Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver avancerade baktips!

  • szinglad 3 mars 2012

    Hej!
    Jag och en vän ska baka fikat till våran kör nu imorgon. (Baka imorgon, kör på måndag.) Vårt mål är dock inte enbart att fikat ska vara gott, utan även detta: Vi har en körmedlem som går konditor-utbildning och brukar alltid ta med goda kakor var gång det är hennes tur, och vårt mål är att baka något fruktansvärt gott, och tillsynes sjukt ambitiöst och avancerat. Enkelt va?

    Tips mottages tacksamt!

  • pihal 3 mars 2012

    Dessa godsaker kan kanske vara något. Är faktiskt enklare att göra än vad man tror. Fantastiskt goda. Man kan byta ut fyllningen mot vispad grädde blandad med en god sylt ex blåbär, hallon eller hjortron.
    Mariabollar

  • lollol 3 mars 2012

    Makroner! Har bara hört hur svårt det ska vara att göra, men när jag provade själv så verkade det enda knepet vara att låta den utklickade smeten ligga och vila länge och väl innan gräddning. Supergott också. Kaffe och kardemumma gjorde jag och det var svårt att sluta äta.

    Edit: Kom ihåg att ha äggvitorna framme ett dygn innan bakning också.

  • Bumbis 3 mars 2012

    Leila har ett recept på Whoppies som är väldigt godaoch ser avancerade ut. Googla så kommer receptet fram.

  • Husmoder 15 mars 2012

    Skrivet av szinglad den 3 mar 2012

    Hej!
    Jag och en vän ska baka fikat till våran kör nu imorgon. (Baka imorgon, kör på måndag.) Vårt mål är dock inte enbart att fikat ska vara gott, utan även detta: Vi har en körmedlem som går konditor-utbildning och brukar alltid ta med goda kakor var gång det är hennes tur, och vårt mål är att baka något fruktansvärt gott, och tillsynes sjukt ambitiöst och avancerat. Enkelt va?

    Tips mottages tacksamt!



    Hej!
    Om du vill ha något gott ska det bara vara välgjort. Det är grunden för all matlagning. Ibland är det enklaste det bästa.

    Jag har ett enkelt recept på Äppelkaka som jag gjort om efter ett recept på Kladdkaka.

    Smält i en kastrull 100 gr smör. Ta av kastrullen från plattan.Rör i 2 dl strösocker. Blanda i en skål: 1 tsk bakbulver, 2 dl vetemjöl, 1 tsk vanilla ell 1 msk vaniljsocker. Rör ned det torra i smör/sockerblandningen, Vispa upp 2 ägg (med några kort salt: för att vitan lättare ska bli uppvispad). Häll 1 dl mjölk i ägget. Tillsätt ägg/mjölk-blandningen i kastrullen. Skala och klyfta 2-3 äpplen (beroende på storlek). Häll smeten i en smord bröbeströdd 1,5 L rund form. Lägg äpplena som är skurna i klyftor, ej för stora runt om i formen samt en fin ring i mitten. Pudra över kkanel efter smak samt strösocker, ganska rikligt. Baka av i 220-225 graders ugn. (Värmen beroende på hur ugnen tar). TTiden i ugn är c:a 30-40 min. Man får känna med sticka om den är färdig. Stickan ska vara helt torr. OBS! sockret bränner lätt så det är bättre att vara försiktigt med värmen och låta kakan stå lite längre än att ha för hög värme och bränna denovanpå. Lycka till!! Husmoder

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.