Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ägg i kanelbullgedegen?

  • rebekkagirl 21 februari 2008

    Hejsan!

    Jag ska baka kanelbullar och vissa recept anger
    att det ska vara ägg i degen och andra har inget ägg.
    Vad är skillnaden? Blir degen godare med ägg?

    Tacksam för svar
    Mvh Rebecca

  • anluk 21 februari 2008

    Jag har aldrig ägg, men vet att när jag gör matbröd tar jag ägg i för att det brukar smula mindre. Det kanske blir saftigare bullar med ägg???

  • lennali 21 februari 2008

    Ja, jag tycker att bullan blir saftigare och luftigare med ägg i degen, har alltid ägg i min bulldeg.

  • Lotten_J 21 februari 2008

    Jag brukar inte ha ägg i bulldegen men däremot i matbrödsdegen.

  • ikah 21 februari 2008

    Det recept som jag har är det ägg i degen.
    Provade att baka utan ägg men bullarna blev jättesmuliga så det är nog beroende på vilket recept man använder om det ska vara med ägg eller utan.:)

  • Lisabet 21 februari 2008

    Jag har alltid ägg i bulldegen, men vet inte varför. Kanske för att min mamma lärde mig det.
    Brukar inte ha ägg i matbrödsdegen, så det måste jag prova nästa gång.

  • Lena 21 februari 2008

    Har alltid ägg i bullar och matbröd(Y)

  • MammaIrene 21 februari 2008

    Jag har alltid tidigare haft ägg i degen, men nu när min son blivit alergisk har jag slutat med det, bullarna blir lite saftigare med ägg, men ett tips är att använda PO fiber, det höjer saftigheten jättemycket i både bulldegar obröddegar.

  • monicadanell 21 februari 2008

    jag bakar i tupper ware då använder man ägg i degen

  • camillaf14 21 februari 2008

    Jag har en bekant som även alltid sätter till ägg när hon bakar semlor, oavsett om det står i receptet eller inte. Jag har också ägg i min bulldeg, mycket saftigare då!
    Det gäller bara att man justerar lite med mjölmängden.

  • Okänd 21 februari 2008

    Ibland och ibland inte,beror på vad jag bakar efter för recept.
    PS:Glöm inte att tillsätta ett par teskedar bakpulver i degen ( Blandas med mjölet)
    Blir porösa bullar.

  • djingis 21 februari 2008

    Ägg i bulldegen gör att degen binder sig.

    Ska jag göra semlor så vill jag ha luftiga bullar och får det genom att ha 1-2 kryddmått med Hjorthornssalt i degen.

  • Fiona 21 februari 2008

    Det är en del av "hemligheten" med att kondisbullar är så goda kan jag ju berätta då....
    Bagare använder, efter vad jag vet, alltid ägg i vetebrödsdegen eftersom det ger ett saftigare bröd med mer smak.
    Det fick i alla fall jag lära mig när jag utbildade mig till bagare + konditor.

  • jas65 21 februari 2008

    Använder man ägg i degen så blir det mer karlsbader smak åt degen. Den binder även mjälet också.

  • AnnaZ 22 februari 2008

    Jag har börjat med att ha 2 ägg i bulldegen. Bullarna blir helt enkelt mycket godare då! (Y)

  • Fiona 4 mars 2008

    Skrivet av jas65 den 21 feb 2008

    Använder man ägg i degen så blir det mer karlsbader smak åt degen. Den binder även mjälet också.



    Enda stora skillnaden på "vanligt" vetebröd o karlsbader är mängden ägg (o vetemjöl kanske)... I "vanlig" har man kanske ett ägg, medans man i karlsbader har i 4-5 ägg...
    Därför karlsbader har en karakteristisk gul färg (från äggulorna).. även om detta idag fuskas fram med färgämnen i bagerierna.

  • helena57 4 mars 2008

    jag har aldrig ägg i degen, men det beror på att min son är allergisk mot ägg, sen penslar jag med sirap blandat med vatten och alla som äter dessa bullar tycker att de är kanon goda, så tja jag märker ingen skillnad men jag är så van vid det.
    Har ej heller ägg i matbröd, men har ej haft det på länge sonen är snart 20 år så det har som sagt blivit en vana:)

  • tulipan 4 mars 2008

    jepp... bullarna blir saftigare och håller ihop bättre när man har ägg i smeten:-)

  • marinkovic 4 mars 2008

    (Y)
    Javisst ska man ha ägg i bullsmeten(om man tål det).När det gäller brödbak så har jag bara ägg i majsbrödsdegen.
    Ägget ska göra brödet porösare & inte så smuligt,har jag fått lära mej av en bagare,men vet inte om det verkligen stämmer,men jag VET att bullarna blir saftigare & godare med ägg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.