Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

alla chokladälskare!!

  • 7 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 6 dec 2007

    Choklad är otroligt gott(Y)Jag älskar all sorts choklad,men kan heller inte äta för mycket godis pga av sockerkänningar.
    Är det någon som får utslag av choklad?
    Jag får utslag av tomatketcup och ost också..men äter det ändå.
    Jag har något så ovanligt som köldallergi också och får äta Tavegyl vatje dag.
    Det blir nässelutslag och andninigspåverkan av det och man får inte bada,för då kan man få blodtrycksfall och drunkna.
    Enligt hjärt o lungläkaren som jag går hos är det relativt ovanligt,men jag har faktiskt träffat några stycken som har detta.Trots att detta inte riktigt hör hit så tänkte jag ändå passa på att fråga.
    Allergier av mat,färgämnen osv är ju väldigt vanligt.
    Jag är allergisk mot antibiotika av olika slag och kontrastmedel..
    Och nu kyla.
    Min mor dog i cancer för ca4 ,5 år sedan ..hon var allergisk mot solen och fick Quickens ödem .
    Jag får ha en Epipen spruta i fickan alltid när jag går ut:(
    Jobbigt.
    Finns det någon därute ´som har några tips?(L)



    får utslag av sockret, håller mig till lördagen med sött och gott, fast en fika en gång i veckan på en vardag ibland.
    fast glad för att jag endast är allergisk mot sockeret, färgämnen, ägg(om det blir för ofta eller mycket), apelsiner i matväg. lite konstig känner jag mig i halsen när det gäller jordnötter.
    kyla är jag också allergisk mot, och kvalster, parfym(därav alla parfymerade saker som tvålar och schampoo mm), hårmousse-gele-och spray, alla pälsdjur förutom endel hundraser(har ju hund själv), damm, gräs, nyklippt gräs, löv, björkar, alla blommor, hö, limm o klister, smink(förrutom några allergivänliga), aceton, sågspån, cigarettrök, nagellack, starka färger som olja, kemikalier mm(jag vet att jag glömt något)
    detta bidrar till eksem, allergi- och astmaattacker. så kasst imunförsvar jag har
    jag använder aloe vera-salva. den är riktigt bra(Y). mamma känner en som har psoreasis och som blev av med alla utslag efter att hon började använda den.
    skall ta reda på mer om det som nämndes innan, Alovera Gel

  • mumsigt 7 december 2007

    Oj vad jobbigt du har :(
    jag har också kasst imunförsvar pga för lite vita blodkroppar och är som sagt allergisk mot en massa saker..:(
    undrar vart allt kommer ifrån?Är maten vi äter så giftig eler är det luften vi andas som bidrar till detta?
    vattnet vi dricker eller kladerna vi bär på oss..
    Aloe vera ska inköpas helt klart direkt på måndag..
    ringde och hörde idag sa´sco 1 liter ca 100 spänn dyrt men ja jag måset ju prova ,man gör allt ..
    Köldallergi är en allergiform som är liote ocanlig .Det är egentligen temperatur skillnaderna man reagerar emot.
    Att gå ut från varmt till kallt eller tvärtom.
    Då skickar kroppen iväg en massa histamin..och man får nässelutslag överallt och som jag andningsproblem när det svullnar i halsen..
    Tråkigt:(:(:(

  • 7 december 2007

    jag hittade lite chokladhemligheter, 7 st. tänkte jag skulle ta med dem här

    Chokladhemlighet nummer 1:
    Varför 75% ofta är godare än 85%
    När man pratar om fin choklad så tänker många på mörk choklad, och det är rätt: Fin choklad är mörk choklad. Däremot väljer många "chokladexperter" choklad med så hög andel kakaomassa som möjligt.
    Nu ska du få veta chokladhemlighet nummer 1:
    En högre andel kakaomassa innebär inte automatiskt en godare choklad! Det räcker med 75% kakaomassa. En högre andel kakaomassa ger bara en bittrare smak.




    Chokladhemlighet nummer 2:
    Hur du hittar den godaste chokladen
    Självutnämnda "chokladexperter" koncentrerar sig på att hitta en choklad med så hög procentsats som möjligt. Enligt chokladhemlighet nummer 1 är detta fel, eftersom det räcker med 75% kakaomassa. Det är till och med dubbelfel, vilket du kommer att förstå när jag har avslöjat chokladhemlighet nummer 2 för dig:
    När man letar efter den godaste chokladen, så bör inte procentsatsen vara det första kriteriet man använder sig av. För att hitta den godaste chokladen bör du titta på två andra kriterier innan du ens börjar tänka på andelen kakaomassa: Första kriteriet är typ av chokladböna. Andra kriteriet är ursprungsland.
    En riktig chokladexpert luktar först och smakar sedan: Bryt chokladbiten i två delar och gnugga delarna mot varandra. Lukta på dofterna som frigörs, och låt sedan chokladen smälta i munnen. Bit aldrig i en fin chokladbit. Låt den smälta i munnen i stället, och mjut!
    Chokladprovning påminner mycket om vinprovning, men medan det vid vinprovning handlar om 85% doft och 15% smak, så handlar det vid chokladprovning i stället om 15% doft och 85% smak.
    Om man vill kombinera choklad och vinprovning, så gör man så här för varje kombination man vill prova:
    Drick vatten för att få bort smaken från föregående provning.
    Prova chokladen: Bryt, gnugga, lukta och smaka. Låt chokladen smälta.
    Prova vinet. Lukta och smaka.
    En liten bonushemlighet
    På fin choklad står det var chokladen kommer ifrån. Det finns tillverkare (Pierre Marcolini) som skriver ursprungsland och procentsats på varje chokladbit. Detta är väldigt bekvämt vid chokladprovning, eftersom det annars kan vara svårt att se skillnad på bitarna. Här kommer bonushemligheten:
    Texten på Pierre Marcolinis rena chokladbitar utgörs av äkta guld pressad på chokladen. För att få guldet att fastna används sprit. Det är inte varje dag man äter äkta guld!
    Tillbaka till chokladhemlighet nummer 2: Hur du hittar den godaste chokladen. Här kommer lite mer detaljer:
    Hur du hittar den godaste chokladen - kriteria nummer 1: Typ av chokladböna
    Det finns tre olika sorters chokladbönor:
    Criollo. Detta är den finaste sorten. Precis som i vinvärlden används benämningen Grand Cru. Denna böna ger garanterat en bra choklad. Lite söt, lite syrlig. Denna böna är svår att odla eftersom träden bönorna växer på lätt får sjukdomar. Endast 1% av världsproduktionen av choklad kommer från Criollo-bönan. De mest kända criollo-bönorna heter:
    Chuao
    Porcelana
    Java
    Forastero. Detta är den vanligaste chokladbönan. Mer än 90% av världsproduktionen av choklad kommer från forastero-bönan. Du hittar den i billig choklad. Den bittra smaken dominerar. För att dölja bitterheten tillsätts andra smakämnen än de som kommer från kakaobönan, till exempel socker. Denna böna är lätt att odla eftersom träden bönorna växer på inte så lätt drabbas av sjukdomar.
    Trinitario. Detta är en korsning mellan criollo och forastero. Här kombinerar man den goda smaken från criollo med motståndskraften mot sjukdomar från forastero. Den mest efterfrågade trinitario-bönan heter Trinidad. Precis som criollo-bönan så står trinitario-bönan för en väldigt liten del av världsproduktionen av choklad.
    Här har vi det första kriteriat för att hitta den godaste chokladen: Välj choklad som kommer från chokladbönorna criollo eller trinitario.
    Hur du hittar den godaste chokladen - kriteria nummer 2: Ursprungsland
    Choklad odlas på många olika ställen i världen. Choklad smakar olika beroende på var chokladbönan har odlats, även om det är samma typ av chokladböna. Detta beror på att chokladbönan påverkas av sin omgivning, till exempel beroende på vad det är för jordmån och vad som odlas i närheten.
    Här har vi alltså kriteria nummer två för god choklad: Kolla vilket land som chokladbönan har odlats i.
    Detta andra kriteria är lite svårare än det första att använda sig av, för här kommer tycke och smak in i bilden. Du får helt enkelt prova dig fram i jakten på den bästa chokladen för just det som du ska ha chokladen till. Här kommer några grundtips som du kan starta med:
    Choklad från Equador i Sydamerika: En choklad med en balanserad smak som inte varierar speciellt mycket med tiden. Sötma, sälta, bitterhet och syrlighet (som hos hallon) Som all Latinamerikansk choklad är detta en mild choklad. Smaken påminner lite om mint och tobak. I Equador odlas chokladbönor bredvid bananer, tobak och citrusfrukter. Choklad från Equador passar bra med ett milt rött vin. Däremot passar inte choklad från Equador med ett kraftigare rött vin som Amarone, eftersom vinet kommer att dominera och upplevelsen av den fina och goda chokladen går förlorad.
    Choklad från Venezuela i Sydamerika: Doftar lite mindre än choklad från Equador. Ska du njuta av fin choklad så ska du låta den smälta sakta i munnen. Gör du detta så märker du den stora skillnaden i jämförelse med choklad från Equador: Choklad från Venezuela varierar mycket mer i smak med tiden: Först kommer sötman, som sedan följs av syrligheten, för att avslutas med bitterheten. Man känner också hur torrheten växer med tiden. Många experter anser att världens finaste choklad kommer från Venezuela. Passar bra tillsammans med ett milt rött vin. Vinet framhäver smaken av sölta, och bitterheten minskar.
    Choklad från Madagaskar utanför Afrika. Choklad från Afrika är lite kraftigare än choklad från Sydamerika. Choklad från Madagaskar påminner om choklad från Equador. Choklad från Madagaskar är välbalanserad, men den smakar mer än choklad från Equador, och den har en torrhet som kommer fram på slutet. Passar bra tillsammans med ett kraftigare rött vin som Amarone Massi 98.
    Choklad från Ghana i Afrika. Denna choklad doftar mindre än Madagaskar. Choklad från Ghana är söt men inte mild. Detta är den kraftigaste chokladen av de som nämns här. På slutet kommer torrheten och den bittra smaken fram. Om man gillar Whiskey, så prova gärna en inte för snäll Whiskey tillsammans med choklad från Ghana. Choklad från Ghana passar också bra tillsammans med ett kraftigt rött vin som Amarone. Notera att torrheten från Ghana finns kvar efter vinet. Inte heller vatten gör att torrheten från Ghana försvinner. Choklad från Ghana passar inte bra med ett milt rött vin, eftersom chokladen kommer att dominera över vinet. Torrheten från chokladen kommer tillbaka efter vinet. Vinet upplevs som syrligare och sämre. Ghana är helt enkelt en för kraftig choklad för vinet.
    Choklad från Trinidad (Trinité). Doften från denna choklad påminner om mild tobak. Smaken är syrlig, söt, och vi hittar också bitterheten där. Vissa associerar choklad från Trinidad med kardemumma. Detta är choklad som passar bra till matlagning (vilket chokladhemlighet nummer 3 handlar om). Denna choklad passar bra med ett vitt vin. Vinet gör att en del av chokladens torrhet försvinner.
    Choklad från Java är söt och passar utmärkt med vanligt kaffe. (All choklad passar bra till kaffe.) Använd chokladen i stället för socker och mjölk till kaffet. En ännu godare kombination är choklad från Java och en Espresso.
    Choklad från Chuao (en dal i Venezuela) passar till te eller kaffe. Denna choklad är lite syrligare än choklad från Java. Choklad från Chuao smakar citron och lime. Om man jämför med övrig choklad från Venezuela (som är torr), så finner man att choklad från Chuao har mer fruktighet i form av en limesmak.




    Chokladhemlighet nummer 3:
    Hur du överraskar dina vänner med choklad i maten
    Vi går direkt på hemlighet nummer 3:
    Riven choklad fungerar utmärkt som smakförstärkare i matlagningen.
    Målet är inte att maten ska smaka choklad, utan målet är att framhäva matens smak och få den att smaka godare. Dina vänner kommer inte att kunna gissa att maten är kryddad med choklad! Det blir en överraskning när du berättar det. Choklad från Trinidad passar bra för detta ändamål. Man kan till exempel krydda följande med choklad:
    Brun sås (Denna variant är lämplig att starta med för nybörjare: En nypa salt, en nypa socker och på slutet lite riven choklad.)
    Köttgryta (När du har lärt dig att laga sås med choklad så är det dags för en gryta kryddad med choklad.)
    Ostar och chili
    Pastasallad (krydda med choklad och parmesan)
    Du kryddar maten med riven choklad på ungefär samma sätt och i ungefär samma mängd som när du pepprar maten. Notera dock att chokladen är känslig för värme och får inte kokas, eftersom den smakhöjande effekten då försvinner. Därför kryddar man med choklad på slutet när maten börjar bli klar.




    Chokladhemlighet nummer 4:
    Hur du går ner i vikt genom att äta choklad!
    Många tror att man blir fet av choklad, och att man får finnar av choklad. Detta stämmer delvis för den choklad du hittar i vanliga butiker, eftersom denna choklad innehåller annat än ren choklad, som till exempel socker och kokosfett. Hemlighet nummer 4 avslöjar att tvärtemot vad alla tror så är ren choklad riktigt nyttig: (Vissa chokladkännare håller inte med. Läs mer om detta här.)
    Ren choklad...
    är uppiggande
    höjer koncentrationsförmågan
    motverkar stress
    motverkar depression
    minskar risken för blodproppar
    hjälper kärlekslivet
    Ren choklad innehåller inte någon komponent som är skadlig för kroppen. Däremot finns det gott om nyttigheter:
    Choklad innehåller antioxidanter.
    En chokladbit innehåller mer kalcium, protein och riboflavin än motsvarande mängd banan eller apelsin.
    Man går inte upp i vikt av ren choklad. Tvärtom kan ren choklad hjälpa dig att gå ner i vikt, eftersom man blir mätt av ren choklad och eftersom choklad stimulerar kroppen att förbränna energi snabbare.






    Chokladhemlighet nummer 5:
    Hur du undviker lyxchoklad som inte är bra
    Ren choklad innehåller ungefär 75% kakaomassa och 25% kakaosmör.
    25% fett kan låta mycket, speciellt som det mest är mättat fett, men fettsyrasammansättningen är väldigt lik den i vanliga mjölkfetter. Det har visat sig att den typ av fett som finns i ren choklad inte höjer kolesterolhalten i blodet. Däremot kan det vara bra att undvika kokosfett eftersom detta inte är nyttigt fett.
    Det finns många företag som tillverkar choklad i Bryssel. Många konsumenter tror att all choklad från Bryssel är fin choklad. Här kommer chokladhemlighet nummer 5:
    Det finns choklad som tillverkas i Bryssel som inte använder sig av de finaste och bästa råvarorna. Ta choklad från Godiva till exempel. De använder sig av chokladbönan Forastero, trots att chokladbönan Criollo är finare. Vill du ha den bästa chokladen, så ska du i första hand kolla vilken chokladböna som har använts. Samma tillverkare använder också kokosfett i stället för kakaofett, och gör därmed sin choklad mindre nyttig än vad den kunde ha varit.





    Chokladhemlighet nummer 6:
    Imponera på dina vänner genom att berätta hur choklad blir till
    Vi går direkt på hemlighet nummer 6: Hur man tillverkar choklad.
    Choklad kommer från ett träd som växer kring ekvatorn. Trädet har frukter som innehåller bönor. Bönorna liknar mandlar och innehåller cirka 50% fett.
    Bönorna får jäsa i två veckor, innan de rostas. De rostade bönorna mals och skalen tas bort. Massan man får värms upp och man kan då skilja den mörka och bittra kakaomassan från det söta kakaosmöret. Därefter tillsätts lämplig mängd kakaosmör till kakaomassan, för att få en god choklad. Smöret som blir över används till bland annat kosmetika och läkemedel.





    Chokladhemlighet nummer 7:
    Skillnaden mellan praliner och tryfflar som du måste känna till
    En pralin kan blandas till lite hur som helst.
    Det finns praliner baserad på 82% chokladmassa från Venezuela som passar bra till kaffe.
    Det finns praliner gjorda på kraftig choklad från Madagaskar som passar bra till kraftiga röda viner.
    Det finns avlånga praliner med citronskal i mitten gjorda med 86% chokladmassa som passar bra till ett sött vin från Madeira.
    Chokladpralinen blir ljusare eller rent av vit om man blandar i mjök, vanilj och socker. Bitterheten försvinner, och i stället blir det jättesött.
    En pralin baserad på choklad från Madagaskar med socker och smör i passar bra till kaffe eller ett rött kraftigt vin som Amarone.
    Man behöver inte använda grädde i en pralin. En pralin kan hålla sig fräsch i en månad.
    Så var det dags för chokladhemlighet 7:
    En tryffel däremot tillagas efter ett speciellt recept som innehåller grädde. En tryffel varar högst några dagar eftersom den jäser. En whiskeytryffel passar bra till Whiskey eller kaffe.
    Det var den sista chokladhemligheten. Nu vet du mer om choklad än till och med de flesta som säljer choklad. Hoppas du får glädje av dina nyvunna kunskaper. Dags att njuta av livet. En chokladbit kanske?

  • 7 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 7 dec 2007

    Oj vad jobbigt du har :(
    jag har också kasst imunförsvar pga för lite vita blodkroppar och är som sagt allergisk mot en massa saker..:(
    undrar vart allt kommer ifrån?Är maten vi äter så giftig eler är det luften vi andas som bidrar till detta?
    vattnet vi dricker eller kladerna vi bär på oss..
    Aloe vera ska inköpas helt klart direkt på måndag..
    ringde och hörde idag sa´sco 1 liter ca 100 spänn dyrt men ja jag måset ju prova ,man gör allt ..
    Köldallergi är en allergiform som är liote ocanlig .Det är egentligen temperatur skillnaderna man reagerar emot.
    Att gå ut från varmt till kallt eller tvärtom.
    Då skickar kroppen iväg en massa histamin..och man får nässelutslag överallt och som jag andningsproblem när det svullnar i halsen..
    Tråkigt:(:(:(




    fast jag får inte direkt utslag av kylan, utan andningsbesvär. jag motionerar minst 4 gånger i veckan med hunden också. när det är plusgrader ute och jag tränar så andas jag normalt men när det är riktigt kallt så blir det jätte tungt att andas.
    man kanske skall testa Immunterapi, som är en behandling som innebär att man försöker vänja kroppens immunförsvar vid just de ämnen som det i vanliga fall (över)reagerar mot, populärt kallat för allergivaccination. Det går till så att patienten får injektioner med allergen (de ämnen som orsakar allergi) i små doser. Vad gäller astma och immunterapi verkar behandlingen ha bäst effekt vid inomhusallergier som orsakas av damm och husdjur etcetera.
    läs mer om det på: http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3715
    testa aloe veran, den är bra, och mild. även dryg.
    också, läs detta: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/astmaallergi/article391960.ab

  • 7 december 2007

    VISSTE DU?
    …varifrån ordet ”choklad” kommer-
    I en stad, som han döpte till La Villa Rica de la Vera Cruz, upptäckte Cortés en dryck, som Aztekerna kallade ”xocoatl” och som tillagades av kakaobönor. Med lite god vilja kan man få Aztekernas ”xocoatl” att på svenska och många andra språk i direkt översättning bli ”choklad, chocolate, schokolade, chocolat ” etc.

    …att kakao fungerade som valuta-
    Redan på 1000-talet hade kakaobönor använts som betalningsmedel och var en eftertraktad bytesvara i hela Centralamerika.
    Det fanns, när Cortés anlände till Aztekerriket, listor på varor och tjänster med priser angivna i kakaobönor. Även skatt erlades med denna ”myntenhet”.
    Det sägs att aztekernas siste härskare, kung Montezuma, hade ett lager om nära 1.000 ton torkade kakaobönor, en ofantlig förmögenhet.
    Med tanke på att kakaobönorna användes som betalningsmedel är det lätt att förstå att drycken inte heller dracks av vem som helst i landet utan främst av en grupp chokladälskare i Montezumas närmaste krets.
    Det var ju i princip ”pengar” som dracks. Dessutom kryddad med honung och peppar.

    … att Columbus gjorde fel-
    Christopher Columbus var med all säkerhet den förste spanjor, som kom i kontakt med choklad som dryck.
    Redan år 1502 hade Columbus träffat på kakaobönor på en liten ö utanför Honduras kust.
    Han försökte introducera chokladen vid det spanska hovet, men då han inte riktigt visste hur drycken skulle tillagas, blev den brygd man fick fram inte väl mottagen och kung Ferdinand och drottning Isabella tyckte att det var en simpel och smaklös ”soppa” han hade upptäckt.

    … att fransmännen förstod att njuta-
    I Frankrike, där man alltid haft förmåga att upphöja ätandet och drickandet till skön konst, infördes speciella ritualer för chokladens intagande.
    Helst skulle man dricka den på morgonen, gärna innan man gick upp ur sängen. Därigenom skulle man förlänga känslan av att befinna sig i det behagliga tillståndet mellan dröm och verklighet.
    Denna exklusiva njutningsform var förbehållen den aristokrati, som kunde planera sin sysslolöshet efter behag.

    … att kyrkan fördömde –
    Som så många gånger tidigare i historien kunde naturligtvis den stränga katolska kyrkan inte stillatigande se hur någon form av njutningsmedel spreds i allt större omfattning och i allt vidare kretsar.
    Allrahelst som denna njutningsfulla dryck hade rykte om sig att vara ett afrodisiakum, som inte bara gav själen näring utan även potensen.
    Bättre blev det inte heller sedan det, sant eller osant, påstods att världen mest omtalade ”älskare”, Giacomo Geronimo Casanova, inmundigade upp emot 50 koppar choklad per dag – hur han nu han med detta!

    … att vår egen Linné döpte kakaoträdet -
    Kakaoträdet, på latin Théobroma (Gudarnas föda, fritt översatt) Cacao , är ett träd vars historia, enligt tillförlitliga källor, sträcker sig så långt tillbaka som c:a 4.000 år före Kristus. Det latinska namnet fick dock trädet av vår store svenske botanist Carl von Linné på 1700-talet.

    … att kakaoträdet blir för högt -
    kakaoträdet blir c:a 15 meter högt i fullvuxet skick, vilket tar c:a 10 år om ideala förhållanden råder d.v.s. en genomsnittstemperatur på c:a 25 grader varmt, c:a 1.500 mm nederbörd per år, lä för kraftiga vindar, skugga för direkt solljus och en på mineraler rik jordmån.
    För att öka tillgängligheten och möjliggöra industriell utvinning beskärs träden till c:a 4 meters höjd och odlas i speciellt anlagda plantager. Dessa ligger i det s.k. ”Kakaobältet” som täcker ett område på ungefär 100 mil på vardera sidan om och längs ekvatorn över kontinenterna Amerika, Asien och Afrika.

    Stora kakaoproducenter är bl.a. länder som Venezuela, Guatemala, Columbia, Mexico, Java, Sri Lanka och på Madagaskar.

    … att blommorna är luktlösa -
    Kakaoträdet blommar året runt och sätter mycket stort antal blommor, upp emot 100.000 varje år.
    De vita och röda blommorna är luktlösa, vilket medför att befruktning genom insekter är mycket liten. Endast så få som 1% av blommorna utvecklas till frukt, vilket då tar 4-8 månader beroende på de yttre omständigheterna. Av frukten är det endast bönorna man vill åt, allt annat rensas bort.

    … att skördarna är små -
    då endast ett mycket ringa antal blommor sätter frukt och endast en mycket liten del av frukterna utgörs av bönor, är det inte förvånande att man endast får fram c:a 3-5 kilo kakaobönor per träd och år.

    … att bönorna skördas året runt -
    Skördandet av kakaofrukterna sker i princip året runt även om de mest intensiva perioderna ligger runt december och juni.
    Kakaofrukterna huggs eller skärs ner för hand. Maskiner kan inte användas eftersom frukterna befinner sig i olika stadier av mognad på träden, så att ett urval hela tiden måste göras.

    … att torkningen är viktig -
    Efter skördandet gäller det att torka bönorna, som då innehåller runt 60% vatten. Halten måste sänkas till under 10% innan man kan börja att saluföra kakaobönorna eller ens lagerhålla dem.
    Torkningen sker i de flesta fall genom att bönorna läggs ut i ett c:a 10 cm tjockt lager på stora bastmattor under bar himmel för att soltorka. Solen har inte bara en torkande effekt utan påverkar också aromen på kakaon.
    Torkningstiden varierar något men ligger runt 14 dagar, under vilken tid bönlagret på mattorna måste vändas och luftas regelbundet.

    … att blandningen är viktig -
    Nu följer ett mycket viktigt led, nämligen blandningen av olika bönor med olika ursprung och arom för att få fram de typiska smak, som den slutliga produkten skall ha och kanske är känd för.
    Och inte nog med det.
    Smaken på chokladen skall också bli den samma från gång till gång, även om råvarans arom och smak varierar, vilket den nästan alltid gör.
    Yttre omständigheter vid skördandet, torkningen och jäsningen spelar alltid in, även om leveranserna kommer från samma producent.

  • 7 december 2007

    hehe, coolt, titta här:
    http://www.chokladmassage.se/

  • 8 december 2007

    Skrivet av mumsigt den 7 dec 2007

    Tack för tipset med aloevera juicen.Har inte provat det ,men ska göra det.
    1 liter för ca100kr eller mer är inte så billigt,men jag måste ändå prova.Det är ju värt det om det hjälper:)Är medlem i astmach allergiförbundet..ska rekommendera detta(Y)[/quote
    Hej igen vännen.
    Min man är med i något som kallas LR inational.
    Där har han abonemang på Alovera Gel.
    Det kommer var tredje månad och kostar oss ca1816 kronor.
    Men det räcker till oss allihop då är vi tre som dricker.
    Den Gel är en alovera med antingen honungsmak ellr periska.
    Finns andra Alovera jucie och annat men dom rekomenderar jag inte.
    Men det är upp till var och en.
    Min Make och jag hjälper dig gärna om du vill prova det vi dricker. Och kan ordna detta! Kram]

  • LillaJa 6 januari 2008

    Det här kan väl vara något.....

    Choklad är en Grönsak
    Choklad utvinnes ur bönor från kakaobusken.
    Bönor är en grönsak.
    Socker utvinnes ur sockerbetor.
    Båda tillhör kategorin grönsaker.
    Alltså är choklad en grönsak.

    Går man vidare – Chokladkakor innehåller också mjölk,
    alltså är chokladkakor bra för hälsan.

    Russin, körsbär och jordgubbar doppade i choklad, räknas till frukter,
    alltså ät så mycket du har lust till.

    Choklad är bra mot stress.
    Tänk efter: "STRESSED" läs det omvänt och det blir "DESSERTS"


    Skicka detta till 4 kvinnor och du går ner 2 kilo.

    Skicka detta till alla (förmodade) choklad-älskare du känner och du förlorar 5 kilo.

    (Om du tar bort detta meddelande, ökar du omedelbart 10 kilo).

    Källa: email nätet

    Det lät väl inte så tokigt eller hur ? Vad man kan hitta på.

  • 6 januari 2008

    hehe:)(Y)

  • celice 6 januari 2008

    (H) Choklad är så gott, håller med om att Marabou är bäst, speciellt daim+ choklad mmmmmmmmmmmmmm

    Försöker att äta mera mörk 70%, nu är jag ingen älskar av smågodis utan choklad det är gott det!

  • ikah 6 januari 2008

    För min del blir det ofta Fazer blå eller en snickers om det är akut
    men till kaffe så vill jag ha mörk choklad.

  • MammaModesty 6 januari 2008

    Jag sällar mig till chokladälskarna och sen absoluta favoriten är Dubbelnougat (Y)(Y):p

  • Deeessan 7 januari 2008

    Mjölkchoklad tycker jag är godast:D Eller farmors chokladgodis:p

  • snoffy86 10 januari 2008

    marabou sweitzernöt, daim och kinapuffar är det godaste jag kan äta! skulle kunna ät det varje dag!
    På fullt allvar gott folk, hur gott är det med 70 % choklad? tycker det är blä att sitta och tugga på men ack så gott att ha i en smarrig kladdkaka! där går det däremot inte med mjölkchoklad =)

  • riggorask 11 januari 2008

    Lite dyrare chokladpraliner..så gudomligt gott men ack så dyrt..men en gång i månaden så då njuter jag...

  • matis17 28 augusti 2009

    jag äter helst marabou. lite mera mmm i livet:p.

  • asaedetun 28 augusti 2009

    Jag ÄLSKAR plopp,center...och jättekladdig kladdkaka...

  • MosterNettan 29 augusti 2009

    Jag älskar både choklad och glass. GB har en chokladglass med chili som är jättegod. Riktigt god chokladglass med små bitar av choklad och smak av chili. Lite dyr bara, ca 38 spänn för en liten ask.

    Smaskigt värre... Rekommenderas!

  • sponte 3 september 2009

    man ska ju ändå ha vaniljglass som man ringlar smält mörk chocklad(Y)

  • Matvagott 3 september 2009

    Skrivet av den 24 nov 2007

    jag älskar choklad och äter det varje lördag(pga allergi och astma mot bla socker och färgämnen så blir det en gång i veckan)
    men i alla fall då blir det alltid marabou, gärna frukt och mandel(älskar russin)(Y)
    så här blir det typ alltid marabou, vad äter du helst?


    Jo,, det är en av mina favoriter oxå!!!
    Piggal kanske någon gång...
    Choklad kan man ju inte vara utan (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.