Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barntårta

  • smulan1katt94 22 februari 2012

    Hejsan :)
    Min systerson fyller 1 år i april (ett tag kvar) och jag har då tänkt att göra en tårta till honom. Helst någon rolig tårta, typ någon figur.
    Det får dock inte finnas någon marsipan.
    Har inga idéer just nu så skulle behöva lite hjälp.

    :P

  • Cassiopeya 22 februari 2012

    Har du googlat på "barntårtor"? Om inte så gör det, du kommer få så många bra träffar :D Kika in på "bilder" och du får massvis med idéer, eller välj ngn av alla bloggar som kommer upp.

    Är det för att han inte tål marsipan du inte kan använda det? I sådana fall kan du ju göra figurer i 3D i sugarpaste, om du skulle vilja göra ngt sånt menar jag.

    Jag sökte på tårtor barn här på MK och hittade dessa tårtor, jag har inte provat ngn av dem själv så kan inte säga ngt om hur de smakar eller så, men tänkte som lite inspiration :)

    Nalle Puh tårta

    Bikupe- tårta

    Fisktårta

    Rakettårta

    På dotterns förra födelsedag gjorde vi en marängtårta med glasskräm (recept finns i min kokbok). Vi formade marängen som ett kaninhuvud, bredde glasskräm ovanpå och dekorerade med godisar så det såg ut som en kanin. Alla ungarna älskade den och den tog snabbt slut.

    Man kan oxå köpa färdiga tårtbilder och lägga på tårtan. Lite "fusk" men också väldigt snyggt.

    Hoppas du fått några bra idéer {beauty}

    PS Jag är inte säker på att jag skulle låtit en 1-åring äta en tårta med för mkt socker i, så jag hade nog gjort en liten specialtårta till födelsedagsbarnet ;) DS

  • smulan1katt94 22 februari 2012

    Tack för alla tipsen Cassiopeya, ska definitvt lägga dessa på minnet.

    Hihi nej tänkte faktiskt ge honom någon slags muffinsvariant men vill även ha en stor tårta som ändå är "hans" :D

  • Cassiopeya 22 februari 2012

    Skrivet av smulan1katt94 den 22 feb 2012

    Tack för alla tipsen Cassiopeya, ska definitvt lägga dessa på minnet.

    Hihi nej tänkte faktiskt ge honom någon slags muffinsvariant men vill även ha en stor tårta som ändå är "hans" :D


    De är klart, och alltid trevligare att bjuda på en fin tårta som passar den som fyller år :D Lycka till med tårtbaket!

  • mattjejen 22 februari 2012

    När mina barn va små å gick på dagis bakade vi rulltårtor, som vi la ihop lite slingrande till en orm... och som vi garnerade me grädde, bär, tårtglasyr, strössel å lite godis... bara fantasin sätter stopp =))
    Det va väldigt populärt bland barnen...

    Lycka till med tårtan!

  • Mistys 22 februari 2012

    Vad gillar han? Allt går i princip att göra med vilket tårtrecept / fyllning som helst. När mina barn var små gjorde jag ett tåg, katt, flyg, musse pigg, fjäril och mimmi pigg. Allt skars till av en sockerkaksbotten bakad i långpanna ( utom fjäril som görs av en vanlig rund) Fyllning fick vara marsankräm eller det dom ville ha. Dekoration gjordes med färgad grädde, godis, remmar, glasyr mm

    Kolla vad han gillar och gör efter det önskemålet. Jag ritade alltid upp ex ett flygplan på ett smörpapper och förde över till sockerkakan. Fjäril görs av en rund som delas i två halvor och vänds tvärtom mot varandra. Remmar blir spröt. Katten görs av två rundlar en större och en mindre samt att man skär ut öron och svans. Även här används remmar och godis samt färgad grädde till dekoration. Lycka till!

  • BakGalenN 22 februari 2012

    Min kompis när hon va liten så hade hon en tågtårta på sitt kalas.
    Vet inte precis receptet men det var ballerinakakor som hjul och glass, så man kan kalla det en glasstrårta ;)

  • smulan1katt94 23 februari 2012

    Tack alla, nu börjar jag få lite mer hum om vad jag ska göra, :P

  • Disen 23 februari 2012

    Detta är också en rolig variant.
    Här kan du göra vilken sorts tårta du vill med fyllning.
    Bilder till tårtan går att köpa på Tradera eller på http://www.barnkalaset.se/83-tartbilder-oblater

    Gjorde denna tårtan till mitt barnbarn och den blev sååå populär. Han ville helst inte att vi skulle äta utav tårtan för då föstörde vi ju bilden. :)

    Disneytårta

  • reneee 23 februari 2012

    Du kan göra en petit choux deg(säkert felstavad, men du förstår nog vad jag menar) och spritsa ut till vilken figur som helst, kanske 1år, barnets namn eller en katt, en bil eller nalle. Fyll sedan med valfri smet t.ex. vaniljkräm, vispgrädde, kesella med frukt eller annat som passar . Garnera med pudersocker eller lite ringlad smält choklad
    Hälsar en glad farmor Renée

  • Tesslatess 23 februari 2012

    min mor brukade bjuda på nyckelpigetårta eller igelkottstårta.
    det var bara glass och maränger, om man vill kan man ju ha i bananer, så blir det lite mer likt marrängsviss.

    formen är en rund skål som klätts på insidan med plastfilm.
    Till nyckelpigetårtan användes mixade röda bär med lite socker som smetades på insidan av skålen, sen frös man in den och när det stelnat så fyllde man på med valfri glass och marränger, och dekorerades med bla nobless och smält choklad för att få "linje" över ryggen på nyckelpigan.

    Igelkottstårtan var gjord på samma sätt fast med chokladglass "ytterst" och sen fylld med valfri glass och marränger, och som taggar tog man sånna där långa chokladdoppade fingrar, eller vad man ska kalla dom =)

  • Cassiopeya 27 februari 2012

    Skrivet av Disen den 23 feb 2012

    Detta är också en rolig variant.
    Här kan du göra vilken sorts tårta du vill med fyllning.
    Bilder till tårtan går att köpa på Tradera eller på http://www.barnkalaset.se/83-tartbilder-oblater

    Gjorde denna tårtan till mitt barnbarn och den blev sååå populär. Han ville helst inte att vi skulle äta utav tårtan för då föstörde vi ju bilden. :)

    Disneytårta


    Måste testa denna variant på tårta:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.