tjocknar när det får stå några minuter. Man måste dock mixa med mixerstav för att undvika klumpar. Observera att personer som är allergiska mot sojabönor kan reagera på guarkärnmjöl.

  • Shoutoutloud 17 juli 2013

    maizena är bra,jag brukar bara strö lite lite ovanpå i slutet och koka ihop.det går fort och man behöver lite bara.godare än att reda med vetemjöl eftersom det inte smakar något.

  • WiolaH 18 juli 2013

    Är själv allergiker och har använt Maizena i alla tider, lätt att handskas med (toppredning) och ger ingen smak som vetemjölsredningar ofta gör. Men det ska vara riktig Maizena alltså ren majsstärkelse INTE det nu så populära Maisenaredning, som innehåller bl.a. just vetemjöl, om man är allergiker. Majsstärkelsen är oxå mycket snällare mot magen om man skulle råka ha sådana problem......

  • MalinWesterlund85 18 juli 2013

    Majsmjöl kan väl funka? :)

  • Zelium 18 juli 2013

    Helt klart Maizena...

  • aattaa 18 juli 2013

    maizenaredning innehåller inte vetemjöl!

  • boz1965 19 juli 2013

    Skrivet av MalinWesterlund85 den 18 jul 2013

    Majsmjöl kan väl funka? :)