Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlök

  • bernit 2 mars 2008

    Var nyligen på en restaurang och fick i väntan på förrätten inte in bara ett bröd med lite dipp utan istället en halv ugnsbakad vitlök och en liten skål med svart kaviar (dock inte rysk svart) Denna lilla aptitretare var fantastiskt god.
    Jag har tidigare själv saltbakat färsk vitlök och det är kanongott.
    Jag gör också ofta råstekt potatis med vilökssmak, kokt ris med vitlökssmak och inte minst potatismos med vitlökssmak och hackad persilja.

    Vitlök är alltså enligt mitt tycke en god krydda !!

    Har du några typiska vitlöks-favoriter att dela med dej av ?

    /BÅ (L)

  • 2 mars 2008

    Håller med om att vitlök är jättegott men har inga direkta recept

  • tulipan 2 mars 2008

    Vi grillar alltid vitlöksklyftor på sommaren. Marinerar dom i grill olja och sen sätter vi dom i folie och ut på grillen. Då blir dom lite mjöliga samtidigt lite knapriga och är så attans goda.
    Barnen bara älskar dom. Och dom äter inte ens vitlök annars :-)

  • jas65 2 mars 2008

    Prova med att hacka ( slica ) vitlöken med kniven tillsätt sedan lite olja och fortsätt att slice med hjälp av kniv eggen så att vitlöken blir pure' artat, då blir man av med den sträva skarpa vitlökssmaken. Men vitlöken smakar fantastigt gott.

  • GodareMat 3 mars 2008

    En klar favorit som tillagas ofta är vitlöksost, dvs färskost med vitlök. Enkelt att göra och gott som tusan att ha på smörgås. Recept finns i min kokbok, kika efter Gräddig färskost à la Provence...

  • tilda 5 mars 2008

    Jag brukar marinera vitlöksklyftor. Det är jättegott.
    Medan man grillar köttet så kan man lägga lite blandade grönsaker i , bla vitlök, i folie på glöden så blir grönsakerna klara samtidigt som köttet.
    Vitlöksspäckad fläskkarre´är också jättegott.:)

  • Jenny_me_Y 5 mars 2008

    Jag Älskar vitlök (L)

    Satziki och vitlöksbröd en varm sommar dag! Mmmm!(Y)

  • Aspholme 6 mars 2008

    Vitlök i alla former är en välsignelse och rena hälsokuren för kroppen.:p

  • The_mama97mia 6 mars 2008

    Jag älskar vitlök. När jag gör klyftpotatis eller rostade rotfrukter i ugn brukar jag lägga med hela vitlöksklyftor (många). De smälter liksom o blir så goda. Alla sittter o letar efter vitlöksklyftorna. I en del recept står att det ska vara oskalade klyftor men jag tycker det blir så kladdigt att peta ur dom sen, jag skalar först. På grillen bakar jag gärna hela vitlökar. DÅ måste ju skalet vara kvar.

    Jag har ett recept på vitlökstoppad sparris som förrätt - väldigt enkelt men lite ovanligt och mkt gott. Du blandar helt enkelt creme fraiche/gräddfil med krossad vitlök efter smak o lägger som en klick topping på långa vita sparris . Tallriken bottnad med lite vacker sallad o sen rostad brödbit till det.

  • The_mama97mia 16 februari 2011

    *puffar* upp en gammal tråd med anledning av förkylningstider m.m.

    Jag fortsätter att ha i hela vitlöksklyftor i både det ena och det andra, men har slutat skala dom.

    Ett tips jag har tagit till mig är också att riva vitlöksklyftor - behöver inte skala dom först då heller, skalet stannar liksom utanpå rivjärnet.

    Jag ska testa förrätten du tipsade om Bernit, låter helt otroligt gott och jag hade glömt av tipset tils jag kollade igenom lite "sparade trådar".

  • The_mama97mia 24 januari 2012

    Vitlöktipsdags igen, förkylningstider om inte annat.

    Nåt jag gillar är att ha färdigt hemgjort vitlökssmör i kylen, eller frysen.

    Ät mer vitlök alla!

  • Kakan1986 24 januari 2012

    Jag äääääääälskar vitlök.
    Det absolut bästa jag vet är (jag vet, inget nytt alls....) hemmagjort vitlöksbröd med aioli!
    Åhh... jag kan äta hur mycket som helst!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.