Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Att lyckas med äggkräm/ zabaione

  • irrevirre 6 september 2008

    Hur gör ni äggkräm?
    Jag testade igår och det blev bara ett skum som till slut delade på sig. Ett skikt skum och skikt vätska!
    (3 äggulor, 1/2 dl socker och 3 msk vitt vin skulle vispas över vatten bad 3-5 minuter)

    Vill gärna kunna!! Vad blev fel?
    Och jag vill ha det som en kräm inte som skum.

  • farmoringer 6 september 2008

    jag har aldrig försökt att göra det. så tyvärr ingen hjälp härifrån..

  • irrevirre 6 september 2008

    Puffelipuffpuff:-)

  • Jilliii 10 september 2008

    för varmt o inte vispade tillräckligt? jag bara gissar,,,,

  • bernit 10 september 2008

    Tvärtom tror jag du inte hade tillräckligt varmt för att zabaione'n skulle tjockna
    Mitt recept:

    4 äggulor
    2 msk socker
    2 msk portvin, marsalavin eller söt sherry
    Och sedan bär !!!


    Tillagning
    Mät upp äggulor och socker i en liten kastrull. Vispa det vitt och pösigt. Vispa sedan i vinet, lite i taget. Obs! använd inte aluminiumkastrull till rätter med ägg, för då blir de lätt gråaktiga.

    Sätt kastrullen på svag värme eller i en större kastrull med hett vatten och fortsätt vispa tills blandningen blir tjock och krämig. Obs! Om värmen blir för hög stelnar äggen så att krämen skär sig

  • irrevirre 11 september 2008

    Tack! Jag skall prova ditt recept Bernit!
    En fråga till .... måste krämen serveras direkt eller kan det förberedas innan??

  • irrevirre 11 september 2008

    sorry en fråga till. kan man använda rött portvin eller måste det vara vitt?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.