Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Allergivänligt?

  • viktoria2 9 juli 2008

    Hej
    Vi ska ha bröllop, jag har beställt tårta åt alla icke allergiska men funderar på de 2 barnen som är allergiska,nötter, ägg och all form av mjölk (mjölkprotein) så inte ens laktosfria produkter går att använda.
    Har ni nåt bra tips eller recept?

  • Wombat04 9 juli 2008

    Här är en tårtbotten utan mjölk, gluten, ägg och soya.

    TÅRTBOTTEN

    3 dl lågproteinmix
    2 dl socker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    2 dl vatten
    50 g mjölkfritt margarin
    Tillsätt olika smaker, t ex mosad banan, kokos eller rivet äpple

    Blanda alla torra ingredienser. Smält margarinet och häll i vattnet. Blanda sedan vätskan med de torra ingredienserna och rör om. Häll smeten i smord och bröad form som rymmer 1½ liter. Grädda i 175° ca 40 minuter. Om du vill göra muffins av smeten går det också bra. Grädda då i små formar, 225° ca 20 minuter.

    Och så finns det en glasyr till tårtan som också är utan mjölk, gluten, ägg och soya.

    GLASYR

    2 dl florsocker, klumpfritt
    1½-2 msk vätska

    Det här kan du smaksätta och få följande:

    Mocca - 1 tsk nescafé (kanske inte barnsmak direkt, men dock!)
    Vanilj: 2 tsk vaniljsocker
    Citron: 1-2 tsk pressad citron
    Apelsin: 1½-2 tsk pressad apelsin

    Hoppas du kan ha användning för något av detta. :)

  • festmaten 9 juli 2008

    Tack Wombat för receptet:p har en dotter som inte tål ägg o gluten.
    Har du fler sådana guldkorn i gömmorna?

  • viktoria2 16 juli 2008

    Tusen tack för tipset!
    Hoppas bara att mjölet finns här på Åland, men jag ska visserligen till Norrtälje snart och kan köpa då!

    Tror det får bli muffinsbakelser (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.