Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa födelsedagstårtan?

  • LittleMissTessie 11 november 2010

    Min och min systers födelsedag närmar sig och vi skulle väldigt gärna vilja baka en härlig födelsedagstårta till hela familjen, men vi vill testa något nytt. Det blir samma tårtor år ut och år in och nu vill vi bjuda på något nytt och riktigt smarrigt. Vad är era favorittårtor/tårtfyllningar?

  • soccermum 12 november 2010

    Åhåå.. Sök på tårta under receptfliken och du får massa underbara recept! Sedan kan du ju förfina sökningen i o m ingrediensfunktionen "får inte innehålla" och "måste innehålla"
    Själv är jag barnsligt förtjust i hemmagjord marängtårta med hemgjord glass emellan och ovanpå men det finns ju massa fler sorter som är så jättegoda..
    Hemmagjord glasstårta med marängbottnar
    Hovets tårta (maräng, choklad och daim)
    Pavlovatårta (mer maräng)
    Pavlova Tårta
    Pinocchiotårta med färska bär är ju också supergott likaså Budapestrulle eller tårta i långpanna med nötbottnar och smör och /eller chokladfyllning.. osv...
    kanske en sådan här?
    Tårta á la Ann-Britt

    Vad är samma tårta för er år ut och år in då? :)

  • 7201 12 november 2010

    Här kommer mitt tips...{party}{eat}
    Marängtårta

  • 7201 12 november 2010

    Eller denna....älskar rice crisps tårtor(L)(L)
    Citron- och Rice Krispietårta

  • MrsC 12 november 2010

    Mina Favorit-födelsedags-tårtor:

    Sachertårta

  • alindalinda 12 november 2010

    under de senaste åren har jag faktiskt struntat i den klassiska tårtan vid födelsedagar och istället lagt krut på annat bakverk. I år blev det en MÄKTIG devils cace med massa massa choklad, toppad med choklad. Förra året bjöd jag på egenkomponerad cheese cake.
    Året dessförinnan en ananaspaj med vaniljkesella och glass till barn som kom.

    Annars är det ju roligt att knyta tillbaka till det som ens föräldrar tillverkade på ens tidiga födelsedagar! Du som är i typ min ålder kanske fått maräng/glass/daimtårta någon gång?

  • alindalinda 12 november 2010

    OH, ANNARS; att mixa rommerska bågar (eller after eight) med kesella alt grädde ett tips.

  • Lenkan 13 november 2010

    Min favorit är vit chokladfluff i ett lager och citronmousse i det andra...eller chokladmousse och lemoncurd-grädde

  • soccermum 13 november 2010

    After eightfluff och päronmousse är också jättegott i t ex en chokladbottentårta :-P

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av Lenkan den 13 nov 2010

    Min favorit är vit chokladfluff i ett lager och citronmousse i det andra...eller chokladmousse och lemoncurd-grädde


    (Y)

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av 7201 den 12 nov 2010

    Eller denna....älskar rice crisps tårtor(L)(L)
    Citron- och Rice Krispietårta


    Kan inte annat än att hålla med :P Båda dina förslag är riktigt goda tårtor!

  • soccermum 13 november 2010

    Skrivet av alindalinda den 13 nov 2010

    under de senaste åren har jag faktiskt struntat i den klassiska tårtan vid födelsedagar och istället lagt krut på annat bakverk. I år blev det en MÄKTIG devils cace med massa massa choklad, toppad med choklad. Förra året bjöd jag på egenkomponerad cheese cake.
    Året dessförinnan en ananaspaj med vaniljkesella och glass till barn som kom.


    Jättegoda alternativ :P

  • Cassiopeya 13 november 2010

    Tårtor är smaskens och det finns så många varianter.

    I vanlig gräddtårta tycker jag det är gott med mosade färska bär, hallon, banan, jordgubbar, krossad annanas. Hallongrädde är gott också (rör ner de mosade hallonen i grädden och blanda runt så du får en härlig rosa färg{dance}). Toppa med mandarinklyftor, bananskivor och annans och gör gele och bred över. =) Går också att köpa färdiga tårtbilder, på bla tradera, och lägga på och sen spritsa grädde runt om. Supergott!

    Som många ovan skriver så är Rice Crisps cake outstanding! Jag brukar göra med chokladsås och banan+jordgubb samt grädde, eller citronsås och hallon samt grädde. Går också jättebra med apelsinsås och persikoklyftor samt grädde. MUMS!

    En vanlig rulltårta går att skära i skivor, klicka på grädde och garnera med konserverad frukt, chokladströssel och små flaggor. Enkelt, gott och mumsigt. Dessutom lätt att göra osötad om man behöver det.

    En riktigt god chokladpaj med vispadgrädde är lyxigt!

    Marängsviss brukar också vara uppskattat, hos stor och liten :p

    Fyllningar som är goda är; mousse av olika slag (citron, choklad, passionsfrukt mfl), eller flurff- dvs man smälter godis i grädde, utan att koka! och sedan vispar man grädden när den blivit riktigt kall (helst dagen efter). Dumle, toblerone, choklad, after eight, ahlgrens bilar, lakritsbåtar mm Det mesta går att smälta {curl-lip}

    Kombinera smaker du gillar och välj om du vill ha marängbotten, chokladbotten eller vanlig tårtbotten =)

    Hoppas du fått några bra idéer =)

  • MrsC 13 november 2010

    Födelsedagstårta

  • LittleMissTessie 15 november 2010

    Vad är samma tårta för er år ut och år in då? :)


    Tack så mycket för tipsen!
    De tårtor som återkommer är faktiskt oftast med margängbottnar, grädde och frysta bär. Roligt att få lite andra tips på hur man kan utveckla marängtårtorna :)
    En tårta som är väldigt populär hos oss och som vi kallar Kristinatårta är sockerkaksbotten gräddad i långpanna och som sedan fått ett tunt marängtäcke. Tråkigt nog brukar den också bara toppas med grädde och bär. Det är nog dags att bli mer innovativ med fyllningen/toppingen :)

  • LittleMissTessie 15 november 2010

    Skrivet av alindalinda den 13 nov 2010

    under de senaste åren har jag faktiskt struntat i den klassiska tårtan vid födelsedagar och istället lagt krut på annat bakverk.


    Åh, jag gillar din idé att strunta i den klassiska tårtan. Jag har haft på förslag att göra en massa cupcakes/muffins med olika fyllningar istället, men jag är inte säker på att systern är lika sugen på det, tyvärr :)

  • LittleMissTessie 15 november 2010

    Skrivet av 7201 den 12 nov 2010

    Eller denna....älskar rice crisps tårtor(L)(L)


    :P
    Jag har aldrig ätit eller bakat rice crisptårta, men det låter ju fantastiskt gott. Jag är inte så säker på att jag kan vänta tills vår födelsedag för att testa en sådan. Mmmm.

  • LittleMissTessie 15 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 13 nov 2010

    Fyllningar som är goda är; mousse av olika slag (citron, choklad, passionsfrukt mfl), eller flurff- dvs man smälter godis i grädde, utan att koka! och sedan vispar man grädden när den blivit riktigt kall (helst dagen efter). Dumle, toblerone, choklad, after eight, ahlgrens bilar, lakritsbåtar mm Det mesta går att smälta {curl-lip}


    Tack för alla tipsen!
    Både jag och min syster är väldigt svaga för Ahlgrens bilar. Det vore jätteroligt att testa Ahlgrens-bilar-grädde, och Toblerone låter ju inte helt fel det heller :) Jag får så många undebara idéer och tips att jag knappt vet var jag ska börja. Det blir nästan till att ställa till ett hejdundrandes tårtkalas!

  • Cassiopeya 15 november 2010

    Skrivet av LittleMissTessie den 15 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 13 nov 2010

    Fyllningar som är goda är; mousse av olika slag (citron, choklad, passionsfrukt mfl), eller flurff- dvs man smälter godis i grädde, utan att koka! och sedan vispar man grädden när den blivit riktigt kall (helst dagen efter). Dumle, toblerone, choklad, after eight, ahlgrens bilar, lakritsbåtar mm Det mesta går att smälta {curl-lip}


    Tack för alla tipsen!
    Både jag och min syster är väldigt svaga för Ahlgrens bilar. Det vore jätteroligt att testa Ahlgrens-bilar-grädde, och Toblerone låter ju inte helt fel det heller :) Jag får så många undebara idéer och tips att jag knappt vet var jag ska börja. Det blir nästan till att ställa till ett hejdundrandes tårtkalas!


    Ja det finns verkligen sjukt många sätt att baka tårta på! Åh så goda de är (L). Fluff är supersmidigt, gott och enkelt men samtidigt lyxigt, just som vi vill ha det! :) Och när tårtan smakar som favvogodiset är ju lyckan total :)

    Kom just på, om man vill bryta av smakerna fungerar ju frysna bär bra, eller lemoncurd eller annan halvsöt sylt.

    Återkom gärna och berätta hur tårtan blev och vad du valde till slut :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.