Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bikarbonat vs Bakpulver? Gärna snabbt svar!

  • Russinet-Korinten 15 december 2008

    Jag undrar, om man kan byta ut bikarbonat i peppearkaksdeg (Tant Harriets) mot bakpulver?
    Det är bra med snabbt svar för jag tänkte baka dem nu:)

    Tack på förhand!!
    /Russinet

  • Russinet-Korinten 15 december 2008

    Jag behöver inte svar längre, vi hade bikarbonat hemma.:)
    God pepparrkaksdeg!

  • Eery 16 december 2008

    men jag skulle vilja veta vilka "jäsmedel" som kan ersättas med vad:o

    en jättebra tråd ju(Y)

  • frucaos 16 december 2008

    Bikarbonat anses passa bäst i smet med sur tillsats, som exempelvis gräddfil, ger eventuellt en viss bismak och om det används i vanlig sockerkaka en gul-brun-grön missfärgning. Med anledning av detta används bikarbonat främst i kakor där brun färg föredras, som mjuk pepparkaka och morotskaka. (Från wikipedia).
    Bakpulver behöver inte sur tillsats - så det går bra att byta bikarbonat mot bakpulver, men inte tvärtom. Har för mig att mängderna bör reguleras lite grann, men det går nog relativt bra att bara byta.
    Hoppas att det hjälper.

  • Eery 16 december 2008

    tack:)

  • eddieteddie 16 december 2008

    Om jag inte minns fel så kan man byta ut 1 tsk bikarbonat mot 2 tsk bakpulver. Om jag inte minns fel.......:'(

  • LEDIVO 16 december 2008

    Skrivet av eddieteddie den 16 dec 2008

    Om jag inte minns fel så kan man byta ut 1 tsk bikarbonat mot 2 tsk bakpulver. Om jag inte minns fel.......:'(


    Det stämmer nog för det har jag också hört.
    //KAROLO

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.