Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Balsamvinäger

  • AnnaLenaN 29 juli 2009

    Kan någon snälla förklara skillnaden på alla balsamvinäger som finns. Kan inte säga att jag har någon större förtjusning över dem. Kanske för att jag har fel sort till rätterna. Gjorde en sås enligt recept en gång som smakade gudomligt tills jag hällde i balsamvinäger, sen gick såsen inte att äta.

  • Okänd 29 juli 2009

    Förlåt en liten fråga.
    Varför skall man hälla i balsamico i en sås som "smakar gudomligt"?
    :'(

  • Okänd 29 juli 2009

    Det finns bara två sorters balsamvinäger. Äkta och falsk! Hur ser man då skillnaden på en äkta och en falsk balsamico? Jo man tittar på var den är tillverkad och så på priset. Den äkta tillverkas endast i Modena och Reggio Emilia. Den måste vara minst 12 år gammal och brukar kosta från 700:- per deciliter och uppåt! Det skall även stå "aceto balsamico tradizionale" på flaskan. Men risken att hitta dessa flaskor i vanliga livsmedelsbutiker, som det medföljer en liten pipett till som skall användas för dosering, är minimal, de säljs nästan endast i specialaffärer.
    Alla de andra då?
    Ta en titt på innehållsförteckningen!
    Om det finns en enda tillsats av E-nummertyp så är det inte en äkta balsamvinäger!
    Den äkta tillverkas inte av vin utan av färsk druvmust som långsamt kokas i 12 till 20 timmar som sedan tappas på trätunnor och får jäsa i 2 till 4 år och sedan lagras i minst 12 år.

  • Vetebullen 29 juli 2009

    Jag använder Ica:s Balcamvinäger från Modena, tycker den är jättebra (Y) men använd med måtta
    så blir det en smakförhöjare i såser, marinader mm. :)

  • Okänd 29 juli 2009

    Skrivet av Vetebullen den 29 jul 2009

    Jag använder Ica:s Balcamvinäger från Modena, tycker den är jättebra (Y) men använd med måtta
    så blir det en smakförhöjare i såser, marinader mm. :)

    Vad kostar en flaska av den balsamikon?

  • AnnaLenaN 30 juli 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 jul 2009

    Förlåt en liten fråga.
    Varför skall man hälla i balsamico i en sås som "smakar gudomligt"?
    :'(


    Ja, vem vet det kunde ju kanske blivit ännu bättre.
    Tack för lektionen i den äkta balsamicon men för en vanlig arbetare som inte har råd med den och då följdaktligen inte kommer att köpa den så undrar jag fortfarande vad denna vara ska göra för maten.

  • boz1965 30 juli 2009

    Jag använder "fejkad" balsamico i en del olika rätter och i vinägretter eftersom jag tycker att det ger en rundare, fylligare smak. Man ska ju naturligtvis INTE överdosera den, lika lite som andra ingredienser som har en tendens att "ta över". Balsamico ska man bara ha en liten (med betoning på "liten") skvätt av. Man kan inte använda den som man använder en vanlig vinäger.

  • Okänd 30 juli 2009

    Man kan ju även göra balsamicosirap, en smakrik garnering som ser vacker ut på tallriken.
    Reducera ihop balsamvinäger tillsammans med lite flytande honung till en tjockflytande sirap. Ringla runt i tunna strimlor på tallriken, eller lägg droppar i ett mönster runt köttbiten eller det som skall garneras. Det ser vackert och proffsigt ut!

    Balsamvinäger har ju blivit en storsäljare och finns snart sagt i hur många varianter som helst. Tanken är ju att den skall vara en smakhöjare av stora mått. Vilket den också är när den används i rätta proportioner och till rätta råvaror. I vinegrätter av olika slag är balsamico en höjdare. Till sötsura såser är den oslagbar om den inte överdoseras. Balsamvinäger kan trolla fram smaker hos mat som man inte trodde fanns, men det redovisas oftast inte i recepten eftersom den som skapat receptet inte vill avslöja sin stora hemlighet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.