Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Åppelkakeproblem

  • littlejohn 30 mars 2010

    Kan nån förklara varför jag inte får någon äppelsmak på min äppelkaka. Blev sugen i slutet på förra veckan och sagt och gjort så slängde jag ihop den som jag brukar, men vart tog smaken av äpple vägen. Jag brukar nog bara baka äppelkakor på hösten när det finns gott om frukt, så jag har aldrig råkat ut för detta förut. Vilka äpplen passar bäst nu?
    Nån som vet?{question}

  • sikaal 30 mars 2010

    Det enda svenska äpple som finns nu (i "min" affär) är Rubinstar. Det smakar som "höstäpplen". Många äpplen som finns nu har ju inte samma syra, kanske de blir för mesiga i en äpplekaka!
    MVH Lena

  • boz1965 30 mars 2010

    Granny Smith är väl det äpple jag skulle välja vid den här årstiden till en äppelkaka.

  • Okänd 30 mars 2010

    Jag råkade ut för samma problem som du i söndags. Jag använde royal gala,det måste nog vara äpplen med mer smak.

  • littlejohn 30 mars 2010

    Granny Smith är det ända äpple jag gillar den här tiden, så det tog jag och det blev inge bra.

  • Okänd 30 mars 2010

    Då gör vi som boz1965 föreslog, vi tar granny smith nästa gång. Han är kock, han vet.:)

  • cawn 30 mars 2010

    De svenska äpplen jag har hittat i affären både luktar och smakar mindre än tidigare år.Jag vet att äppleodlarna här nere i Skåne klagade på dålig kvalitet på skörden i år.Gjorde ugnsbakade äpplen,det smaka noll och intet.Är Granny Smith verkligen ett bra matäpple,det har jag bara käkat "rått" förut?

  • sikaal 30 mars 2010

    Rubinstar smakade rätt mycket, men var hårt. Jag har köpt det denna vecka också. Jag är kanske fånig, men jag försöker köpa svenska, om de är bra.

  • Roskerstin 30 mars 2010

    Jonagold är det enda äpple med smak av de importerade just nu, tycker jag i alla fall och det lämpar sig alldeles utmärkt i äppelkaka.

  • littlejohn 30 mars 2010

    OK jag kanske gör ett nytt försök för nu är jag verkligen sugen

  • Gnurf 30 mars 2010

    Satte du i kanel i din äppelkaka då!?? Det låter kanske underligt men kanel tenderar att lyfta fram äppelsmaken. Bakom varje lyckad äppelkaka står en förvånad kanelburk...>:D

  • Okänd 30 mars 2010

    Testa den här så kommer du att ändra uppfattning!

    Aprikosäppelkaka

    Hoppas att det smakade!

  • AnneNi 30 mars 2010

    Mina favoritäpplen just nu är Pink lady, eller Cripps Pink som de även kan kallas (tror iaf det är samma sort...). Jag tycker de smakar mycket och är lagom sötsyrliga och krispiga. Har inte testat göra äpplekaka med dem, men jag tror de skulle göra sig bra där med :-)

  • littlejohn 30 mars 2010

    Kanel och socker på sjävklart. Utan det hade det varit totalt smakllöst.

  • Okänd 30 mars 2010

    Skrivet av roskerstin den 30 mar 2010

    Jonagold är det enda äpple med smak av de importerade just nu, tycker jag i alla fall och det lämpar sig alldeles utmärkt i äppelkaka.


    Tack för tipset, dom ska jag prova nästa gång.

  • Bumbis 30 mars 2010

    Granny Smith är ett jättegott äpple "rått" men när det varit i ugnen så smakar det ingenting så prova något som är sötare. ICA-butikerna brukar ha lappar i fruktdiskarna som beskriver smak och konsistens på äpplena.

  • mooseella 30 mars 2010

    Köp ekologiska äpplen, de smakar mycket mera än de andra. Granny Smith är ett av de äpplen jag får allergisk reaktion på, men det beror på besputningen/behandlingen de utsätts för..Trots tvätt med ljummet vatten eller att jag skalar dem...
    Så fram för ekologiska äpplen =)

  • FruAst 30 mars 2010

    Jag skulle inte komma på tanken att göra äppelkaka på köpta äpplen. Har 6 träd själv och har oftast äpplen fram till februari- mars. Jag måste slå ett slag för att bli lite mer säsångsanpassade. (Det är miljövänligt) Gör äppelkakor på hösten när svenska är bra. Frys in lite klyftor om du inte kan nöja dig till nästa skörd. Så här års gör jag paj på diverse frysta bär i väntan på rabarbern som snart kikar upp ur jorden. För övrigt gillar mina ungar den här perioden då kan man nämligen få chokladpudding för det är ju säsång för den!

    Förresten är jag nästan klar med årets beskärning. Utan att ha ramlat ner. Peppar, peppar!!!!

  • margitkallgren 8 april 2010

    Jag vill bara tillägga att det går alldeles utmärkt att göra äppelkaka på köpta äpplen-
    Alla har ju inte tillgån till egna äppelträd. Själv gjorde jag en jättegod äppelkaka på köpeäpplen .
    Men jag droppade över litet citronsaft över äpplena. Det gjorde att dom fick en friskare smak!
    Vänlig hälsning Margit

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.