Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka "Pågenlimpan"

  • Maripoosa 15 juli 2008

    Vet ni hur man gör en mjuk limpa utan hårda brödkanter?
    Jag undrar också hur man behåller jäst-smaken så att brödet blir saftigt och nästan kletigt när man tuggar det.
    Likt klassikern Pågenlimpan... :p

  • Ingan 15 juli 2008

    Ett tips när det gäller hårda kanter lägg bakplåtspapper efter halva gräddningstiden när brödet börjar få färg.Pensla med vatten när du tagit ut det ur ugnen.Jag gräddar alltid brödet kortare tid än vad som står i recepten.(Y)

  • Maripoosa 16 juli 2008

    Skrivet av Ingan den 15 jul 2008

    Ett tips när det gäller hårda kanter lägg bakplåtspapper efter halva gräddningstiden när brödet börjar få färg.Pensla med vatten när du tagit ut det ur ugnen.Jag gräddar alltid brödet kortare tid än vad som står i recepten.(Y)


    Bakplåtspapper under eller över brödet? :o

  • Fiona 16 juli 2008

    Ett annat tips är att "vira in" brödet i bakplåtspapper direkt när det kommer ur ugnen, sedan en handduk uppepå som stänger inne värmen så blir det mjukt istället...
    Funkar även att vänta tills brödet är nästan svalt men fortfarande egentligen lite för varmt o sedan lägga det i plastpåsar... Fukten som avges låses fast och brödskorpan mjuknar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.