Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äggavälling

  • bighult 5 november 2009

    Är det någon som har recept på äggavälling, fick det när jag var barn, vill minnas att det var mycker gott, det var även med någon vit smet. Tyvärr jag kan inte hitta recept på näten.

    Tacksam för svar

  • maria_wijk 5 november 2009

    Inte äggtoddy utan sprit? Sambon har pratat om sockerkakssmet utan mjöl...suck :Z

  • Okänd 5 november 2009

    Äggavälling, pottvälling eller stänkvälling skulle jag tro att det är samma sak!
    Kärt barn har ju som bekant många namn.
    Stänkvälling:
    1 1/2 liter mjölk
    1 bit hel kanel
    2 ägg
    3 1 1/2 matsked vetemjöl
    1 1/2 matsked smält smör
    1 matsked strösocker
    1/2 tesked salt

    Äggen vispas mycket noga, tillsätt mjölet och det smälta smöret, fortsätt att vispa till en tjock slät smet som liksom ringlar sig runt vispen. Det skall vara en klumpfri smet!
    Koka upp mjölken tillsammans med kanelen och tillsätt sakta smeten under kraftig vispning, det är av största vikt att det endast sjuder sakta.När all smet vispats ner i vällingen får den sjuda på svag värme ca 10 minuter. Smaka av med salt och socker och servera till frukost.

  • Gnurf 6 november 2009

    Klimpvälling åt jag som barn ibland. En väldigt tjock plättsmet helt enkelt som man med sked lade ner "klimpar" av i kokande lättsaltad mjölk. Sedan åt man det med en smörklick i mitten och strösocker. Kittlar dödsskönt i kistan...:p

    Skrivet av jan-gunnar-j den 5 nov 2009

    Äggavälling, pottvälling eller stänkvälling skulle jag tro att det är samma sak!
    Kärt barn har ju som bekant många namn.
    Stänkvälling:
    1 1/2 liter mjölk
    1 bit hel kanel
    2 ägg
    3 1 1/2 matsked vetemjöl
    1 1/2 matsked smält smör
    1 matsked strösocker
    1/2 tesked salt

    Äggen vispas mycket noga, tillsätt mjölet och det smälta smöret, fortsätt att vispa till en tjock slät smet som liksom ringlar sig runt vispen. Det skall vara en klumpfri smet!
    Koka upp mjölken tillsammans med kanelen och tillsätt sakta smeten under kraftig vispning, det är av största vikt att det endast sjuder sakta.När all smet vispats ner i vällingen får den sjuda på svag värme ca 10 minuter. Smaka av med salt och socker och servera till frukost.

  • babbs 6 november 2009

    Min mamma gjorde äggvälling till oss barn när vi var små. Hon vispade samman mjölk och mjöl som hon sedan lät koka upp tills det bliv tjockt - välling - och smaksatte med en gnutta salt och lite socker, sedan vispade hon upp ett eller två ägg i en skål och hällde den varma vällingen över under det att hon vispade hela tiden så att äggen inte koagulerade. Lent och gott för små barnmagar och ´även för vuxns, för som jag minns så åt hela familjen detta till kvällsmat.

  • medstam 6 november 2009

    Mamma hade oxå i russin i Slätvällingen som vi sa.:)

  • bighult 6 november 2009

    Tackar för svaren, men hur gör man "klimpen"?

  • Gnurf 6 november 2009

    Klimpen!?? Alltså..i alla övrigas svar beskrivs ju en helt slät välling..dvs klimpfri. "Klimpvälling" som jag beskriver verkar vara något helt annat..men det är bara en smet med samma ingredienser som i plättsmet. Mjölk, ägg, salt, mjöl...men mycket tjockare...alltså mer mjöl i smeten...:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.