Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • NewDown 13 november 2008

    Min bakmaskin är guld värd i min vardag just nu, har man 3 små barn så tiden begränsad.(L)(L)

    Tyckter denna tråden var så trevlig att läsa pga att det inte är några negativa vibbar här, hoppas det får förbli så.(Y)(Y)(L)

    Vilken tur att det finns olika baksätt så alla kan göra det som passar just den.
    Det som känns rätt för den ena behöver ju inte vara rätt för den andra, vi är ju alla så olika.:)

    Men alla som älskar (L) sin bakmaskin kan ni inte skriva in/länka in era favorit recept till maskinen?

    Själv skulle jag vilja ha tag i ett sylt eller marmelad recept till bakmaskinen då den har ett sådant program men inget recept.

  • NewDown 13 november 2008

    Min bakmaskin är guld värd i min vardag just nu, har man 3 små barn så tiden begränsad.(L)(L)

    Tyckter denna tråden var så trevlig att läsa pga att det inte är några negativa vibbar här, hoppas det får förbli så.(Y)(Y)(L)

    Vilken tur att det finns olika baksätt så alla kan göra det som passar just den.
    Det som känns rätt för den ena behöver ju inte vara rätt för den andra, vi är ju alla så olika.:)

    Men alla som älskar (L) sin bakmaskin kan ni inte skriva in/länka in era favorit recept till maskinen?

    Själv skulle jag vilja ha tag i ett sylt eller marmelad recept till bakmaskinen då den har ett sådant program men inget recept.

  • Statarfrun 13 november 2008

    Skrivet av Statarfrun den 13 nov 2008

    Det kanske är nyttigare än köpebröd. - men bakar man ett surdegsbröd på kvällen så har man ett färskt NYTTIGT bröd på morgonen helt UTAN tillsatser.Ett bröd som är nyttigt ÄVEN för diabetiker.(Y)
    Läs om innehållet på förpackningarna när det gäller brödmixer.(N)


    Vilken AVUNDSJUKA?
    Jag HAR bakmaskin om det är det som Du vill påtala att DU har men att inte Jag har.
    Jag säger bara att Jag bevisligen bakar ett nyttigare (läs) " Surdegsbröd" bröd än som bakas med brödmix. Jag "Får" två stora bröd av ett "bak" och som räcker en hel vecka och som bara blir godare för varje dag tills nästa "bak".:D



    Skrivet av ANNGUS1 den 13 nov 2008

    jag tror nog att avundsjukan lyser igenom här!!!!!! Vem skulle inte vilja få ett nybakat bröd till frukost varjedag , utan att behöva stiga upp x antal timmar innan!!!!!

    Jag ska iaf baka ikväll igen och ställa in den på 6,30 imon bitti och vakna av ljuvlig doft ...mmmm
    Det är väl iaf inte mer onyttiga grejor i brödmix än köpt bröd !!!!

  • Martin_O 13 november 2008

    Skrivet av NewDown den 13 nov 2008

    Min bakmaskin är guld värd i min vardag just nu, har man 3 små barn så tiden begränsad.(L)(L)

    Tyckter denna tråden var så trevlig att läsa pga att det inte är några negativa vibbar här, hoppas det får förbli så.(Y)(Y)(L)

    Vilken tur att det finns olika baksätt så alla kan göra det som passar just den.
    Det som känns rätt för den ena behöver ju inte vara rätt för den andra, vi är ju alla så olika.:)

    Men alla som älskar (L) sin bakmaskin kan ni inte skriva in/länka in era favorit recept till maskinen?

    Själv skulle jag vilja ha tag i ett sylt eller marmelad recept till bakmaskinen då den har ett sådant program men inget recept.


    När jag gjort sylt och marmelad har jag använt receptet som står på syltsockerpåsen.

    När det gäller bröd så i min maskins receptbok (AFK) ingår torrmjölk. Det har jag skippat då jag tyckte det smakade vedervärdigt. Jag har sedan laborerat med grahamsmjöl, rågmjöl och ibland blandat mjöl.
    Gott är också att tillsätta majs, rågkross eller morotsfibrerna som blir kvar i råsaftcentrifugen.

  • ANNGUS1 13 november 2008

    Skrivet av Martin_O den 13 nov 2008

    Skrivet av NewDown den 13 nov 2008

    Min bakmaskin är guld värd i min vardag just nu, har man 3 små barn så tiden begränsad.(L)(L)

    Tyckter denna tråden var så trevlig att läsa pga att det inte är några negativa vibbar här, hoppas det får förbli så.(Y)(Y)(L)

    Vilken tur att det finns olika baksätt så alla kan göra det som passar just den.
    Det som känns rätt för den ena behöver ju inte vara rätt för den andra, vi är ju alla så olika.:)

    Men alla som älskar (L) sin bakmaskin kan ni inte skriva in/länka in era favorit recept till maskinen?

    Själv skulle jag vilja ha tag i ett sylt eller marmelad recept till bakmaskinen då den har ett sådant program men inget recept.


    När jag gjort sylt och marmelad har jag använt receptet som står på syltsockerpåsen.

    När det gäller bröd så i min maskins receptbok (AFK) ingår torrmjölk. Det har jag skippat då jag tyckte det smakade vedervärdigt. Jag har sedan laborerat med grahamsmjöl, rågmjöl och ibland blandat mjöl.
    Gott är också att tillsätta majs, rågkross eller morotsfibrerna som blir kvar i råsaftcentrifugen.

  • ANNGUS1 13 november 2008

    Hihi ja jag vet tydligen inte hur man gör för att citera New Domn!!!! Men i min kokbok var det massaor recept på olika saker så som marmelad , pizza deg , färsk pasta mm, mm...... men här kommer recept på apelsin marmelad !!

    Apelsin marmelad !
    750 gram apelsiner
    600 gram socker
    50 gram pektin

    Skala och hacka ner apelsinerna, häll det i trågen tillsammans med sockret och pektinetoch kör maskinen på 1h 5 min (på min maskin var det programerat till programm 11)

    Lycka Till

    Jag ska skriva ner alla recept nån dag här men det blir nog inte förrän nästa vecka när barnen är i skola och dagis det var 40 olika recept i boken

  • Martin_O 13 november 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 13 nov 2008

    Hihi ja jag vet tydligen inte hur man gör för att citera New Domn!!!! Men i min kokbok var det massaor recept på olika saker så som marmelad , pizza deg , färsk pasta mm, mm...... men här kommer recept på apelsin marmelad !!

    Apelsin marmelad !
    750 gram apelsiner
    600 gram socker
    50 gram pektin

    Skala och hacka ner apelsinerna, häll det i trågen tillsammans med sockret och pektinetoch kör maskinen på 1h 5 min (på min maskin var det programerat till programm 11)

    Lycka Till

    Jag ska skriva ner alla recept nån dag här men det blir nog inte förrän nästa vecka när barnen är i skola och dagis det var 40 olika recept i boken


    Hemgjord apelsinmarmelad är underbart. Smakar verkligen apelsin och är syrligare än den man köper.

    Pizzadeg glömde jag att nämna. Den brukar jag göra i bakmaskinen. Det går absolut inte snabbare, snarare tvärt om, men det blir mindre disk, samt att den blir välknådad. Resultatet blir en fluffig pizzabotten.

  • Smulpajen 13 november 2008

    När man läser den här tråden blir jag lite förvånad att ingen tycks gilla att baka. Verkar bara som det ska vara bekvämt och lukta gott. Var finns känslan?

  • Geronimo 13 november 2008

    Äntligen!!:D(Y)


    Skrivet av Smulpajen den 13 nov 2008

    När man läser den här tråden blir jag lite förvånad att ingen tycks gilla att baka. Verkar bara som det ska vara bekvämt och lukta gott. Var finns känslan?

  • NewDown 14 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 nov 2008

    När man läser den här tråden blir jag lite förvånad att ingen tycks gilla att baka. Verkar bara som det ska vara bekvämt och lukta gott. Var finns känslan?


    Självklart vill man ha känslan, bakmaskinen ersätter inte den men för mig är den ett bra komplement i min vardag "just nu".

    I vanigafall bakar jag på vanligt vis men jag har 2 barn som ska till o från skola o dagis minstingen på 7 veckor har väldans magknip :'(så honom får man bära väldigt mycket.

    Så att stå ock knåda med en deg finns liksom imte riktit tid till idag.:'(
    Men jag hoppas att han snart ska slippa sina magbesvär och då skulle jag hinna sätta en deg på vanligt vis:), men fram tills dess får bakmaskinen göra jobbet (L)och mina barn älskar att hjälpa till att ladda den lika mycket som de gillar att knåda "vanlig" deg.(L)

  • NewDown 14 november 2008

    Skrivet av ANNGUS1 den 13 nov 2008

    Hihi ja jag vet tydligen inte hur man gör för att citera New Domn!!!! Men i min kokbok var det massaor recept på olika saker så som marmelad , pizza deg , färsk pasta mm, mm...... men här kommer recept på apelsin marmelad !!

    Apelsin marmelad !
    750 gram apelsiner
    600 gram socker
    50 gram pektin

    Skala och hacka ner apelsinerna, häll det i trågen tillsammans med sockret och pektinetoch kör maskinen på 1h 5 min (på min maskin var det programerat till programm 11)

    Lycka Till

    Jag ska skriva ner alla recept nån dag här men det blir nog inte förrän nästa vecka när barnen är i skola och dagis det var 40 olika recept i boken


    Tack detta måste jag prova, har du lagt ut detta bland dina recept?
    Gör det annas så fler kan prova.(L)

  • NewDown 14 november 2008

    puff

  • Feffy 14 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 nov 2008

    När man läser den här tråden blir jag lite förvånad att ingen tycks gilla att baka. Verkar bara som det ska vara bekvämt och lukta gott. Var finns känslan?


    Jag älskar att baka. Gärna mer krävande saker som ska dekoreras, glasseras osv.. Det jag däremot inte gillar är just bull och brödbak. Jag har aldrig gillat det. Alla vabrott som blir. Alla kan inte gilla samma saker men alla kan väl vilja få ha nybakt bröd? Jag tycker verkligen inte att en bakmaskin är fusk. För i så fall är degknådar, elvispar och alla andra redskap fusk de med.

  • Statarfrun 14 november 2008

    Vad är det för avbrott som Du syftar på och som är så besvärligt?:o



    Skrivet av Feffy den 14 nov 2008

    Skrivet av Smulpajen den 13 nov 2008

    När man läser den här tråden blir jag lite förvånad att ingen tycks gilla att baka. Verkar bara som det ska vara bekvämt och lukta gott. Var finns känslan?


    Jag älskar att baka. Gärna mer krävande saker som ska dekoreras, glasseras osv.. Det jag däremot inte gillar är just bull och brödbak. Jag har aldrig gillat det. Alla vabrott som blir. Alla kan inte gilla samma saker men alla kan väl vilja få ha nybakt bröd? Jag tycker verkligen inte att en bakmaskin är fusk. För i så fall är degknådar, elvispar och alla andra redskap fusk de med.

  • Statarfrun 14 november 2008

    Vilket enormt tråkigt svar "puff" är, det kan man lika bra vara utan.:'(



    Skrivet av NewDown den 14 nov 2008

    puff

  • Feffy 14 november 2008

    Skrivet av Statarfrun den 14 nov 2008

    Vad är det för avbrott som Du syftar på och som är så besvärligt?:o



    Bland annat jäsningen. Jag tycker att det är för mycket jobb med bullar och bröd och har aldrig tyckt att det har varit kul. Och hela jäsningsprocessen tar bort min lust ännu mer. Jag vill slänga ihop en deg, sen in i ugnen och efter det leka med glasyrer och dekorationer bäst jag vill. Jag tycker helt enkelt inte om brödbaket. Däremot älskar jag nybakt bröd. Men eftersom att det tar för lång tid att baka bröd, bakar jag aldrig bröd.

  • Statarfrun 14 november 2008

    Jag frågar igen! Sitter Du och väntar på att degen skall jäsa?



    Skrivet av Feffy den 14 nov 2008

    Skrivet av Statarfrun den 14 nov 2008

    Vad är det för avbrott som Du syftar på och som är så besvärligt?:o



    Bland annat jäsningen. Jag tycker att det är för mycket jobb med bullar och bröd och har aldrig tyckt att det har varit kul. Och hela jäsningsprocessen tar bort min lust ännu mer. Jag vill slänga ihop en deg, sen in i ugnen och efter det leka med glasyrer och dekorationer bäst jag vill. Jag tycker helt enkelt inte om brödbaket. Däremot älskar jag nybakt bröd. Men eftersom att det tar för lång tid att baka bröd, bakar jag aldrig bröd.

  • Feffy 14 november 2008

    Skrivet av Statarfrun den 14 nov 2008

    Jag frågar igen! Sitter Du och väntar på att degen skall jäsa?



    Skrivet av Feffy den 14 nov 2008

    Skrivet av Statarfrun den 14 nov 2008

    Vad är det för avbrott som Du syftar på och som är så besvärligt?:o



    Bland annat jäsningen. Jag tycker att det är för mycket jobb med bullar och bröd och har aldrig tyckt att det har varit kul. Och hela jäsningsprocessen tar bort min lust ännu mer. Jag vill slänga ihop en deg, sen in i ugnen och efter det leka med glasyrer och dekorationer bäst jag vill. Jag tycker helt enkelt inte om brödbaket. Däremot älskar jag nybakt bröd. Men eftersom att det tar för lång tid att baka bröd, bakar jag aldrig bröd.


    Ja klart man måste vänta på att degen ska jäsa, men självklart gör jag saker där i mellan. Som att sätta mig vid mitt pysselbord, se en film, diskar eller vad jag nu gör. Men även om jag gör saker i mellan tycker jag fortfarande att det är tråkigt att baka bröd.

  • Marsfisken 14 november 2008

    Hmmm
    Jag tror att jag måste tro min make när han säger att vi också behöver en ;-)

    Kom ni fram till OBH Nordica var bäst av de ni testat?

  • boz1965 14 november 2008

    Skrivet av Geronimo den 13 nov 2008

    Äntligen!!:D(Y)


    Skrivet av Smulpajen den 13 nov 2008

    När man läser den här tråden blir jag lite förvånad att ingen tycks gilla att baka. Verkar bara som det ska vara bekvämt och lukta gott. Var finns känslan?


    Jag älskar att baka och gillar att bli kladdig om fingrarna. Ett legitimt sätt att bli barn på nytt och kladda ner sig. :p

    Har aldrig ägt en bakmaskin och kommer aldrig att göra det. Det skulle förstöra hela upplevelsen juh...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.