Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka med apelsin

  • LittleMissTessie 26 augusti 2011

    På mitt jobb får vi varje vecka en fruktkorg och all frukt går åt utom just apelsinerna. De samlas på hög och vi vill inte gärna slänga dem. Det är kanske inte säsong just nu för apelsiner, men jag tänkte att jag kunde baka någon kaka med apelsinerna och bjuda på på jobbet.

    Jag har letat efter recept här, men de flesta kakorna med apelsin innehåller på sin höjd två eller tre apelsiner och då framför allt skal och saft. Vi har kanske tio, tolv just nu som går att använda., Har ni något tips på vad jag kan baka eller kanske ett tips på något annat gott jag kan göra av dem?

    Alla tips mottages tacksamt :)

  • mysoman 26 augusti 2011

    Marmelad! :)

  • Amika 26 augusti 2011

    Ja, jag skulle göra marmelad eller hemgjord apelsinsaft. Det är också jättegott! :)

  • The_mama97mia 26 augusti 2011

    Känner igen det där. Tycker att man ska höra med Frukt på Jobbet om att minska andelen apelsiner - man betalar ju för det...

    Alternvativt - skaffa in en liten citruspress, så kan man dela en frukt o pressa sig ett litet glas juice istället.

  • Cassiopeya 26 augusti 2011

    Jag håller med mama97mia, gör färskpressad juice! Det är smaskens :p

    Jag har ett recept på ambrosiakaka bland mina recept, men det är som TS skriver, bara någon apelsin går åt.

    Gör fruktsallad och skär i bitar av apelsin, och pressa ett gäng och slå saften över salladen så blir den riktigt smarrig {drool}

  • Lunchdax 26 augusti 2011

    Apelsin-konfektyr är fint som present eller något extra till efterrätten. Det är alltså apelsinskivor man kokar i sockerlag i flera dagar, och ska bli torkat sen. Lite som den "torkade" papayan i naturgodiset. Men godare :).

    Eller koka apelsinmarmelad som du sen gör apelsingodis av - kommer inte ihåg exakt hur man gör men det är när man sen häller smeten i form o låter stelna och skär rutor av. Det är ju väldigt klassiskt godis.

  • LittleMissTessie 28 augusti 2011

    Tack så mycket för alla tips!

    Jag tror att jag lutar åt färskpressad apelsinjuice. Det är enkelt och något alla lätt kan njuta av på jobbet. Ibland är det bästa också det enklaste :)

    Apelsin-konfektyren låter också intressant. Jag har aldrig gjort något liknande och det hade varit kul att testa något nytt. Jag har tittat runt efter recept och hittat en del jag tror kan vara bra. Inga fler apelsiner till spillo här inte :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.