Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

4 dl grädde

  • MelleBandolo 4 april 2009

    Hallå allihopa!
    Jag har 4 dl vispgrädde ståendes i kylen och har ingen aning om vad jag ska använda den till. (Jag borde använda den inom några dag, annars blir den dålig).

    Har ni några recept innehållande mycket grädde?

    Håller grädden längre om man vispar den än om den bara är i förbakningen?

    /Melinda

  • AnnaLenaN 4 april 2009

    Hej!
    Jag gjorde
    Dumlefluff
    och hade det i en tårta, till den går det åt 3dl och sedan har du 1dl kvar att vispa och ha på.
    Eller så gör du fluffen och lägger den i en serveringsskål och toppar med en klick grädde.

  • stepp567 4 april 2009

    Låter riktigt goott, de receptet måste jag pröva på att göra. :p:p

  • anluk 4 april 2009

    Cheesecakerecept finns mängder här på MK. Helt underbart gott.

  • Amika 4 april 2009

    chokladmousse? :)

    Vispa 2 dl grädde ganska hårt.
    200g mjölkchoklad smälter du över kokande vatten, vispa ett ägg lätt och vispa sen ner ägget i chokladen var noga med att vispa kraftigt hela tiden så det inte skär sig, vänd ner grädden och klicka upp moussen i glas. Ställ kallt i kylen i en eller ett par timmar. Klart. :)
    Går ju att byta mjölkchokladen mot vilken choklad du vill. :) Jag testade mintkrokant chokladen förut och det var ljuvligt gott. Då blev det ju lite crisp i. :)

    Servera gärna med hela eller mosade bär.
    Tar man vit choklad så är det jättegott med mosade hallon till, det bryter av fint mot sötman i moussen.

  • monfo 4 april 2009

    Om du mot förmodan inte skulle vara sugen på att gör det som står ovan kan du ju alltid hälla det i behållaren som man gör iskuber i, men det är ju ett urtråkigt förslag:(

  • Monika46 4 april 2009

    Skrivet av MelleBandolo den 4 apr 2009

    Hallå allihopa!
    Jag har 4 dl vispgrädde ståendes i kylen och har ingen aning om vad jag ska använda den till. (Jag borde använda den inom några dag, annars blir den dålig).

    Har ni några recept innehållande mycket grädde?

    Håller grädden längre om man vispar den än om den bara är i förbakningen?

    /Melinda


    Gör glass!!

  • zudette 5 april 2009

    Frys allt eller delar av grädden i istärningspåsar och använd i såser eller i annan matlagning - då kan du enkelt ta fram precis så mycket som du behöver för stunden!

  • ros 5 april 2009

    :)Hej!
    Här är några förslag
    Du kan göra parfait, chessecake, glass mm

  • crollan 5 april 2009

    Jag skulle nog ha gjort t ex, Citronfromage eller någon annan fromage till efterrätt ikväll (3 dl grädde).Av den sista decilitern kanske jag hade gjort en god sås till köttfärsbiffar eller något sån´t. :) (Y)

  • Runan 5 april 2009

    Mitt förslag är att du gör pannacotta som ju är jättegott och består mest av kokt grädde. Finns många recept på det här på matklubben. Man kan faktiskt också frysa grädde och använda till matlagning när du vill t.e.x. till en Jansons frestelse eller vanlig potatisgratäng. Går inte lika bra att vispa när den varit fryst.

  • Fiona 5 april 2009

    Eller så gör du inte sötsaker alls utan satsar på en jansons frestelse till påskbordet, eller en potatisgratäng... :-)

  • MelleBandolo 5 april 2009

    Tack för alla recept. Glass lockade mig (som den glassoman jag är) men även allt annat.

    Läste dessutom i mitt första inlägg detta:

    Skrivet av MelleBandolo den 4 apr 2009
    Håller grädden längre om man vispar den än om den bara är i förbakningen?

    Självklart menade jag inte förbakningen, utan förpackningen. x)

  • MammaIrene 5 april 2009

    Jag skulle vilja rekomendera dig dajmglasstårta, den är helt suverän o väl fryst kan du ha den där i 1 månad i alla fall......
    Den är verkligen god, sök på dajmglasstårta, jag vet att många har skrivit in receptet.....
    äggvita o mald mandel o socker i botten som skall in i ugnen o sedan glassmet med grädde, äggulor florsocker o krossad dajm,,,,,,

    Lycka till!
    mVh irene

  • Runan 5 april 2009

    Hej igen!
    Grädden står sig bäst i förpackningen!
    Glad Påsk!

  • boz1965 5 april 2009

    Hemlagade köttbullar med kokt potatis och gräddsås är aldrig fel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.