Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

4 övermogna bananer

  • zephie 30 augusti 2009

    Jag har 4 övermogna (gula med bruna prickar) KRAV-bananer liggandes här i fruktskålen och jag vette sjutton vad jag ska göra med dom. Äta dom som dom är är inte riktigt ett alternativ då jag föredrar bananer lite gröna (jag hann helt enkelt inte äta upp dom den här gången). Känns ju lite synd om dom ska kastas...

    Vad kan man göra för nåt gott på 4 bananer?

  • boz1965 31 augusti 2009

    Testa t.ex. den här:

    Banankaka

  • anneli1989 31 augusti 2009

    Flygande jacob :) mycket gott!

  • frucaos 31 augusti 2009

    Länkar till en engelsk receptsida - banana cream pie - mycket gott, och bör göras på väl mogna bananer för att den ska smaka mest möjligt.
    http://allrecipes.com/Recipe/Banana-Cream-Pie-I/Detail.aspx

    annars håller jag med de två ovanstående - också mycket gott!

  • The_mama97mia 31 augusti 2009

    Fått tips om att frysa in övermogna bananer, skiva o frys, ta fram sen vid tillfälle - till smooothies...

  • anenik 31 augusti 2009

    Det är gott att frysa in hela bananen med skal och allt.
    Ta sedan fram den och ät direkt ur skalet när den fått tina lite .Smakar lite grann som glass.

  • Tillberga 31 augusti 2009

    jag brukar skala bananen och dela den på mitten sätta in en glasspinne i snittytan och frysa in
    blir en bananglass till barnbarnen

  • Mat1lda 31 augusti 2009

    Kör i mixer tillsammans mede mjölk, får samma konsistens som mjukglass:p Supergott!!

  • Okänd 31 augusti 2009

    Vad ställs det för krav på en banan för att den skall få "kravmärkas"?
    Är det kanske att den odlas på ett visst sätt?
    Eller är det hur den fraktas hit?
    Kravmärkning av livsmedel är ett mycket tveksamt begrepp anser jag!

  • wildlife 31 augusti 2009

    Den här är såå god... (Y)

    Mormors banankaka

  • JEGI 31 augusti 2009

    Skrivet av zephie den 31 aug 2009

    Jag har 4 övermogna (gula med bruna prickar) KRAV-bananer liggandes här i fruktskålen och jag vette sjutton vad jag ska göra med dom. Äta dom som dom är är inte riktigt ett alternativ då jag föredrar bananer lite gröna (jag hann helt enkelt inte äta upp dom den här gången). Känns ju lite synd om dom ska kastas...

    Vad kan man göra för nåt gott på 4 bananer?


    Jag har ett bra recept på en kanongod bananpaj:

    3-4 (gärna övermogna bananer)
    80g smör
    80g socker
    80g mjöl
    1/2 påse kokosflingor

    Gör så här:
    Skiva bananerna och lägg i smord ugnsäker form. Blanda till smuldeg de övriga ingredienserna och strö över bananskivorna. Grädda i ugnen i 180grader i 30min. Servera gärna med vaniljglass. Supergott!

    Lycka till!

  • zephie 1 september 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 31 aug 2009

    Vad ställs det för krav på en banan för att den skall få "kravmärkas"?
    Är det kanske att den odlas på ett visst sätt?
    Eller är det hur den fraktas hit?
    Kravmärkning av livsmedel är ett mycket tveksamt begrepp anser jag!

    Allt kring KRAV-märkning finns på KRAVs hemsida, förutsätter att du är kapabel att googla själv. Och bananer som är KRAV-märkta är även Fairtrade-märkta.
    KRAV har med odling att göra, begränsning av bekämpningsmedel och annat, Fairtrade handlar om odlarnas arbetsvillkor.

  • jimboz 1 september 2009

    Milishake !

  • monac 1 september 2009

    Blåbär(banan) och kokos glass! kolla under mina recept.
    som någon sa tidigar smoothie!
    Har 2 kanon tips på de med!
    "Flygande start" och" Bibbis kraft smoothie"

    du kanske redan hunnit hitta på nått,men de blir ju övermogna bananer hela tiden,hemma hos alla...eller????:)

  • AnnaMoonshadow 1 september 2009

    söt bananpaj(L) gott till glass. Smakar lite som friterad banan, Väldigt enkel att göra.
    Söt Bananpaj

  • Matvagott 1 september 2009

    (L) Gör en smulpaj med bananer ,hasselnötter och hackad choklad..sev med grädde eller glass..Det är jättegott..prova...(L)(L)

  • MelleBandolo 5 september 2009

    I mitt recept på Överraskningsmuffins kan man ha i 2 bananer. Mums!

    Man kan göra smoothie på ! banan, 1 kiwi och lite fil (till 1 pers). Också mkt gott :)

  • Bodenskan 5 september 2009

    av övermogna bananer gör jag bananmuffins

  • Okänd 5 september 2009

    Men nu måste bananerna väl ha svartnat?

  • Snoffa 5 september 2009

    Silviakaka med banan i. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.