Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Apelsingrädde?

  • Beckis83 11 mars 2010

    Jag skulle vilja ha vispad grädde med apelsinsmak som fyllning i en tårta. Kan jag pressa färsk apelsin eller apelsinsaft i vispad grädde eller skär den sig då?

  • Fannie 11 mars 2010

    Är den vispad borde den inte skära sig eller så.

  • shrin 11 mars 2010

    Vet inte om den skär sig men den kanske blir lite för lös om den ska användas i en tårta. Jag skulle nog använda gelatin.

  • The_mama97mia 11 mars 2010

    Ett annat sätt kan ju vara att dränka in tårtbottnen i apelsinsaft, pressad, sen på med grädden.
    Alla sätt är bra utom dom tråkiga ju... :)

  • Bumbis 11 mars 2010

    Tvätta apelsinen noga och riv skalet fint. Det blir jättemycket apelsinsmak utan någon vätska som gör grädden rinnig.

  • MatAnders 11 mars 2010

    Räcker det inte att riva?

  • Okänd 11 mars 2010

    Skrivet av MatAnders den 11 mar 2010

    Räcker det inte att riva?


    Det är viktigt att tvätta innan eftersom dom har antimögelgifter på skalen.

  • Jkok 11 mars 2010

    hejsvejs. jag skulle riva apelsinskal,hur mycket beror pa ovriga deg mangden. lycka till. boubou''''

  • Beckis83 11 mars 2010

    tack,hade inte en tanke på att riva!

  • Gnurf 11 mars 2010

    Du skulle kunna göra en råkräm med apelsinsmak. Vispa ett par äggulor (hårt) med florsocker och rivet apelsinskal/apelsinsaft. Blanda med hårt vispad grädde. Borde hålla ihop utan problem till en tårtfyllning...:)

  • Lenael 11 mars 2010

    Tack Gnurf det lät gott. Nu blir det kanske en tårta till kaffet i helgen. Det kommer familjen gilla.(Y)

  • lece 12 mars 2010

    Jag brukar ha i koncentrerad apelsinjuice i grädden. Blandas i efter att man vispat upp grädden och det blir alltid bra och gott ! Till 4 dl grädde kan man ha i 2 msk koncentrat. Lycka till ! :)

  • FruKernell 12 mars 2010

    Jag skulle använda apelsinskal och lite apelsinsaft. Jag gjorde blåbärsgrädde. Köpte frysta blåbär och lät dem tina. Hällde i blåbären och "saften". Grädden blev lite lös men god, skulle ha haft i lite gelatin. Lycka till!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.