Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vett och etikett i trådarna

  • bjuranna 13 oktober 2008

    Det händer ganska ofta att det blir tråkig stämning i trådarna. Kanske kan nedanstående tips och tankesätt hjälpa till att förbättra vårt bemötande av varandra? Hela texten är tagen från tangoportalen.com

    http://tangoportalen.com/forums/114/492-hur-man-kan-underltta-frstelse-p-internet


    Till texten:

    I andra trådar har det uppstått problem och missförstånd som delvis har sin grund i de begränsingar som varje diskussionsforum på nätet har. Inläggen bildar trådar som liknar talade konversationer, men av flera anledningar är det lättare att missförstå textsnuttar på skärmen än talade ord. Den mest uppenbara anledningen är att någon som talar direkt kan se hur lyssnaren reagerar och modifiera sina utsagor efter hand, medan återkopplingen på ett diskussionsforum är fördröjd och enbart består av ord.
    Därför efterlyser jag tips på hur man kan underlätta förståelsen i de diskussioner som förs här på Portalen. Jag vill själv ta upp några punkter som jag tycker är värda att tänka på:

    Håll dig till trådens ämne - Om ämnet engagerar flera personer som alla gör många inlägg blir det efter hand allt svårare att överblicka vad diskussionen egentligen handlar om, vad som redan har sagts och vem som sa vad. Om du känner att du vill göra en utvikning som leder bort från trådens ursprungsämne är det bara att starta en ny tråd. Om du vill skämta till det så är det såklart kul, men fatta dig kort och undvik att spinna vidare på andras små skämt, så att inte diskussionen tappar sitt fokus.

    Fatta dig kort - Långa inlägg skummar man igenom, korta inlägg läser man mer noggrant (jag inser själv att detta första inlägg blir alltför långt, men när man inleder kan man ta sig den friheten, tycker jag). Långa inlägg blir trevligare med styckeindelning (lämna en tom rad mellan styckena). Säg bara en sak per inlägg. Vill du säga flera saker eller svara på flera andra inlägg - dela upp din text i olika inlägg.

    Använd åsiktsmarkörer - Kategoriska uttalanden får många att reagera. Markera därför så ofta som möjligt att det bara är din egen åsikt som uttrycks. Det finns massvis med små tillägg som kan klargöra detta: du kan underlätta förståelsen i en diskussion om du efter fraser som “på en praktika ska man öva teknik och inte dansa hela danser” försöker tänka på att lägga till ett “tycker jag”; du kan också mildra attityden genom att skriva “enligt min erfarenhet kommer praktikor mest till sin rätt när...”, etcetera.

    Använd smajlisar - Varken ironiska tonfall eller glimten i ögat syns på nätet. Ironi är att säga något annat än vad man egentligen menar, och det är svårare att klargöra i text än i tal om man är ironisk eller ej. En smajlis visar att du är glad, inte menar illa och att det du skriver inte nödvändigtvis behöver tolkas bokstavligt. Om du inte vet hur man får fram alla olika smajlisar, så räcker det med att du lär dig den enklaste: ett kolon följt av en slutparentes ger en glad mun i ett gult ansikte. Det var väl inte så svårt, eller hur?

    Försök se olika tolkningar av andras texter - Innan du motsäger någon eller svarar upprört, tänk efter ifall det som den andra personen skrev kan tolkas på något annat sätt. Om flera tolkningar är möjliga kan det vara läge att fråga hur personen egentligen menade innan man river av en utskällning. Ett annat alternativ är att utgå från den mest välvilliga tolkning man kan passa in på det skrivna, och inleda med “Jag tolkar det du skriver som att... och då vill jag gärna tillägga att...”.

    Kontrollera innan du kritiserar - Ifall du vänder dig mot det som någon skrev, gå först tillbaka till det inlägget och försök hitta de exakta formuleringar som du ogillar. Tanken är då inte att du ska märka ord, utan att försäkra dig om att personen i fråga verkligen har uttalat sig om det som du tänker kritisera. Det är lätt hänt att man själv i tanken spinner vidare och felaktigt tänker att personen som sagt A också har sagt B, eller - ännu värre - att person X skulle ha sagt det som i själva verket skrevs av person Y!

    Ta det inte personligt - Ett diskussionsforum där alla är av samma åsikt och bara hyllar varandras inlägg blir i längden lite för sockersött. Många tycker det är mer intressant att utforska hur andras uppfattningar skiljer sig från ens egna, och då säger man gärna emot det som andra skriver. Det är positivt för att få en intressant diskussion. Därför är det viktigt att skilja mellan inlägg som kritiserar ens inställning i en viss fråga och inlägg som kritiserar ens egen person. De flesta kommer inte med personangrepp förrän någon annan har gjort det, så utgå från att den du diskuterar med inte tycker du är dum i huvudet bara för att hon eller han inte håller med om en viss fras du skrev.
    --
    Inlägget var skrivet av ”perberseus”.

  • systeryster 13 oktober 2008

    Har själv fallit i fällan att bli onödigt upprörd så jag tycker precis som du. Tack för inlägget!(Y):D

  • marwis 13 oktober 2008

    Bra inlägg!!(Y)

  • Wombat04 13 oktober 2008

    Föredömligt!!! (Y)

  • lennali 13 oktober 2008

    Mycket bra inlägg, tack för det. (Y) (Y)

  • zonale 13 oktober 2008

    Mycket läsvärt, manar till eftertanke.

  • Kicki8 13 oktober 2008

    Skrivet av lennali den 13 okt 2008

    Mycket bra inlägg, tack för det. (Y) (Y)

    (Y)(Y)

  • ca70 13 oktober 2008

    (Y) Tack, bjuranna!

  • zudette 14 oktober 2008

    Jättebra! Lite vett och etikett är aldrig fel!!! Matklubben är jättebra och jag känner mig hemma och trivs! (Y) Det jag saknar är en moderator som "städar" lite bland trådarna och påminner om trådstartens ämne, god ton, vett och etikett ibland

  • zonale 14 oktober 2008

    Vore helt klart bra med en sådan funktiom, zudette(Y)

  • kajsa36 14 oktober 2008

    Klockrent.......jätte bra inlägg....:D

  • Ingan 14 oktober 2008

    Personligen tycker jag att inläggen ska vara korta med ett kärnfullt budskap,man kan beskriva vad man vill ha sagt kortfattat.Detta är väl inte ett forum för att "skriva av sej" i all oändlighet.Det blir lätt om man är ¨på krigsstigen som det blir så tror jag.
    Om jag ska vara ärlig så läser jag inte långa inlägg bara skummar igenom.
    Mvh Ingan

  • delikat 14 oktober 2008

    Tack bjuranna!

    Att se onödiga påhopp o besserwisserfasoner i inläggen irriterar mig. (N)

  • zudette 14 oktober 2008

    :o
    :D
    (Y)

  • stinta 14 oktober 2008

    Skrivet av lennali den 13 okt 2008

    Mycket bra inlägg, tack för det. (Y) (Y)




    (Y):D(Y)

  • farmoringer 5 november 2008

    Kan bara hålla med...(Y) (Y)

  • stinta 5 november 2008

    puff puff

  • monac 5 november 2008

    :)(Y)

  • festmaten 5 november 2008

    Instämmer
    (Y)(Y)(Y)

  • Bodil56 5 november 2008

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)TACK BJURANNA!
    Det var precis ett sådant inlägg som behövdes. Jag håller fullständigt med dig!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.