Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka med dinkelmjöl och råsocker!

  • bsmulan 8 april 2009

    Hej Bagarn!

    Är rätt så ny när det gäller dinkelmjöl och råsocker! Hur konstistensen blir om man gör om ett recept på kakor, blir det lika bra eller:'( Hoppas du kan svara på det iallafall!

    MVH bsmulan

  • Okänd 9 april 2009

    Har inte bakat med dinkelmjöl men gjort pajdeg och pannkakor. Det fungerade alldeles utmärkt till dessa båda. Pannkakorna blir förresten mycket godare med dinkelmjöl, man får bara öka på med lite mera ägg än om man använder vetemjöl.

  • 123Linnea 9 april 2009

    Jag använder bara dinkel när jag bakar. Jag har egentligen inte märkt någon skillnad alls.

  • Knytte 9 april 2009

    Råsocker tycker jag ger en jättesmarrig kolasmak när man tillexempel har den i smulpaj. Mums!

  • wifsta 9 april 2009

    Använder i stort sett aldrig socker - men dinkel är underbart!
    Bröd med dinkel blir jättegott och det går utmärkt att använda även till bikarbonatbröd.

  • GingerSpice 14 april 2009

    Jag använder mej av dinkelmjöl oftast när jag bakar. Byter jag ut vanligt vetemjöl mot dinkelmjöl i något bakrecept har jag märkt att det behövs lite mer bakpulver, speciellt om det är fullkornsdinkelmjöl. Det blir väl tyngre och behöver mer hjälp, eller nå´t...

    Rårörsocker är gott! Det är otrolig skillnad på att baka med det. Gjorde vår favorit-äppelkaka med vanligt socker en gång då vi inte hade socker och var tvugna att snylta av grannen och det var inte alls lika gott! Mängden rårörsocker kan man ev minska jämfört med vanligt, vitt socker. Det är mer smak i det i och med att det inte är raffinerat.

    Kan även rekommendera muscovadosocker!

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.