Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Beskvi botten utan mandel ?

  • emla000 7 november 2012

    Finns det någon som vet om det går och hur i så fall att göra en beskvi botten utan mandel då nöt allergi sätter stopp för att äta dessa godingar ?:) Jag har googlat men inte hittat något klokt {disapointed}

  • Hilmer54 7 november 2012

    Skulle kanske kunna fungera med rostade solrosfrön, har inte testat själv men har bytt ut nötter mot rostade solrosfrön i pesto och på toscakaka. Du får testa dig fram lycka till.

  • Lenkan 8 november 2012

    Kokosmjöl kanske, om inte kokosnöten också ingår i allergin

  • Erajscha 8 november 2012

    Är du allergisk mot alla nötter och frön så kanske det är bättre att göra biskvierna på en kakbotten. kanske klickkakor kan funka som botten.

    Klickkakor med havre

  • DoctorWho 8 november 2012

    Jag hittade ett recept med kokosmjöl som verkar bra. Har flera nötallergiker i familjen så kokosmjöl ska köpas och biskvierna nedan ska provbakas till jul.

    Kokosbiskvier
    25 g smör
    1 ägg
    ½ dl råsocker
    ½ dl Risenta kokosmjöl
    1 msk majsstärkelse

    Rör samman alla ingredienser till en jämn smet och låt stå i ca 10 minuter så att degen blir fastare. Forma till 15 små bollar och lägg på en bakplåtpappersklädd ugnsplåt. Tryck till varje boll med tummen och grädda i 200 grader omkring 10 minuter. Bottnarna ska vara krispiga på ytan men lite mjuksega i mitten. Låt svalna.

  • emla000 8 november 2012

    Tack så jätte jätte mycket :) Och är det någon som hör eller kommer på något annat så säg gärna till(Y) :) :)

  • mattjejen 9 november 2012

    Man kan kke använda kokosmassa? Om man har ett recept där det e mandelmassa i botten å byter ut den.

  • emla000 9 november 2012

    Är det typ samma konsistens eller så ? Och går att köpa i vanlig affär? :)

  • mattjejen 11 november 2012

    Jag tror det e liknande konsistens å den går att köpa på ica maxi, där mandelmassa finns, så den finns säkert på andra affärskedjor oxå... :)
    Lycka till å skriv gärna hur det blev om du provar kokosmassan...

  • DoctorWho 26 november 2012

    Skrivet av Scooby-Doo den 8 nov 2012

    Jag hittade ett recept med kokosmjöl som verkar bra. Har flera nötallergiker i familjen så kokosmjöl ska köpas och biskvierna nedan ska provbakas till jul.

    Kokosbiskvier
    25 g smör
    1 ägg
    ½ dl råsocker
    ½ dl Risenta kokosmjöl
    1 msk majsstärkelse

    Rör samman alla ingredienser till en jämn smet och låt stå i ca 10 minuter så att degen blir fastare. Forma till 15 små bollar och lägg på en bakplåtpappersklädd ugnsplåt. Tryck till varje boll med tummen och grädda i 200 grader omkring 10 minuter. Bottnarna ska vara krispiga på ytan men lite mjuksega i mitten. Låt svalna.


    Jag testade receptet idag. Fungerar INTE till chokladbiskvier. Ok till nyponsoppa.

  • KarolinaA 26 november 2012

    Detta recept använder jag mig av när jag gör biskvier då vi har allergier här också, (smörkrämen varierar jag med lite olika):

    Biskvier utan mandelmassa

    BOTTNAR::
    1½ dl. strösocker
    150 g mjölkfritt margarin
    3 dl vetemjöl
    ev.lite vatten

    SMÖRKRÄM:
    1dl. mjölkfritt margarin
    1½ dl. florsocker
    1 msk kakao

    BOTTNAR:
    Blanda strösocker och margarin poröst.
    Blanda sen i mjölet och ev. lite vatten
    formas till små rundlar
    gräddas mitt-i-ugn 200 grader
    ca 10 - 15 min
    låt svalna.

    Blanda smörkrämen och lägg på bottnarna, lägg i frysen 30 - 60 min.
    Smält choklad och doppa kakan i.

  • emla000 29 november 2012

    Åh, det måste jag prova :) jag tänkte lite på kokosmassa med och jag hittar inte det någon stans, tycker att Ica maxi borde ha det men jag kunde inte hitta det någon stans :/

  • DoctorWho 29 november 2012

    Odense som tillverkar bla bakmassa (gjord av malda aprikoskärnor) har rensat i sitt sortiment och tagit bort produkter som inte var lönsamma. Bakmassan försvann ur butikerna och säljs enbart till bagerier och fabriker som bakar. Jag mailade Odense och frågade om man kunde köpa bakmassa från dem, svaret blev: Nej, du får fråga ett bageri om du får köpa bakmassa.
    Kanske kokosmassan också blev bortrensad ur sortimentet.

  • DoctorWho 24 februari 2013

    Jag sökte kokosmassa och hittade ett recept på Tasteline. Kände mig tvungen att skriva in receptet här i tråden.

    Kokosmassa
    Kokosmassa används istället för mandelmassa. Satsen ger ca 150 g.
    ca 15min

    Ingredienser
    1,5 dl Kokos
    0,9 dl florsocker
    4 msk strösocker
    4 tsk vatten

    Tillagning
    Mixa kokos, socker och 3 tsk av vattnet till en grynig massa. Späd sedan med resterande 1 tsk vatten till en bra konsistens. Forma till en korv och slå in den i aluminium eller plastfolie.
    Förvara den i kylen om den inte ska användas direkt. Tina då upp den till rumstemperatur före användning.

  • kakan9 24 februari 2013

    Hej,
    Det finns mandelmassa på aprikoskärnor att använda.
    Till botten använder du ca 275 gram riven mandelmassa, 1,5 dl strösocker och 2 st äggvitor. Vispa ihop till en pösig smet. Sedan klickar du eller spritsar ut så stora beskvier du vill ha. Låt de stå framme ett tag innan du gräddar dem i 175 grader i ca 12-20 minuter beroende på hur stora du gör. De ska ha lite färg. Låt kallna på plåten.
    Lycka till.

  • DoctorWho 25 februari 2013

    Skrivet av kakan9 den 24 feb 2013

    Hej,
    Det finns mandelmassa på aprikoskärnor att använda.
    Till botten använder du ca 275 gram riven mandelmassa, 1,5 dl strösocker och 2 st äggvitor. Vispa ihop till en pösig smet. Sedan klickar du eller spritsar ut så stora beskvier du vill ha. Låt de stå framme ett tag innan du gräddar dem i 175 grader i ca 12-20 minuter beroende på hur stora du gör. De ska ha lite färg. Låt kallna på plåten.
    Lycka till.


    Hej, den finns inte att köpa här där jag bor, eller inom 50 mils radie. Snälla säg vilken affärskedja som har den.

  • bagarnovis 7 mars 2013

    Hej,
    varför inte använda malda pumpakärnor istället för mandel,det fungerar jättebra och är minst lika gott! Jag använder pumpa kärnor i alla recept där det ingår mandel,jättegott!
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.