Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka tårtbotten i gryta/kastrull

  • pluggomala 26 december 2012

    Undrar om det är någon som har erfarenhet av att baka en hög tårtbotten i en kastrull/gryta av stål i ugnen? Låter det sig göras? Jag vill ha en riktigt hög botten, men har bara lägre formar. Hoppas att någon kan bringa ljus över detta!

  • Countrygirl 26 december 2012

    Jag tror att du kan ta en för låg form och klä med bakplåtspapper invändigt så att den blir tillräckligt hög.

  • lisbethv 26 december 2012

    De e väl lättast att baka flera. Stapla på varandra så högt du vill så skulle jag göra

  • pluggomala 27 december 2012

    Mitt problem är att min form har helt fel mått i diameter, samt att jag skulle behöva låta ett ev. bakplåtspapper gå nästan en decimeter ovanför kanten. Jag funderar över om det håller...

  • Countrygirl 27 december 2012

    om du stadgar upp med folie och bakplåtspapper som du fäster ordentligt i varandra i kanterna tror jag att det håller.

    Lycka till. :)

  • LenaBE1 27 december 2012

    Mitt förslag är att göra tårtbotten i långpannan, sen kan du skära ut cirklar med hjälp av t.ex. en mattallrik i den storlek du vill ha. Troligen får du baka flera bottnar eftersom du verkar vilja ha tårtan både stor och hög. Lycka till! :)

  • svengelsk 27 december 2012

    Skrivet av Countrygirl den 26 dec 2012

    Jag tror att du kan ta en för låg form och klä med bakplåtspapper invändigt så att den blir tillräckligt hög.

    Jag tror också på den metoden. Klipp små jack i nederkanten och vik mot mitten av formen. ta gärna två lager och se till att skarvarna kommer på olika ställen, lägg en rundel av bakplåtspapper ovanpå för att stadga det hela och för att kakan ska lossna. Pensla med olja så pappret sitter på plats.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.