Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Älskar mackor MEN vill gå ner i vikt!

  • Roskerstin 21 januari 2009

    STORT TACK alla snälla rara, för alla tips, råd och recept och binge56 tack för de fina, roliga och kloka orden. Det är väl aldrig för sent att försöka ändra lite på sin livsstil, MEN det är himla svårt, så jag kommer inte att sluta äta mackor, MEN börja äta sundare och nyttigare mackor och är man 67 bast, så är det väl svårt att ändra livsstil överhuvudtaget och min kära sambo gillar ju mig som jag är. Det är bara kläderna som alltid krymper i min garderob av någon outgrundlig anledning:D Än en gång STORT TACK(L).

  • Prima 22 januari 2009

    När jag gick på vv för nåt är sedan fick jag första gången lära mej att mackor är ajabajja! Det tar för mkt av ens "pluttar". Nästa gång jag var med sa de inte på samma vis, de sa att om man älskar mackor kan man göra måltider utav det... oxpannbiff, kycklingfärsbiff, omelett, makrill, tonfisk... och massor med grönsaker till. Och det var så skönt att höra eftersom jag oxå älskar mackor.

    Samtidigt tror jag att man kan vänja sej av med det. Jag gick på GI för ett par år sen, körde helt utan kolhydrater (mjölprodukter i(nkl pasta)- potatis- ris- majs-produkter) Jag åt inte en macka på två månader. Inga kolhydrater alls och jag mådde så himla mkt bättre... gick inte ner massor i vikt men måendet är det viktigaste. Ingen svullen mage, aldrig sådär äckligt mätt som man kan bli.

    Numera tror jag bäst på GImetoden. Helt utan kolhydrater ska man bara köra ett tag, ett par veckor eg, sedan introducera det igen i form av fullkorn, vildris och så. Men inga mängder. Dessutom ska man mätta sej med fett, riktigt fett. Inga mängder där heller, sunt förnuft gäller. Men inga lightprodukter som lurar kroppen och allra helst så ekologiskt som möjligt (med andra ord så ska du även göra nya produkter av dina ekologiskt handlade varor, tex majonäs)

    Lycka till!

  • Babzan 22 januari 2009

    Unna dig att njuta så länge du mår bra och är frisk!:) Jag gillar tonfiskmackor och inget kan stoppa mig, visst kan jag låta bli att breda med smör eller margarin om jag häver på tonfisk i olja men så länge doktorn inget säger så vem ska jag lura?

  • 22 januari 2009

     

  • Roskerstin 23 januari 2009

    Så sant, så sant binge56, det där med regelbundenhet är otroligt viktigt, äta alla dessa mål men kanske inte så mycket varje gång. Himla strongt gjort att gå ner alla dessa kilon. Kan du, så kan jag(Y) Sedan har någon medlem, tidigare i en annan tråd, myntat ett begrepp vad gäller bantning/livsstil 'Sundaförnuftmetoden' den tänker jag försöka köra tillsammans med regelbundenheten av att äta sex mål om dagen, det är jag slarvig med.. Oj, vad jag blev sugen på en riktigt schysst räkmacka, får bli vårat fredagsgodis:D

  • Roskerstin 23 januari 2009

    TACK prima för dina värmande och kloka ord. Men tyvärr så tror jag inte att jag kan vänja mig av med mackor, jag är alldeles för gammal, och har älskat mackor hela mitt liv. Men jag kan lära mig göra nyttigare och hälsosammare mackor. Och vad gäller GI-metoden så är jag lite skeptisk, men bara lite. Min kropp fungerar inte så bra ihop med bönor och lök och för mycket frukt, och grönt, det svämmar över i magen, om man säger så och då får jag en uppblåst och krånglig mage. Så jag tror nog att man ska lyssna på sin egen kropp och hitta sin egen väg, som jag sagt ovan, hitta och lita på 'Sundaförnuftmetoden':)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.