Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken kaka??

  • bankiren 22 mars 2009

    Hej! Tips på kakrecept,har c;a 200 gr smör men bara 2 dl socker,4 ägg. HJÄLP!! Vad ska jag göra av detta?

  • zudette 22 mars 2009

    En vanlig sockerkaka kanske??? Hittade detta när jag gjorde en snabbsök! Förstå att det mest kristiska nog är bristen på socker......

    Min Sockerkaka!!!

  • elinkristin66 22 mars 2009

    Även jag har ett recept på en mycket god och saftig sockerkaka där man låter mjölken koka med i det smälta margarinet och ströar kakformen med kokos -den är jättesaftig o vill man o har något gott att smaksätta den med så kan man ta något annat än vaniljsocker som tex. citron, lite punsch el nåt likn. Man kan ju även glasera den med "nåt smarrigt" - choklad tex.

    Receptet kommer här:
    Sockerkaka
    Sätt ugnen på 175 grader
    75 g margarin el smör smältes och kokas upp tillsammans med 1 dl mjölk och svalnas

    Vispa 2 ägg och 2 dl socker pösigt
    Blanda 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker ( el annan god smaksättning)
    Rör ner den avsvalnade margarin/mjölk blandningen
    Smörj en rund sockerkaksform och ströa den med ströbröd el kokos
    Grädda i mitten av ugnen tills kakan är torr ( ca 30 min)

  • UllaC 22 mars 2009

    Jag har ett recept på en Mosskaka, den innehåller inget smör, men 2½ dl socker, kanske det går ändå.
    Mosskaka

  • MammaIrene 22 mars 2009

    Har du någon sylt hemma kan du ju göra en rulltårta med syltfyllning i......

    Har du äpplen o kanel kan du göra en äpplekaka med sockerkakssmet.....Använd helt enkelt det sockret du har i hop med vaniljsockret, skall man ha mer socker enligt recept är det bara att strunta i det, det är inte så kinkigt, ofta blir ju kakorna väldigt söta ändå....

    Har du kakao hemma kan det ju bli en chokladkaka eller tiger kaka......
    Möjligheterna är m´nga, snö inte in dig på sockermängden bara, det är inte så kinkigt...med 4 ägg kommer man långt, det enda som egentligen är viktigt är ju mjölmängden, det andra kan man exprimentera sig fram med.....Det är enligt in mening det roligaste med bakning!:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.