Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka bullar

  • elwe88 10 september 2009

    Jag bakade bullar härom dagen och det blev inte så lyckat enligt mig. Det blir alltid problem för mig när jag ska "rulla" ihop degen och skära den i bitar. Bullarna blir alltid så småa (vill gärna få större) och så ja rent ut sagt fula.

    Så är de någon som har tips på hur man lyckas med ett bra bullbak?

  • flabban 10 september 2009

    Prova med att kavla ut degen till en rektangel och rulla ihop degen från kortsidan. Då blir ju rullen tjockare och det bör bli större bullar. Lycka till.

  • Mistys 10 september 2009

    När jag bakar bullar gör jag på 50 g jäst och 0,5 l mjölk. Delar degen i 4 bitar. Kavlar ut varje bit till en rektangel ca 30X20cm. Brer på fyllningen,viker över ena halvan över den andra så jag får en remsa som är ca 30x10 cm. Skär sen i 10 st remsor. Dessa skruvar jag liksom, håller ena ändan i höger hand den andra i vänster och skruvar sen medsols med högern, motsols med vänstern. Sen snor jag ihop det till en knut liksom. Detta ger stora fina bullar. Nästan lite maffiga. Väcker alltid beundran och får ofta höra att dom ser så maffiga och goda ut. Lite roligare också än dessa traditionella rullade bullar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.