Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa/godaste julgodisreceptet

  • muminlotta 17 november 2009

    Vilket är erat bästa och godaste julgodisrecept? Skulle gärna vilja göra eget godis i år, och då vore det bra med lite goda recept tips .Tycker att jag har varit lite dålig på det innan och mest köpt färdigt, men hemmagjort är ju absolut godast. Eller hur?
    Kram! Muminlotta!

  • pytte24 17 november 2009

    Jag ska göra marknades nougat, finns recept här på MK, sen blir det nog kola av olika slag, knäck ja vi får se vad tiden räcker till.

  • muminlotta 17 november 2009

    Det låter gott med Marknads nougat. Brukar köpa något sådant på marknaden, men jag är säker på att denna blir godare!
    Kram Muminlotta!

  • ros 17 november 2009

    :)Detta brukar jag göra bl a
    Vinterfudge med mörk choklad
    och knäck...

  • farmormor 17 november 2009

    Detta brukar jag göra till jul
    Kolafyllda praliner
    Julnötter
    och även "rockey road"

  • sikaal 17 november 2009

    Jag brukar göra 2 sorters kola, (Dixi och Rival om någon minns:D), dessutom en fudge som är mjuk, (har ont i armen bara jag tänker på rörandet :p). Jag brukar också blanda ljus och mörk choklad med kokos och russin och/eller vårgårdaris och russin.
    Kolan är 2,2,osv 2dl visp, 2 dl strösocker, 2dl ljus sirap, 2 msk margarin. 2 msk cacao i den mörka kolan. Kokas till kulprov. Misslyckas aldrig (peppar, peppar)
    I år skall jag också prova på Vita nougatgömmor, säkert sött, men jag gillar vit choklad.

    Vita nougatgömmor

    Hoppas att du kommer igång, här är det tradition att bara köpa juleskum, resten hemgjort, även om det var fler sorter när barnen var små.
    Lena

  • marielotta 17 november 2009

    Absolut min favorit.
    Maraboufudge
    Sedan gör vi knäck, cornflakescrisp, rispuffar...

  • muminlotta 18 november 2009

    Jösses va mycket gott godis! Man blir ju ruskigt gottesugen. Får nog tjuvstarta med julgodiset väldigt tidigt i år!!!!
    Kramar Muminlotta!

  • car0lina 18 november 2009

    :D Jag längtar så, ska nog ta ledigt från jobbet o bara baka en massa smaskigt hela dagen!

  • vanillalover 18 november 2009

    Dessa gjorde jag igår och de är UNDERBARA!! Tack för receptet "Ompiz"!!!
    Glögg- och pepparkaksbollar
    Gör dubbel sats på en gång, för dom går åt......
    Ingredienser
    200 g pepparkakor
    50 g smör
    30 g mandelmassa
    2 msk glögg

    Att rulla i:
    100 g Fazer ögon ljus choklad
    finsmulade pepparkakor, körda i mixer eller med mixerstav
    2 msk Fazer ögonkakao
    Gör så här
    Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassan till en jämn deg.

    Smält Fazer Ögon Ljus Choklad i ett vattenbad. Rulla bollar av degen och ställ kallt. Rulla bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakssmulorna som blandas med kakaopulver och ställ svalt på ett smörpapper.
    Mmmmmmm!!
    /Marie

  • vanillalover 18 november 2009

    Detta är inget godis men väl så gott till det....! Alternativ-glögg
    Varm Astrakan (istället för glögg)
    /Marie

  • Gul13 18 november 2009

    Snöbollar

    Dessa gör jag varje år. Sen gör jag rischoklad (smälter choklad och blandar med puffat ris i pappersformar. Barnvänligt att göra.) och ischoklad (oxå barnvänligt att göra). I år kommer vi att göra polkabräck (blanda smält choklad med krossade polkagrisar och låt stelna i pappersformar).

  • stallperso 18 november 2009

    Vit choklad med lime!

  • muminlotta 19 november 2009

    Tack alla snälla för era goda recept förslag! Får väl börja ett pröva det översta och arbeta mig nedåt. Låter som ett gott arbete tycker jag! Skicka gärna flera goda recept förslag.
    Kram på er alla!

  • stallperso 22 november 2009

    Ska snart skriva receptet, ska bara komma till mamma först

  • muminlotta 3 december 2009

    Skriv gärna fler av era godaste julgottisrecept. Jag tycker det är jättekul att se vilka favoriter ni har och få tips på fler sorter för mig att pröva. Kramisar!

  • frucaos 3 december 2009

    Fördelen är ju att vi andra får en massa spännande uppslag också! Jag älskar julgodis!! Får se till att motionera flitigt så jag inte lägger på mig ett par kg ...
    Ljuvlig chilitryffel
    Vaniljfudge
    är ett par favoriter!

  • stallperso 3 december 2009

    Vit tryffel med lime:
    24 st

    1 dl vispgrädde
    25 g smör
    300 g vit choklad
    rivet skal av 1 lime
    florsocker

    Koka upp grädde och smör. Ta av kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar
    och lägg ner i grädden,rör tills de smälter. Rör i limeskal. Häll i en aluminiumform,
    ca 10*17 cm. Låt stelna i kylen minst 4 timmar eller över natten. Stjälp upp, skär i bitar.
    Pudra över florsocker. Förvara i kyl.

  • ros 3 december 2009

    :)Här kommer ett förslag till
    Saffranstryffel med vit choklad

  • letsdance 7 december 2009

    Har någon ett recept på knäck som inte tar för lång tid och inte blir för hård?
    Jag vet att på Matklubben finns det masso av kompetens!
    Hälsningar i julstöket

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.