Något med blåbär, mördegsbotten och någon kräm. Har för mig jag ätit något sådant på något café "efter vägen" när vi blev fikasugna men det var ingen höjdare om det är samma sort. Jag åt inte upp den.
Mistys12 december 2010
Är det bara jag som tycker bilderna visar två olika kakor?? Första bilden är överdelen marmorerad ( blåbären "sticker" upp här och var i fyllningen) På senaste bilden ser det ut som om hela överdelen är täckt med blåbär som på cassiopeyas tartalette bild.
bigganv12 december 2010
En blåbärscatalan kanske????
littlejohn12 december 2010
Usch! Ser ut som risgrynsgröt med blåbär på.
sockerkakan113 december 2010
jodå det är samma kaka. den är "marmorerad" som du säger ;)
knyppeltanten: kommer du ihåg vart du var?
knyppeltanten14 december 2010
Det kan vara någonstans efter vägen mellan Ljusdal och Linköping men tyvärr minns jag inte var, vi gör stopp på olika ställen när vi åker. Men det efterlämnade ett minne eftersom jag kom ihåg den :-)
vad skulle ni säga att det här är för bakverk? :)
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a39201090929P6bd9
(ledtråd - det är en mördegsbotten och en smörliknande fyllning)
Liten paj?
Eller om det är mandelmassa i fyllningen - mazarin?
nepp, inga nötter ;)
Små blåbärspajer, kanske?
Blåbärs cheesecake i portionsform istället för i stor pajform.......eller !
Jag blev inte jättesugen men kanske något med russin, jag gissar på russinkaka.
Tycker det ser kalasgott ut - vad det än är - men tycker också att det påminner om små blåbärscheesecake.
Någon slags blåbärsbakelse {question}
Ser ut som lingon i fyllningen, min gissning är små lingonpajer.
blåbärspaj eller björnbärspaj. Vanlig pajdeg med fyllning av creme fraiche, socker och ägg!
blåbärs muffins så klart
det är ingen som har prickat det exakt men ni har rätt i att det är blåbär med. lägger upp en yttligare bild:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=861220105341821c8
Jag tror jag har gjort något liknande, men kan inte komma på vad det är.
Är det tartletter, typ som i receptet nedan?
Tarteletter med blåbär
Något med blåbär, mördegsbotten och någon kräm. Har för mig jag ätit något sådant på något café "efter vägen" när vi blev fikasugna men det var ingen höjdare om det är samma sort. Jag åt inte upp den.
Är det bara jag som tycker bilderna visar två olika kakor?? Första bilden är överdelen marmorerad ( blåbären "sticker" upp här och var i fyllningen) På senaste bilden ser det ut som om hela överdelen är täckt med blåbär som på cassiopeyas tartalette bild.
En blåbärscatalan kanske????
Usch! Ser ut som risgrynsgröt med blåbär på.
jodå det är samma kaka. den är "marmorerad" som du säger ;)
knyppeltanten: kommer du ihåg vart du var?
Det kan vara någonstans efter vägen mellan Ljusdal och Linköping men tyvärr minns jag inte var, vi gör stopp på olika ställen när vi åker. Men det efterlämnade ett minne eftersom jag kom ihåg den :-)
Tartletter skulle jag nog kalla det.