Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ananas?

  • 5 januari 2008

    Såg att någon frågat efter recept på en ananassås hon fått på restaurang.
    Det fick mig att tänka att jag också kunde fråga efter några recept jag så gärna skulle vilja ha, med ananas.
    Det första är en paj som var populär på 80-talet, den var mycket fet men gudomlig. Minns inte alls hur det var.
    Den andra frågan gäller proportioner till flamberad ananas.
    Man skivar en ananas, vräker smör och socker i en stekpanna (eventuellt var sockret i först då ananasen stekts) och flamberar till slut i likör.
    Någon som hör en liten klocka ringa i bakhuvudet?
    hoppas, hoppas!

  • evaldo 5 januari 2008

    Flamberad ananas med svartpeppar
    Ingredienser
    1 färsk ananas
    1 msk svartpeppar (nymalen)
    2 msk råsocker
    10 cl rom
    50g smör
    Gör så här:
    Skala ananasen och skär i 1/2 cm skivor. Dela varje skiva i två halvor. Lägg bitarna i en skål med svartpeppar och råsocker. Blanda väl. Stek skivorna i smöret ca 2 minuter och häll i hälften av rommen. Låt sjuda 2-3 minuter. Lägg ananasbitarna på ett lämpligt uppläggninsfat häll över såsen. Värm upp resten av rommen i en kastrull (OBS det får inte koka!). Häll den varma rommen över ananasbitarna och tänd på och låt flambera tills lågorna dör ut.

  • Lilljeppe 5 januari 2008

    Ananaspaj som det finns fler recept av här på matklubben är kanon god. Jag har laddat upp bilder på några av dessa recept. Det är ju samma recept som finns fler gånger så jag la upp samma bild på fler. Receptet är helt klart värt en 5a i betyg.(Y)

  • anluk 5 januari 2008

    Har oxå ananaspaj bland mina recept som Lilljeppe lagt in bild på TACK!. Den är jättegod!

  • Lilljeppe 5 januari 2008

    Ja den var super god. Jag har inte den bland mina recept. Uttryckte mig nog lite klumpigt. anluk och några andra har receptet. Kul att alla blir glada när jag lägger upp bilder på deras recept. Hittils har ingen blivit sur(Y)

  • 5 januari 2008

    Tack, ska kolla om det kan vara pajen jag minns med saknad. Jättetack också för den flamberade! Vad otroligt snabba ni är!
    Vivvan

  • 6 januari 2008

    Ananaspaj
    Portioner: 6-8
    150 g smör
    1 dl strösocker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 ägg
    2 dl lätt crème fraiche (eller crème fraiche)
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    500 g krossad ananas
    Gör så här
    Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg i matberedare. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter.
    Rör ihop ägget, lättcrème fraiche eller crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas.
    Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175°C i mitten av ugnen i ca 40 minuter.
    Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde. Kanske med lite rom i.


    Ananaspaj (oemotståndlig!)
    PAJDEG:
    150 g smält smör
    3 dl vetemjöl
    1 dl socker
    1 tsk bakpulver
    FYLLNING:
    2 dl crème fraiche
    1 ½ dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 medelstor burk krossad ananas
    Portioner: 4-5
    Tillagning
    Blanda alla ingredienser i degen och tryck ut i en pajform. Ställ in i kylen.
    Låt ananasen rinna av ordentligt i ett durkslag.
    Rör ihop crème fraiche, socker, vaniljsocker och ägg. Blanda sist i ananasen.
    Häll fyllningen i pajformen och grädda i ugn, 200°C, 12-20 minuter.
    Låt pajen svalna och servera den som den är eller förslagsvis med vaniljvisp!

  • 6 januari 2008

    oj, jag skrev sammarecept 2 ggr, börjar bli trött

  • 6 januari 2008

    här är en bild: http://www.expressen.se/1.77766

  • 6 januari 2008

    Tack än en gång! Ni är så hjälpsamma.

  • markus 19 januari 2008

    Ananas innehåller ett enzym som gör det istort sett omöjligt att reda av. Men det finns ett knep. Om du tar en liten bit färsk ananas och stoppar den under läppen, så känner du att det sticker och bränner i läppen. Detta är enxymet som härjar. Om du ska reda av en sås så skall du dela en chilifrukt på mitten och låta den sjuda med i såsbasen. Detta resulterar i att du neutraliserar enzymet. Man kan jämföra detta enzym med det som finns i munhålan. Om du provsmakar en marsansås med samma sked två gånger så kraschar den och övergår till gul vaniljmjölk

  • Amika 19 januari 2008

    Skrivet av markus den 19 jan 2008

    Ananas innehåller ett enzym som gör det istort sett omöjligt att reda av. Men det finns ett knep. Om du tar en liten bit färsk ananas och stoppar den under läppen, så känner du att det sticker och bränner i läppen. Detta är enxymet som härjar. Om du ska reda av en sås så skall du dela en chilifrukt på mitten och låta den sjuda med i såsbasen. Detta resulterar i att du neutraliserar enzymet. Man kan jämföra detta enzym med det som finns i munhålan. Om du provsmakar en marsansås med samma sked två gånger så kraschar den och övergår till gul vaniljmjölk


    Vilket intressant inlägg! :) Sånt gillar jag. Informativt, det är så roligt att läsa. :)

  • anluk 19 januari 2008

    Har en ananaspaj bland mina recept precis som så många andra. Är super!

  • Okänd 19 januari 2008

    På tal om ananas så är det jättegott att blanda riven vitkål med ananas och spadet.Hur enkelt och gott som helst.

  • Hjotrongull 19 januari 2008

    Äölskar ananaspaj med vaniljglass...

  • lenajeanette 7 augusti 2008

    Kul, hittade en ananas tråd, så jag måste bara berätta om en höjdare vi gjorde tidigare i somras, grillade färsk ananas och färska nektarinhalvor på efterglöden, de låg på ganska länge eftersom glöden inte var så het. Gissa om det var gott tillsammans med glass o vispgrädde.

  • SDMaya 7 augusti 2008

    [recept] 19180[/recept]
    Kan det vara denna pajen du menar?

  • monac 8 augusti 2008

    bara färsk ananas kan man äta ihjäl sig på(L)

    Tack oxå för mat-kemi-lektion(sånt gillar jag) & alla goda ananas-recept.

    p.s. färsk ananas är ruper gott i smoothie,tärnad frust mango & kokosmjölk.

  • anluk 8 augusti 2008

    Har ju fått order om att inte äta ananas av min läkare efter jag fick min bauta-njursten i våras:( Inte alls kul, jag som älskar ananas i alla former. Men sånt är livet.

  • Lilljeppe 8 augusti 2008

    Här är anluks recept som jag vet är god, för jag har testat den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.