Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • LaJefa 19 oktober 2008

    Jag har bakmaskin, ibland använder jag den jätte ofta, men sen hamnar den en tid på hyllan och dammar till sig ett tag. Det går alltså i perioder. Jag brukar köpa färdig brödmix på LIDL, så det är väldigt smidigt.
    Det finns ingen sötad limpa här så ibland köper jag en färdig importerad mix till det också. (Y)

  • maithab 19 oktober 2008

    Här har jag suttit och skrivit ett långt svar och så bara försvinner det......
    Grrrr!!!!

    Ska försöka återskapa det då.

    Kul att så många återupplivat denna gamla tråd!

    Jag kan nu svara lite själv på frågorna eftersom jag har fått låna en bakmaskin (inför ev. köp). Vi tycker det är toppen.

    Vad man kan tänka på inför köp?
    * Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den vi har är teflonbelagd så det räcker i stort sett bara att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken)
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 650 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och det är egentligen lagom, för öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maksinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen efter kvällsmaten.
    * Flera olika program - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.

    Fördelar?
    * Gott! Vem kan motstå nybakat bröd?
    * Nyttigt. Man kan själv välja vad man vill ha i. Inga onödiga tillsatser som gör att brödet verkar färskt hur länge som helst med konstgjorda aromer och annat.
    * Enkelt. Mans slipper lägga tid och kraft (kladd) på brödbaket.
    * Snabbt och ingen disk. Har man en digital hushållsvåg som går att nollställa mellan ingredienserna behöver man inte kladda ner några mått, och det tar då bara ett par minuter att ladda bakmaskinen (mycket fortare än att gå till affären!). Sen tar det i.o.f.s. tid för den att baka men det får man planera in.
    * Billigare än köpebröd. Ett par kronor per bröd beroende på vad man stoppar i för ingredienser och vad man jämför med. (sen får man räkna med anskaffningsvärdet och att det betalar sig först)
    * Slipper handla bröd. Å andra sidan måste man se till att man har mjöl och jäst hemma. Men det blir basvaror till slut som man ser till att ha hemma så man kan baka när man vill. Inköpsrundan hänger i alla fall inte på brödet.

    Nackdelar?
    * Om man INTE ser till att ha rätt proportioner så kan det misslyckas och då står man där utan bröd. Har man våg så underlättar det att få det likadant varje gång. Det kan naturligtvis variera på tillverkare och vilket sorts mjöl det är (hur mycket det väger och hur mycket vätska det binder) men det lär man sig.
    * Det blir en liten skåra på undersidan av brödet efter "degspateln". Men den märker man knappt av.
    * En del tycker det blir små bröd, men välj då en modell som kan göra större sats.

    Ja det är vad jag kan komma ihåg att jag skrev i inlägget som försvann. Hoppas på bättre tur denna gång (nu kopierar jag det först för säkerhetsskull). Godnatt!

  • maithab 19 oktober 2008

    Det hann komma ett inlägg tillinnan jag var klar.

    Det går nästan lika snabbt att följa eget recept som att köpa färdig mix. Det handlar om minuter, inte mer. Färdig mix är dessutom ofta dyrare och innehåller en del tillsatser som man kanske inte valt själv...

    Jag har recept på ett sötat bröd om du vill ha. Det går i alla fall hem hos alla dem som smakat det hos oss. Både barn och vuxna.

    1,5 tsk torrjäst (helst för söta degar, då får man bäst resultat) (5 g)
    5 dl rågsikt (275 g)
    3 dl vetemjöl (180 g)
    1 dl brunt socker (vi har använt det mjuka farinsockret och då väger 1 dl 75 g)
    1 tsk salt (6 g)
    1 ägg (kan uteslutas)
    gärna några droppar olja, flytande margarin eller smör
    3 dl vatten


    Lycka till.

  • babbs 20 oktober 2008

    Min son köpte en bakmaskin i höstas och berömde den och fick mig att köpa en ockå. Det har jag inte ångrat. I börja köpte jag färdiga mixer och sedan har jag testat själv med olika kombinationer. Jag har nu hittat flera recept på Matklubben, just för bakmaskin och har idag testat ett av dem "Frisklimpa". Jättegott. Jag ska testa flera av recepten framöver.

  • ANNGUS1 12 november 2008

    Jja nu är jag fast igen , jag har ju förrut skrivet att jag INTE tyckte om bakmskin jag hade , (en Melissa ) men nu när jag läst hur alla här (utan jag då ) är så imponerade av sina bakmaskiner kunde ju inte jag låta bli att köpa en ny , jag har köpt en Tefal XXL och har precis programerat den till att ha en brödlimpa klar imorgon bitti 06,30 så då får jag bara hålla tummarna att denna maskin är bättre än min gamla .Jag köpte den mya på Media Markt och den kostade 990.00

  • famsallstrom 12 november 2008

    Lycka till :)

  • ANNGUS1 12 november 2008

    Ni som kan det här vad är det för mixar ni pratar om , är det vanliga brödmixar som finns på vanliga affärer??? Typ sverige limpan från finax??

  • Smulpajen 12 november 2008

    Jag tycker det känns som fusk. Sen missar man ju hela njutningen av att pyssla med degen. Känslan för alla manuella moment försvinner. Att få känna och lukta på degen och se jäsprocessen är ju en del av glädjen med brödbak.

  • ANNGUS1 13 november 2008

    Efter ha vaknat av Nybakad limpa så överväger verkligen det att slippa kladda med degen och jag kan säga det att alla trebarnen åt god aptit och det var hur mysigt som helst med nybakat bröd tända ljus , så det va ett kanon köp kan jag lova.Nu är det bara att prova på lite fler recept!!!

  • ANNGUS1 13 november 2008

    Efter ha vaknat av Nybakad limpa så överväger verkligen det att slippa kladda med degen och jag kan säga det att alla trebarnen åt god aptit och det var hur mysigt som helst med nybakat bröd tända ljus , så det va ett kanon köp kan jag lova.Nu är det bara att prova på lite fler recept!!!

  • PinkLadie 13 november 2008

    Jag har en gammal AFK ( ca10 år) som fyller sin funktion utmärkt! Ganska stort bröd, men med litet hål + skåra i mitten av botten efter knådningsbladet...
    12 program, men lite "jobbig" receptbok, för den är skriven i måttenheten "kopp" istället för dl, men har man väl räknat om det är det lätt! (1 kopp=237 ml, 3 koppar = 7 dl) Finns även program för degknådning och jäsning så får man "kladda" lite själv med tex frallor - ej provat.
    Doften av nybakat bröd på morgonen :Z är ljuvlig!
    Har aldrig provat färdiga mixer :o, är ju så lätt att fixa och mixa själv :)
    Här är ett av mina favoriter:
    Bröd med havregryn och honung

  • Boundin 13 november 2008

    Önskar mig en bakmaskin i julklapp.. Hoppas att fler lägger ut sina recept och tips på mumsiga bröd! :)

  • Feffy 13 november 2008

    Och jag som har gått i tankar att bara köpa en degknåd, visserligen en med fler funktioner så man även kan riva och hacka saker i den, mixa och ha mig men nu måste jag nog sattsa på en bakmaskin med..

    Så skönt att slippa allt moment med att knåda till degen och hålla på i ugnen och mjöla ner bakbordet.

  • Statarfrun 13 november 2008

    Varför har man bakmaskin?
    Jag läste ett inlägg att den hade inte tid med knådningar och jästider.
    och usch att mjöla ner bakbordet
    Jag lägger i mina ingridienser i assistenten sen sköter DEN knådningen, när sedan degen JÄSER, "det gör den ju av sig själv", då gör Jag nåt annat under tiden. Jag sitter inte och tittar på när degen jäser.
    Det är som att sitta och titta på färg som torkar. Hur kul är det?
    Vilken skillnad det blir på bröd det blir att baka traditionellt mot att baka i bakmaskin.(Y)

  • Statarfrun 13 november 2008

    Jag håller med till 100%
    Surdegsbröd i synnerhet.
    Kolla vad brödmixerna innehåller, och tänk sen!




    Skrivet av Smulpajen den 12 nov 2008

    Jag tycker det känns som fusk. Sen missar man ju hela njutningen av att pyssla med degen. Känslan för alla manuella moment försvinner. Att få känna och lukta på degen och se jäsprocessen är ju en del av glädjen med brödbak.

  • famsallstrom 13 november 2008

    Svar till statarfrun

    Jag har i många år haft problem med min axel och för ett år sedan blev jag opererad. Bakmaskinen är för mig ett måste om jag inte vill köpa bröd. Bakmaskinen sparar tid och är ekonomisk men man behöver inte för den skull baka alla bröd i den bara för att man har en sådan. Mvh Siv.

  • ANNGUS1 13 november 2008

    jag tror nog att avundsjukan lyser igenom här!!!!!! Vem skulle inte vilja få ett nybakat bröd till frukost varjedag , utan att behöva stiga upp x antal timmar innan!!!!!

    Jag ska iaf baka ikväll igen och ställa in den på 6,30 imon bitti och vakna av ljuvlig doft ...mmmm
    Det är väl iaf inte mer onyttiga grejor i brödmix än köpt bröd !!!!

  • Feffy 13 november 2008

    Anledningen till att jag skulle kunna tänka mig en bakmaskin är för att jag avskyr att baka bröd. Hela processen är för långdragen med all jäsning och allting. Så här hemma är de enda bröd som bakas scones för de ska inte jäsa. Man slänger ihop degen, trycker ut några kakor och in i ugnen. Däremot älskar jag nybakt bröd men bakar det som sagt aldrig då jag inte tycker om att göra det. Det försvinner för många timmar.

  • Statarfrun 13 november 2008

    Det kanske är nyttigare än köpebröd. - men bakar man ett surdegsbröd på kvällen så har man ett färskt NYTTIGT bröd på morgonen helt UTAN tillsatser.Ett bröd som är nyttigt ÄVEN för diabetiker.(Y)
    Läs om innehållet på förpackningarna när det gäller brödmixer.(N)






    Skrivet av ANNGUS1 den 13 nov 2008

    jag tror nog att avundsjukan lyser igenom här!!!!!! Vem skulle inte vilja få ett nybakat bröd till frukost varjedag , utan att behöva stiga upp x antal timmar innan!!!!!

    Jag ska iaf baka ikväll igen och ställa in den på 6,30 imon bitti och vakna av ljuvlig doft ...mmmm
    Det är väl iaf inte mer onyttiga grejor i brödmix än köpt bröd !!!!

  • EliasMorfar 13 november 2008

    Hej !

    Jag är inne på min andra bakmaskin ! I perioder har jag bakat mycket bröd i dessa maskiner men så tröttnar man ibland och låter den stå. Jag har kommit på att det är väldigt viktigt hur ett bröd ser ut och det är det stora problemet med bakmaskinen, de flesta bröd ser ganska lika ut och är med sin höga form ganska oinspirerande.

    På senare tid har jag börjat utnyttja bara degprogrammet - maskinen knådar och jäser då första gången och jag gör bara en enkel delning av brödet i två delar och lägger det i aluminium brödformar. Sedan får det jäsa där en gång innan det ska in i ugnen. Dessa bröd ser mycket roligare ut, man kan skåra ovanpå, lägga på solrosfrö eller havrekross ovanpå. När brödet är bakt ser det riktigt proffsigt ut !

    Bakmaskinens akilleshäl är nog axelgenomföringen i botten på degtråget. Jag fick byta degskål två gånger för min första bakmaskin, troligen höll inte denna första generationens degtråg riktigt tätt och deg kom in och det hela brände ihop. Jag hoppas detta har ordnat sig i den nya bakmaskinen (oläsligt japanskt märke).

    Men trots en havererad maskin - bakmaskinen är här för att stanna. Nybakt bröd, just och mörkt av stor variation, det är bara hur gott som hellst !

    EliasMorfar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.